Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider - endelig væk!  (Læst 15227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Blodmider - endelig væk!
« Dato: 06 November , 2010, 21:19 »
Jeg vil egentlig bare fortælle, at min månedlange kamp mod blodmider er overstået, og jeg kan næsten ikke få armene ned *o

Jeg var så uheldig at få en blodmide ind til min nye silkeflok i sommers. En blev til flere, og flere blev til mange før jeg opdagede det!  

Og SÅ gik krigen ellers igang! (Næsten) Alle forskrifter blev fulgt - hovedrengøring, sprøjtning af hus og dyr, hovedrengøring, sprøjtning af hus og dyr, hovedrengøring, sprøjtning af hus og dyr - igen og igen og igen og igen. Og igen!
Der blev bare ved med at være mider. Kun nogle få, men alle skal jo væk, før man er af med skidtet!

Jeg har slukøret brugt den ene dejlige fridag efter den anden, og hver gang håbet, at nu var det sidste gang ! /3

Indtil jeg forrige weekend kastede mig ud i også at kalke hele huset (det havde jeg sprunget over) samt at vaske hver enkelt høne i luseshampoo. (1 flaske nix-luseshampoo til 4,5 liter varmt vand - dyp høne - skrub - skyl, tør. )  

Denne sidste tillægsindsats ser nu ud til at have givet pote! Idag har jeg undersøgt hver eneste milimeter af huset, og der er ikke en mide at finde.

Til gengæld dufter huset dejligt at parfumeret luseshampoo, som jeg åbenbart ikke har fået skyllet 100% ud. Og måske er resterne i pelsen med til at fjerne den evt. sidste mide, der havde håbet at redde sit skrantende liv med en ny portion frisk blod fra en dejlig ung silkehøne!

Jeg tror dog mest, det er kalken, der har givet det sidste, man kan virkelig helt anderledes komme ind og dække alle revner og sprækker med en gavmild kalkkost! (Så lyt dog til andres erfaringer, Susanne!)

For eftertiden hedder det forebyggende kalkning af begge huse to gange årligt samt nyetableret sand/jordbad til samtlige høns året rundt!

Jeg håber, at jeg ALDRIG får det djævelskab indenfor på matriklen igen - det har faktisk været ved at tage modet fra mig.

Men idag er jeg ikke til at skyde igennem  *y

Nu skal hønsene bare samle kræfter og være klar til avlssæson 2011 (mild vinter ønskes  ;D )

« Senest Redigeret: 06 November , 2010, 21:24 Fra Susanne »

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Blodmider - endelig væk!
« Svar #1 Dato: 06 November , 2010, 21:32 »
Dejligt - at du ikke har mistet modet og at indsatsen har fjernet problemet  /o

Så er det vist tid til bare at nyde hønsene ovenpå alle anstrengelserne  *y
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 06 November , 2010, 21:43 »
Der er vist kun en ting at sige til det  *y og  *o
Tillykke med sejren ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 06 November , 2010, 22:57 »
Det er nu godt gået, jeg var aldrig kommet igennem den gang vask og rengørig og sprøjtning.....  /
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 November , 2010, 23:50 »
Tillykke, Susanne!  /o
Kan godt forstå det må være en kæmpe lettelse! Jeg tror jeg havde givet op undervejs ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 07 November , 2010, 00:25 »
Godt gået, klap dig selv på skuldren  *h *y *y *y
Lykken er ...når det lykkes  *p *p *p *p *p *p *p *p *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 07 November , 2010, 06:46 »
Det var da skønt, Susanne!
Jeg var jo turen igennem for to år siden, hvor jeg skiftede underlag og redemateriale, vaskede og kalkede og sprøjtede samt sprøjtede dyrene. Jeg gentog seancen efter en uge, og har 7-9-13 ikke set bæsterne siden.
Så jeg har åbenbart været heldig i forhold til dig, du har jo næsten været ude i et sisyfos-job  :o
For som du skriver: Er der bare én mide tilbage, så kører rouletten igen, ligesom med lopper hos hund eller kat.
Flot at du har holdt ud *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 November , 2010, 07:50 »
Tak, alle  :D

Jeg brugte skam også din forskrift, Marianne  /o (altså bortset fra kalkningen)
Og hold da op, hvor er jeg blevet ferm til at styre en trillebør med rede- og bundmateriale  ;D

Glemmer iøvrigt ikke min mands overbærende udtryk, da jeg indførte  støvsugning af huset inden det blev vasket. I starten fejede jeg bare grundigt før den brune sæbe kom i sving.

Men nu er det slut  /o Hønsene trænger også til fred og ro. Det må være meget stressfremkaldende for dem at blive udsat for sådan en håndtering så længe.

De har heller ikke lagt et eneste æg i lang tid. De skal forkæles nu, så de bliver stærke og ynglevillige til foråret  :D

Jamen hvad søren skal jeg nu bruge min halve fridag til?  (Måske skulle jeg rette blikket ind i menneskehuset og se, om ikke der skal køres en trillebørfuld bundmateriale væk inden en gang støvsugning og vask - hehe! )

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 07 November , 2010, 10:29 »
Rolig susanne, du kan hilse din overbærende mand og sige at jeg også støvsuger i hønsehuset inden jeg gør rent, jeg har faktisk en støvsuger til det samme, men jeg gør det altså ikke så tit....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 November , 2010, 12:06 »
Det er en lettelse og blive fri for, har selv haft bøvlet med blodmider i knap et par mdr nu her for ikke så længe siden, de blev ved med at dukke op igen igen, ca 3 uger uden blodmider og så sidder der  alligevel 1 enkelt eller 2 under pindene  >:( Så igang igen. Men nu er jeg også fri for dem håber jeg da.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #10 Dato: 07 November , 2010, 18:17 »
Det er jeg meget glad for at høre, du er en gæv kvinde, Susanne /o

Glæder mig til at følge dit opdræt af de små silker. De er bare så vidunderlige - jeg bliver mere og mere forelsket i den race *h
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 07 November , 2010, 19:31 »
Flot kæmpet, og tillykke med sejren /o

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14 November , 2010, 22:41 »
 <W <W <W <W <W <W <W <W <W <W

Fandt tre nye mider i forgårs og tre igen idag!

Nu er det ikke ret sjovt længere!

Jeg har været på nogle engelske netsider og læse om blodmider, de er ret kendte derovre, og der står en masse (om hvor umulige de er at komme af med  >:( )

F.eks:

Alle med høns risikerer at få blodmider - de kan komme fra hvor som helst - når som helst (oftest fra den omkringliggende natur)

Selv et år med et tomt hus i frostvejr er ingen garanti for udryddelse - dog vil det ofte være nok.

Hvis der er hulrum mellem indervæg og ydervæg eller mellem undertag og overtag, kan de gemme sig der i hundred (tusind) vis. Selvom man tror, at hele huset er midefrit. De sender kun  en lille delegation afsted af gangen!

I nogen tilfælde har den eneste løsning været at brænde hønsehuset!

Hønsene risikerer at blive sterile ved overforbrug af gift!

Jeg læste dog også om mange bekæmpelsesmidler, og et af dem, jeg straks skal have gang i er dobbeltklæbende tape. Det skal sættes rundt ved alle kanter og sprækker, og fange miderne når de tror, de skal til blodsugningsfest.

Jeg ved faktisk slet ikke hvad jeg ellers skal gøre. Jeg vil ikke på længere sigt acceptere at løsningen er at holde miderne nede i antal. Det ville betyde, at jeg altid skulle være bevæbnet med en giftspray når jeg går ind i silkehuset, og det vil jeg ikke!!!! Det har aldrig været min måde at holde høns på!

Problemet skal løses inden jul!

Er der nogen herinde (udover Marianne) der er kommet blodmideproblemet helt til livs??
Eller er det et fuldstændig opslidende tåredryppende arbejde, der sjældent lykkes? Jeg vil rigtig gerne høre andres erfaringer - selv om jeg godt er klar over, at der ikke er meget prestige i at fortælle om sine udyr!

Rigtig gode og ikke allerede offentliggjorte råd efterlyses! Jeg VIL SÅ GERNE være klar til avlssæsonen 2011, men jeg frygter at det ikke lykkes

Mange hilsner fra en-temmelig-ked-af-det-Susanne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 14 November , 2010, 22:56 »
Jeg føler med dig - hader selv kryb og blodsugere af alle slags. Vi sprøjter når vi har mistanke om at der kravler noget rundt men tidligere hang der altid en Vapona-strip i mit hønsehus. Hønsene lagde masser af æg og udrugede da også pæne mængder af kyllinger uden underlige defekter - men strippen blev forbudt og derefter har vi haft invasion af alskens kravl.
Er der nogen der kender en Vapona-pusher???
« Senest Redigeret: 15 November , 2010, 04:17 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #14 Dato: 14 November , 2010, 23:00 »
Ej, altså - det er jeg meget ked af :'(  Håber meget du kan få nogle gode råd. - Forstår godt hvordan du har det -  det er da bare for meget.  - Men giv ikke op!!

*b
fra Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn