Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 12891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #15 Dato: 13 November , 2010, 22:22 »
Det er også godt at starte i det små og så langsomt blive mere og mere selvforsynende... Ellers så er det næsten dømt til at gå galt. Men bare klø på. Der er såmænd også andre end ham der i fjernsynet der har valgt det
http://stiften.dk/article/20101106/AAS/711069842
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 13 November , 2010, 22:33 »
Morten, måske jeg kunne tage det som et af mine valgfag til næste år. Det vil jeg undersøge! :)

Emma, bier til husbehov overvejer jeg da lige. Efter jeg sidst så bonderøven for et par uger siden med hans bier tænker jeg at det da kunne være spændende!

Johanne, jeg vil heller ikke være 100% selvforsynende, men som minimum med alt det mad som kan lade sig gøre at lave selv, derfor satser jeg lidt på at kunne få en jobs situation som min far. Han har fri hver fredag, så han har tid til vores hobbylandbrug ved siden af. Vaskepulver ville jeg aldrig give mig i lag med, sådan noget tror jeg lige jeg overkommer at købe ;)

Berit, jeg håber det kommer med at lære nogle forskellige håndværk, ihvertfald bare til husbehov. Har ihvertfald hjælp i min far til smedearbejde osv, plus en kammerart der er i lære som tømre, så jeg håber det går ;) Jeg syntes at det er godt gået at have bygget en udestue selv!  /o

Erik, jeg tror også at jeg skal lede lidt mere ude i vores landlige miljøer her nord for Esbjerg, men nok ikke for meget i lokalområdet, selvom muligheden da er der, for der er rigtig rigtig mange gamle slægter herude som er gift med hinanden utallige gange, så alle er i familie med alle (min familie dog undtaget)..  Så det er nok meget godt måske at finde en i nabosognen, hehe.. Og ud over det, så er poptøsser ikke hver at samle på, lige så godt som de tror de ser ud, lige så stort et ego har mange af dem også, og det er ikke en flad fem'er værd! ;)

Finn, tak for linket det kigger jeg på! Jeg har nemlig også sådan med selvforsyning at det hele ikke skal komme på en gang, for så køre man død i det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #17 Dato: 13 November , 2010, 22:35 »
Godt at høre jeg ikke er den eneste af den yngre generation som er bidt af en gal bonderøv.

Jeg har jo også som lille godt kunne tænke mig - at når jeg bliver stor skal jeg 'dyrke min egen mad'
Og nu er jeg stille på vej imod noget. har efterhånden fået en del dyr og er klar til næste års 'høst' der er kommet svin på matriklen, høns, ænder og gæs.
Jeg har efterhånden også fundet på andre måder at tilberede mine ænder på. de bliver lavet til hak, og derefter er der jo talrige muligheder.

Til foråret skal der anlægges en dejlig stor køkkenhave.

Jeg mener så selv at jeg har hænderne skruet godt på, så der er jeg ikke så nervøs.
Der værste er faktisk at få startet det hele op, der ligger den store udfordring og ikke mindst udgift.
Mvh

Michael

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 November , 2010, 22:45 »
Det er godt med en mere der har samme idé!  /o

Tænkte på.. Hvad med korn (mel og foder) kan det "betale sig" selv at dyrke det for foder til høns, gæs, ænder m.m samt til at male til mel? Hvordan får man det egentlig malet til mel, findes der små møllere rundt omkring? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 November , 2010, 23:07 »
@Mikkel

Man kan skam købe melkværne. Kender du denne side?

www.hjemmeproduktion.dk/

Den er meget inspirerende, hvis man gerne vil lave mange ting fra bunden. Udstyret er jo ikke billigt og selvforsyning er tidskrævende. Til gengæld er det en stor fornøjelse at gå forbi køledisken i supermarkedet uden at købe. Maden smager bare langt bedre, når den er hjemmelavet, og man ved, hvordan den er produceret.  /o

Som flere allerede har været inde på tidligere i tråden..... så er det nødvendigt at vælge, hvad der er vigtigst for dig og så sætte ind dér. De fleste af os må jo nødvendigvis have et arbejde ved siden af   ;)

For inspiration til dyrkning af grøntsager og frugt kan jeg anbefale denne side: www.havenyt.dk

Kast dig ud i det, Mikkel  /o

« Senest Redigeret: 13 November , 2010, 23:33 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 13 November , 2010, 23:48 »
De sidder kendte jeg ikke, men de ser gode ud! Dem tager jeg også et kig på, tusind tak :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #21 Dato: 14 November , 2010, 11:35 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:39 Fra The Mother »

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #23 Dato: 14 November , 2010, 13:29 »
Jeg synes det var en super god ide at lave et lille "kollektiv" eller bare nogle venner og bekendte som hjælper hinanden /o

Eller f.eks. nogle som dyrker korn og nogle som dyrker hø og så kan man bytte indbyrdes osv.  :)

Eller nogle som har køer til oksekød andre geder/får eller gæs osv.

Og evt. at man kan hjælpe hinanden i forbindelse med sygdom eller andet- for det vil komme desværre. Eller hjælpe ved høst, slagtning og så selv for noget ud af det. Jeg tror at det er mere motiverende end selv at skulle stå med det hele selv og så kan man måske også bedre overskue det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 14 November , 2010, 14:03 »
@Johanne

Jeg er meget enig  /o

Hvis man vil det hele, ja, så slår tiden simpelthen ikke til. Man finder f.eks. også ud af at nogle råvarer er vanskeligere at dyrke end andre eller slet ikke umagen værd i forhold til arbejdsindsatsen. Samtidigt kan vi jo ikke alle være eksperter på det hele.
Idéen med at bytte råvarer og produkter er derfor god. Og hvis man samtidigt kan hjælpe hinanden vil det jo være fantastisk.  *o

Blot skal man huske at bevare et godt sædskifte samt mangfoldighed frem for monokulturer for ikke at udpine jorden, oparbejde sygdomme m.v.

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 14 November , 2010, 17:35 »
Jeg glæder mig mere og mere til jeg selv bestemmer :D..

Jeg tænker det sådan at man nærmest kunne lave sådan et lille "samfund" hvor man så indbyrdes er selvforsynende med alt muligt forskelligt! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 14 November , 2010, 17:41 »
Jeg er ihvertfald GLAD for mine haner, ænder, gæs og gedekød af egen avl, som ligger i mine frysere.
Det er snart længe siden jeg har købt kylling.

Især når jeg hører om den ene kød skandale efter den anden....

Ligeledes med de friske æg, selvfølgelig. Egne æg eller slet ingen æg.

Køkkenhave er dog ikke mig og jeg tvivler på det nogensinde bliver.. ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #27 Dato: 14 November , 2010, 18:02 »
Masser af bærbuske og frugttræer. Det kræver da ikke særligt meget arbejde, når de først er gravet ned og hønsene leverer gødningen og vil elske at få del i overskuddet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 14 November , 2010, 18:18 »
Bær og frugter er helt klart også hvad jeg kommer til at have meget af, for det kan bruges til så meget forskelligt! Vi er i forvejen meget afhængige af vores æbletræer i skoven herhjemme. Vi laver most, grød og kager af dem på livet løs, og lige når de er modne spiser vi også rigtig mange af dem! ;) Hyld, blommer og vindruer spiser vi også rigtig meget af, og det gør dyrene også, så de skal helt sikkert også være her! :D

Lene, er fuldstændig enig! Egne æg eller ingen æg /o ... desværre er mine forældre ikke af samme opfattelse hvis der mangler æg til aftensmaden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 14 November , 2010, 18:47 »
Jeg tænker det sådan at man nærmest kunne lave sådan et lille "samfund" hvor man så indbyrdes er selvforsynende med alt muligt forskelligt!

Det lyder bare helt vildt hyggeligt ;)

Lestat, rabarber er også meget taknemmelige  /o

Emma