Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til opstart af hønsehold  (Læst 10003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
Hjælp til opstart af hønsehold
« Dato: 06 November , 2010, 23:57 »
Hej med jer

Jeg har fået et fint sekskantet hønsehus/løbegård, og efter et par måneders mobning fra naboerne, lykkedes det at få det løftet over hækken og sat på plads ;D

Mit indgangshul til huset er kun ca. 25 cm højt, så jeg regner med at det skal være dværge jeg skal have fat i, men hvilken slags ??? jeg har børn der skal hjælpe med, og jeg er interesseret i både æg og muligheden for lidt godt på spisebordet.

Det næste spørgsmål er om jeg skal starte op nu, eller vente til foråret, fornuften siger forår, men ungerne siger nu  :-\

På forhånd tak
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hjælp til opstart af hønsehold
« Svar #1 Dato: 07 November , 2010, 00:20 »
Tillykke med hytten, det lyder sandelig flot og super godt til hygge med hønsene.
Jeg vil give dine børn ret.......du skal da bare gå i gang med ind køb af de høns. *o *o

Hvis du gerne vil have så du kan få en go`kyllinge steg.....så kunne hullet måske hurtig laves lidt større så du kunne have høns i stor race.
Hvis det kan lade sig gørre så er der utallige muligheder..kik i galleriet ...så finder du måske en race du lige syntes det skal være.
Ellers kan man snilt have flere høner i forskellige racer sammen med en hane. ( Ved det kan være svært at begrænse sig  *e )

Hvor gamle er dine børn.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 07 November , 2010, 00:23 »
Selvfølgelig skal det være nu! :) Evt. en hane og 3 høner, og så får I helt automatisk kyllinger til foråret, hvis I vælger en race som skrukker nemt...f.eks. silkehøns.

Og I kan få LIGE den race I vil have, det er bare at gøre indgangshullet lidt større, og ALT kan lade sig gøre med en stiksav ;D

Jeg vil til enhver tid anbefale silkehøns. Dog giver de ikke så meget kød på bordet, det ville være synd at sige. Men måske en kombination af 2 racer ville være godt? Silkehøns er ihvertfald SUPER børnevenlige :)

Held og lykke :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 November , 2010, 06:39 »
Velkommen på forum, Klaus  :D
Og tillykke med valget af verdens hyggeligste hobby  /o
Du skriver, at du gerne vil have æg og også lidt til slagt, men også at du regner med at det skal være dværghøns.
Pålidelige æglæggere kan f.eks. være araucana, maran og wyandotter i dværg, jeg har de to sidste slags (har haft araucana) og alle er også gode æglæggere (også vinteræglæggere). Blommerne i deres æg er store i forhold til ægget.
Når man tager i betragtning, at det er dværghøns, er der også temmelig meget kød på en ung slagtet hane: mellem 500 og 1000 g, og er man flere kan man altid smide 2-3 i gryden.
Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal have en hane også, det giver en helt anden harmonisk adfærd i flokken.
Har du ikke mulighed for hane, er kyllinger ikke udelukket, så kan du købe nogle rugeæg og lade en af dine høns ruge kyllinger ud.
Det kunne så måske være en mulighed at ruge en stor slagterace ud?
Dværgwyandotter er fantastiske skrukker og gode kyllingeførere, og du kan nemt "programmere" dem til at skrukke, de er gode begynderhøns og fås i næsten 30 forskellige farver. Deres æg er fra sart lysebrune/rosa over i det lidt mere brune.
Dværgmaran er stadig ret sjælden i Danmark, de høner, der skrukker er gode skrukker og kyllingeførere, deres æg er chokoladebrune.
Dværgaraucana er heller ikke så almindelige i Danmark, igen de høner, der skrukker er gode til det, deres æg er turkisfarvede.
Silkehøns, som Christina foreslår er rigtig nuttede og dygtige skrukker og kyllingeførere og de vil rigtig gerne skrukke. Derfor hører man også fra mange, at det kniber lidt med æggene, desuden er deres hud blå, og det er der nogen, der finder lidt aparte i gryden.
Men det er en super årstid at bestemme sig, for lige netop nu er der en masse hønseudstillinger i Danmark, så ta' rundt og kik, få en snak med avlerne og læs lidt om de forskellige racer, der er en masse gode bøger på biblioteket.
Du kan også have flere slags høner og så hane fra den race, som du gerne vil have kyllinger fra.
Held og lykke med din beslutning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 November , 2010, 06:55 »
Velkommen til, Klaus! <I
Jeg er enig med de andre i at I selvfølgelig skal starte nu ;) Du har måske set, at der er en side herinde med høns til salg, hvor der jævnligt er hele stammer til salg. Ellers kan I også holde øje med den blå avis og lign. Hvis I finder ud af hvilken race i ønsker jer, så har I også mulighed for at efterlyse dem her på forum. Måske kunne I være heldige, at der er nogen der har jeres drømmehøns i overskud.

Prøv at læse lidt om de forskellige racer i vores leksikon og spørg endelig løs, der er altid mange der gerne vil fortælle om netop deres favorithøns ;D Min erfaring er, at hvis I holder jer fra de meget flyvske racer, så er fleste racer børnevenlige. Det handler nemlig mere om man investerer lidt tid i at gøre dem fortrolige med jer, de færreste høns er "født" tamme.

Endelig vil jeg gerne slå et slag for at besøge nogen med høns. De fleste vil gene vise frem (især her på forum) og man kan få meget ud at besøge nogen, der har de racer man overvejer...

Held og lykke med "hønsekigning", der er noget så hyggeligt!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 November , 2010, 07:13 »
I kunne også tage på fjerkræudstilling og se de forskellige hønseracer inden i beslutter jer. Det er højsæson nu. Her er en liste over de forskellige steder og tider, og jeg kan se, der er en del på sjælland.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12150.0;topicseen

Der er helt sikkert også nogle hønsefolk, som hellere end gerne vil være behjælpelig med snak og anskaffelse af nye høns.

Og uanset hvad I gør: held og lykke med det !

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 November , 2010, 09:17 »
Tak for alle de fine svar <E

Hvor gamle er dine børn.

De er 12, 7 og 4 år, knægten på 7 er den der glæder sig allermest.

Det kunne så måske være en mulighed at ruge en stor slagterace ud?
....
Du kan også have flere slags høner og så hane fra den race, som du gerne vil have kyllinger fra.

Det lyder som en god løsning for mig, at bruge dværgene til at ruge slagtehøns ud. og din beskrivelse af de forskellige dværgracer var lige noget jeg kunne bruge ;D

Du siger jeg skal have en hane fra den race jeg vil arbejde videre med, vægter han mere end hønen i arvelighed ???

Endnu engang en stor <E for de mange fine svar, og flotte velkomst, jeg glædermig allerede til at bruge forummet endnu mere <P
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #7 Dato: 07 November , 2010, 09:49 »
Hej PrintzDK  ;)
Dine børn har en super alder til at lære og hygge omkr høns.
Hvis jeg var dig  ;D så ville jeg starte med lidt forskellige farver i en eller flere racer. Så kan børnene jo have en høne hver, (ingen slagsmål om hvis der er hvis, når de ikke er ens)
Så kan de også hver gøre deres høne tam og få et fantastisk forhold til dyrene.

Marianne skriver -- en hane i den race du gerne vil have. ------- Tror hun mener at: du saktens kan have en hane i en anden race end hønerene er. Det giver bare en sjov sammensætning når der kommer kyllinger. Tit er det gode slagte dyr når man krydser to racer.
Men falder du for en bestemt race så kan du ha hanen i denne race, så ved du jo hvilke kyllinger du får.

Hvis du kikker på folk`s underskrift i trådene så kan du se at de tit har flere racer.
Blot skal du huske at en stor hane på en dværg høne ikke er ok (for stor vægt for den lille høne) men omvendt er helt ok---ser bare lidt sjov ud.

Når du fiser rundt her inde så møder du ord med mørkeblå skrift, som her - Sussex -- alle de ord kan du trykke på  /o

Go`jagt på de rigtige

Ja og velkommen  *d - det glemte jeg  *f
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 November , 2010, 10:04 »
Tillykke med hønsehuset!!
Sjovt... ::) jeg har set det ligge ved foderstoffen og har flere gange tænkt om det ikke skulle bruges?!?
Se I bare at komme i gang, men hvis i skal have kød på bordet også, så ville jeg helt bestemt lave hullet lidt større og få enten Orpingtonner eller Sussex....det er dejlige, rolige høns med gennemsnitlig æglægning og rigtig godt kød!! /o
« Senest Redigeret: 07 November , 2010, 14:26 Fra Trine Bierberg »
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 07 November , 2010, 10:09 »
Høns er en dejlig interesse for hele familien. Og en god anledning til at lære børn hvor æg og kød kommer fra samt lidt om dyrevelfærd. Hvis jeg selv skulle vælge høns til en børnefamilie ville jeg slet ikke tænke på raceavl. Jeg ville have Maran, Araucana og Wyandotter (selv den store udgave er ikke ret stor)  så jeg fik hhv chokoladebrune, turkisfarvede og hvide æg. Det ser sjovt ud og vækker opsigt til madpakkerne. Samtidigt er det høns der er nemme at gøre tamme - og de ser meget forskellige ud. Suppleret med et par silkehøns til udrugning og en dværghane af en hvilken-som-helst race til at holde lidt styr på flokken er I godt kørende. Så kan I øve jer lidt indtil I falder for en bestemt race. Og så er det jo bare stille og roligt at gå over til den. De "forkerte" lægger jo stadig æg eller smager godt ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mariegaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 November , 2010, 14:49 »
jeg vil til hver tid sige dansk landrace, som er en fantastisk kombi race.. både æg og kød
Mvh. Peter (og Marianne)

1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 07 November , 2010, 15:06 »
Jeg har selv danske landhøns, som dog ikke er kommet i æglægning endnu. Dejlig lille hanesteg giver de dog, men jeg vil ikke anbefale dem som børne-hygge-høns. Dertil er de for flyvske. Til gengæld er barnevelderne som jeg også har dejlige gumpetunge madglade hyggehøns, og selv om de er større, så er de ikke baskende og skræmmende for børn. Dem vil jeg meget hellere anbefale. Hvis det skal være kælehøns vil jeg til enhver tid hellere anbefale de tungere racer. Det kan godt være de er store men deres temperament er meget roligere. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 November , 2010, 16:57 »
Citér
Du siger jeg skal have en hane fra den race jeg vil arbejde videre med, vægter han mere end hønen i arvelighed
Det jeg mener er, at hvis du f.eks. vil have marankyllinger kan du have maranhøner og en maranhane og så måske nogle høner i andre racer. Hvis det er maran, du har som race er det nemt at se hvilke æg, de har lagt, og dem kan du lade en skruk ruge ud.
Æggene fra de andre høner vil jo være blandede racer, ikke at det gør noget, men de er nok mest anvendelige til slagt.
Men hanen og hønen vægter lige meget nemlig 50 %.
Det kan være hyggeligt med forskellige slags høns i gården, og jeg nævnede netop lige de racer, fordi de giver så fine æg i forskellige farver og wyandotterne fordi de er gode allround høns.
Spørg endelig løs hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 November , 2010, 17:28 »
Velkommen Klaus  :)

Hyggeligt at støde ind i dig her på DFF  /o

Hvis du vil møde lidt forskellige racer, så kunne du og familien jo besøge os mellem Skælskør og Næstved.  Og så evt. tage min brors familie med?
Se hvilke racer vi har herunder.....

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor