Jeg har ladet mig fortælle af en veninde som avler Siamesere, at Siameser hunkatte er noget af det værste når de er i løbetid -
Jeg kender det godt. Har selv opdrættet siamesere i over 20 år, men har ikke haft fertile katte de sidste 8. En af mit livs værste nætter var da min FruDitte (Afrodite al Katta, stammoder til maaaange gode siam'er) gik i løbetid tre gange i træk med kun to dages pause mellem de 10 dages skrige/hyle/ vende på væggene, bakken ind under kastraterne (som blev møg-frustrerede) perioder. Vi ventede på at en ung hankat blev gammel nok

. Nå, katten lignede noget fra et uautoriseret kattehjem. Mager, pjusket i pelsen, vild i øjnene. Jeg fik overtalt min dyrlæge til at give hende noget afslappende til natten så vi alle (også naboerne, jeg boede i etageejendom) kunne få noget søvn. Med et lusket smil fik jeg pillen i hende og vi gik alle i seng. 20 minutter efter fordobledes hendes skrigeri. Hun blev så manisk at jeg faktisk frygtede for hendes liv. Det viste sig at Apozepam kan virke omvendt på katte. Så vi fik ikke sovet

. Tre dage efter skulle vi på katteudstilling. Jeg tog hende med som selskab for datteren og regnede med at det kunne aflede lidt. Og DET gjorde det. Da hun forstod at vi var på UDSTILLING, som hun elskede, blev hun en helt anden kat: hun ordnede sin pels så den skinnede, fik sexede mandelformede dybblå øjne, bevægede sig med kattesmidig elegance og for en gang skyld uden de 200 gram for meget sul på kroppen. Man kan ikke spise mens man skriger

! Jeg besluttede at lade hende bedømme alligevel. På dommerbordet udfoldede hun al sin charme og afsluttede med at SKRIDE kongeligt frem mod dommeren og give hende et lille slik på næsen. Det måtte jeg høre for i mange år: hvordan havde jeg lært hende det?

. Nå, dommeren smeltede og FruDitte, der havde været meget tæt på at blive efterladt derhjemme med kastraterne, blev dagens bedste hunkat så vi SLÆBTE præmier hjem

. Efter min gruopvækkende historie tilbød den unge hankats ejere at tage hende med hjem (hankatten, Pi-Den Butterscotch, blev bedste ungdyr). De boede trods alt i eget hus. Nå, den unge hankat blev forført samme nat og det kom der et kuld dejlige killinger ud af

.
Det blev en laaang historie om, hvordan det kan gå når man har siamesere - eller andre husdyr

....