Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp min høne  (Læst 4882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
Hjælp min høne
« Dato: 05 November , 2010, 11:46 »
Jeg er den kære ejer af 8 dejlige gule orpington'er og 6 blandingshøns.

Min ene orpington høne er blevet syg. Første ledetråd var at hun stod ikke med op om morgenen og jeg måtte jage hende ud.

Da jeg kom hjem igen gik det hurtigt op for mig det stod værre til. Jeg isolerede hende fra de andre inde i varme, hun fik en skål vand, kornblanding med tilskudsfoder og noget opløst rugbrød. Hun virker lidt forvirret og sover hele tiden. Hun køre lidt rundt med hovedet, mere end sædvanligt. Hun gider ikke bevæge sig.

Efter 2 døgn, hvor hun intet rørte tvang vi lidt lidt vand i hende for noget skulle hun have ned. Efter et døgn mere tvang vi lidt mere vand i hende og et par skefulde opløst rugbrød.

Og her kom forvandlingen, hun begyndte nu at spise og drikke. Dejligt. Men hun er ikke sig selv. Hun virker til at har fået lysten til livet tilbage, men vi startede med at sætte hende ud i have igen efter en lille uge. Hun startede med at sidde helt stiv i det indtil en anden høne kom hen og hakkede hende og derefter tøffede hun rundt sammen med de andre og spiste lidt her og der. Hun virkede lidt stivbenet, men havde jo også siddet stille længe.

Hun gik selv i hønsehuset med de andre og indtog sin sædvanlige plads...

Men hun stod ikke med op igen næste morgen... Jeg har igår og idag båret hende ud... Hun spiser og skider fint. Vugger stadig med hovedet og bevæger sig ikke rigtigt....

Er der nogen der har nogen ide om hver der kan være kommet til min høne.

De andre høns og hanen har det fint.

Hilsen Trine
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hjælp min høne
« Svar #1 Dato: 05 November , 2010, 12:04 »
Velkommen til  :)
Prøv at tjekke under siddepindene om der er blodmider, du kan tage et stykke køkkenrulle og køre under og hvis der er blod er det blodmider, ellers tjek hende grundigt for utøj og om der er orm i deres klatter.
Du skriver at hun vugger med hovedet, er det som om hun klør sin nakke med nakken, hvis du forstår  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 November , 2010, 15:34 »
Mange tak for svaret...

Jeg har haft hønsene i ca 2 måneder så det hele er lidt nyt endnu.

Jeg har tjekket hende virkelig grundigt for utøj ved bagdelen og nakken og under vingerne. Der er intet at komme efter -  hun har en flot ren og hvid "underpels". Synes ikke det ligner hun klør sig i nakken. Nærmere ligesom de alle gør, sådan et lille nik fremad, min syge høne gør det bare oftere - og også til siden. Det virker lidt spontant og gyngende når hun gør det. Sådan lidt som om hun ikke helt selv styrre det.

Der er sat pinde op inde i hønsehuset, de bruger dem ikke endnu, de har en mindre stamme med et par forgreninger på gulvet og så er der spredt savsmuld ud derinde... Der er intet under pindene, som jo heller ikke bliver brugt. På stammen, fandt jeg heller intet. Og jeg har lige skifter alt savsmulden for 3. gang. Sådan der var tørt og rent når hun kom derud igen og jeg fjerner lort ca. hver anden dag. De skider et bestemt sted mange af dem. Hun er ca. 32 uger.

Synes bare det er pudsigt at hun som den eneste er syg. De går i hønsegård, men kommer ud og går frit i haven 2 - 3 gange om ugen.

Hvordan ser orm'ene ud. Umiddelbart laver de almindelige lorte uden noget at se, men har ikke styr på hvilke der er fra den syge høne, men da hun var inde i isolation havde hun almindelig afføring.
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 November , 2010, 16:14 »
Er frygtelig bange for, at det kan lyde som Mareks sygdom :o......og det er noget skidt!! /d
Så er der ikke frygtelig meget andet at gøre end at slagte hende :'(
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2010, 17:06 »
Kan hun gå?
Jeg syntes ikke det lyder lige pt som mareks, men uden at vide det.
Er hun tynd?
Hvis afføringen virker pæn fast er der sandsynligvis ikke orm.
Prøv at lave en go gang hønseguf som du kan finde opskriften på i venstre spalte under artikler om sygdomme.
Held og lukke med hende.  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2010, 17:33 »
Ja jeg synes hun er lidt tynd...

Alle orpington'erne er købt hos en der avler til udstillinger og er derfor vaccineret.... Men ved ikke om de er mod Mereks sygdommen. Smitter denne sygdom?

Jeg har læst på den siden herinde om det og der forstår jeg at det smitter meget!

Tak for alle jeres svar.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 November , 2010, 18:42 »
Prøv at se tiden an om der er flere der bliver syge,  :)
Mvh Bettina.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 05 November , 2010, 20:03 »
Velkommen på forum, Trine  :D
Trist med din høne, men det lyder til, at du passer hende så godt, som du kan  /o
Jeg har ikke rigtigt noget bud på, hvad der kan være galt med hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 05 November , 2010, 21:16 »
Har heller ikke umiddelbart et bud på hvad der kan være galt med din høne.
Men hvis den er vaccineret som kylling burde det ikke være Mareks. Det lyder nu heller ikke umiddelbart som Mareks, ud fra din beskrivelse.

Er der nogen abnormaliteter at se på hende? Stor kro, dvs uforholdsmæssig stor udposning på nederste del af halsen? Andet der ligesom skiller hende ud fra de andre, udover at hun er 'sløv'?
Mvh
Erik Andersen