Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En lille ny ven  (Læst 1817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
En lille ny ven
« Dato: 11 November , 2010, 13:37 »
Jeg fandt hende Mortensaften, med en vægt på kun 338 g var hun ALT for lille til at klare vinteren på egen hånd, hun må være født for sent på året, for hun var ellers sund og fin. Jeg blev fortalt, at mange er født sent på året i år pga. den lange vinter. Hunpindsvinene kommer først i løbetid, når de har en vægt på 800-850g, så det kan betyde, at de kommer for sent i løbetid, så ungerne ikke kan nå en god vægt, får kulden sætter ind.
Hende her kommer til at springe dette års vintersøvn over.
Er det ikke bare et yndigt lille ansigt?

Pindsvin taber ca. 300 g på en vinter uanset før-vægt.
Hun bor nu hos en dygtig pindsvineplejer. Til foråret får jeg hende hjem i haven igen.

De næste aftner, skal jeg holde øje med, om der evt. skulle være flere fra samme kuld.
« Senest Redigeret: 11 November , 2010, 15:00 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
Sv: En lille ny ven
« Svar #1 Dato: 11 November , 2010, 14:25 »
Hun er simpelthen bedårende!!! *p
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 November , 2010, 14:30 »
Mine hunde har også fundet et par stykker på det sidste, men jeg håber de nu har fundet sig et godt hi. De fandt en voksen og en unge, men den var større end den du viser her.

Men for søren, de er mange lopper på sådan én!
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 11 November , 2010, 15:01 »
Det er faktisk en skrøne, at pindsvin har meget utøj, blev jeg lige belært om i går. "Min" havde slet intet utøj. Den slags lopper, som pindsvin kan have, er specielle pindsvinelopper, som ikke går på hund, kat eller os.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 November , 2010, 15:08 »
Åh, så sød så sød. Her ser vi aldrig pindgrisene, men vi ved de er her, desværre opdager vi det kun, fordi de er kørt over :'( :'(

VH Gunni.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 11 November , 2010, 15:19 »
Vores hund "hilste" på en sådan lille pindgris forleden (igennem vores hegn, så der var ikke udveksling af hverken tandmærker eller pigge i snuden), burde jeg have indfanget det lille kræ og afleveret det hos en plejer, årstiden taget i betragtning?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 November , 2010, 15:49 »
Christian, hvis den vejer mindre end ca. 500 g, kan den ikke klare vinteren.
Du kan læse mere om pindsvin her:
http://www.pindsvin.dk/index.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 November , 2010, 16:05 »
Åh ja, hvor sød...

Fandt også en her for et par uger siden, da der desværre ikke var en plejer der havde plads i nærheden af mig blev jeg selv registreret som plejer. Desværre døde den samme nat, så jeg nåede aldrig at få lov til at hjælpe den. Den var også frygtelig forkommen, og meget tynd.
Stakkels dyr!

Vi har ikke mange i området, men ved at jeg har haft et kuld boende i en gammel brændestak, for alle naboerne døjer med dræbersnegle og jeg har overhovedet INGEN haft...  /o
Desuden så jeg også mor + unge en aften ude hos hønsene
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 November , 2010, 16:08 »
Åhh hvor er den da sød...  :-*
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 November , 2010, 17:23 »
Det er faktisk en skrøne, at pindsvin har meget utøj, blev jeg lige belært om i går. "Min" havde slet intet utøj. Den slags lopper, som pindsvin kan have, er specielle pindsvinelopper, som ikke går på hund, kat eller os.

Alle dem jeg har mødt, har haft en sky af lopper omkring sig... Så nogle af dem har altså !
Mvh Marianne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 11 November , 2010, 19:54 »
Åh, hvor er hun sød *p. Jeg glæder mig til jeg skal være pindsvineplejer når jeg bliver stor (går på pension ;D).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline bibit

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 November , 2010, 20:08 »
Hold da op hvor er den sød. Jeg krydser fingre for at den overlever . Har selv pindsvin, som vi fodrer, til stor fornøjelse for min yngste dreng og mig.
1,2 Blå araucanere; 0,1 sort araucaner;0,1guldbrakel;2,4guldrandede wyandotter;0,2 islændere;2,2katte; 3 dejlige drenge

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 11 November , 2010, 21:27 »
Sikke en dejlig lille pindgris  *p

Jeg har set 2 her på grunden i det år vi har boet her, begge i efteråret og begge 2 store moppedrenge, som nok (håber jeg) skal klare sig igennem vinteren. Vi har et kæmpe bjerg af grene, kvas og kviste, som skal futtes af på et tidspunkt. Det perfekte hi for pindsvin tror jeg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 November , 2010, 21:32 »
Hun er skøn  <.

Jeg savner sådan pindgrise ......men det ok..vi bor midt i markerne ..det nok for risikabelt for dem at krydse sådan et stykke jord.
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 11 November , 2010, 21:44 »
Jeg savner dem også her. Vi har kun nogle få gange i de snart 13 år vi har boet på landet observeret dem på matriklen. Tror som Søs at vi bor lidt for afsides til at have en naturlig bestand.

Min datter og svigersøn, som bor i bymæssig bebyggelse, fandt for 5-6 uger siden et par små sådanne undermålere i deres have (eller deres hunde gjorde). De kontaktede en vildtplejestation (tror det var via Falck). De tog mod dem og opfedede dem indtil for ca en uge siden, hvor de så kom retur til min datter og svigersøn, for at overvintre i deres have, i et dertil indrettet pindsvinebo (lavet på anvisning fra vildtplejestationen). Så nu krydser vi fingre for at de klarer sig gennem vinteren.
« Senest Redigeret: 11 November , 2010, 22:14 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen