Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Australorps kontra Jersey kæmpe  (Læst 16381 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #30 Dato: 04 November , 2010, 09:56 »
Plads, men nok ikke for meget, så de ikke løber kalorierne væk.  ;) Mine render nu frit, og jeg kan godt genkende det med de lidt tynde lår,  men synes nu generelt de har fin kødsætning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #31 Dato: 04 November , 2010, 10:09 »
Af de
Hvis du vil have kød på dine slagtedyr må de ikke løbe alt for frit og have for meget plads - så løber de alt kød af sig. Vi så resultatet af dette da vi slagtede hos mig i efterårsferien. Store (sådan så de i hvert fald ud udenpå) fritgående orpingtoner, der havde lige så tynde lår som 4 måneders sussex kyllinger.  /d

Den professionelle fjerkræslagter sagde at det var fordi de havde haft for meget plads at løbe på.

Jeg tror det Jan (Hanegalgak) mener er, at han ikke har plads nok til at skille dem fra flokken så de kan gå længe nok. Det optimale ville nok være at have en løbegård (ikke for stor) til de frasorterede haner, der skal gå lidt længere inden slagt.

Af de 11 haner jeg slagtede i mandags, havde de 3 gået i hesteboks i en god måned og var kun fodret med havre og hvede. De vejede ikke mere end de øvrige og havde ikke tykkere lår, men til gengæld langt mere fedt! :o

Jeg havde lidt ondt af at de gik derinde uden at kunne hygge ude i det fri med de øvrige, men jeg havde installeret dem dér med vilje, så jeg kunne teste om de virkelig ville blive bedre af det.

Jeg gør det ikke igen, så vil jeg hellere lade dem blive en måned ældre (hvis det er målet i sig selv at få ekstra vægt på dyret)...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #32 Dato: 04 November , 2010, 10:34 »
Du kan overveje at lave krydsninger. Få fat i en Indian game hane og kryds ham med dine sussex. Men alle sussex er heller ikke lige store!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #33 Dato: 04 November , 2010, 10:49 »
Man kan vel også indvende at det er vigtigere med velsmagende kød end meget kød...
Jeg var faktisk positivt overrasket over mine danske landhaner. Det er jo små haner, men med lækkert kød og overraskende meget af det. Jeg har en fornemmelse af at når jeg slagter barneveldere, så er der meget knogle og selvfølgelig meget kød også, mens landhanerne har forholdsvis mindre/finere knogler og mere kød. Måske endda også finere kød, selv om jeg nu også synes barnevelderne har fint kød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #34 Dato: 04 November , 2010, 10:52 »
De to racer haver faktisk et meget viktig faelles baggrund. Croad Langshan blev benyttet i krydsningerne af begge racer, Australorps blev en af de viktigste aeg-producenter i tiden inden hybriderne. En Australorp lagde (jeg tror det var i 1920-aarene) 450 aeg paa lige mange dage. Men det vanligste var ca 250 aeg i aaret. Desverre e r der nu svaert at opdrive nogen stamme af dem der klarer 200. Begge racer er ioevrigt "man-made" ved diverse krydsninger, og racerne er jo nesten hybrider. Jersey Kaempe blev "opfundet" som koed-producent, men det var et lidt mislykket experiment, og racen opnaaede ikke anerkendelse af industrien, da den tog for lang tid at vokse til slakte-alder, en egenskab den nok arvede ifra sin "oldefar", Croad Langshan. De skal vaere 12 mndr. inden det er noget koed paa brystet. Men, smagen er nok meget lig, de haver begge meget hoej kvalitet paa koedet, men, den ene er lidt for lille, og den andre vokser lidt langsomt. Det mener nu industrien. Saa da er det nok riktigt!

Hvad blev de fodret med dengang?? havde de æglægningsfoder da??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #35 Dato: 04 November , 2010, 10:55 »
Nu må I altså ikke tro at jeg går og spærrer mine overskudshaner inde på alt for lidt plads inden jeg slagter. det gør jeg IKKE. Jeg har heller ikke muligheden for det rent pladsmæssigt - og jeg er også fuldstændig ligeglad med om de har lidt for flade bryster eller tynde lår, de smager nemlig fantastisk alligevel, og man kan jo altid bare tilberede to ad gangen... GLADE høns smager godt!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #36 Dato: 04 November , 2010, 11:04 »
Araucana giver også godt kød i forhold til størrelsen /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #37 Dato: 04 November , 2010, 11:33 »
Ja, som du kan se, er der mange racer at velge imellom. Den bedste race for baade koed og aeg, er nok den R.I.R bacerede New Hampshire Red, men jeg ved slet ikke om den findes i Danmark?
De legger et acceptabelt antal gode aeg, og er en utmerket koed-producer, hanerne maa gerne slagtes 5-8 maaneder. De haver et godt bryst.
Personlig foretrekker jeg Jersey Kaempe og Croad Langshan for bryst, men de skal nok bedst vaere ett aar gamle ved slagt. Disse haver hvidt skind, og et hvidt koed, med et stort dejlig bryst.
Uandset hvilken race du vaelger, en god regel er at have flere smaa hus/folde, slig at du kan have dem 3 haner i hver "flok". Dette fordi med 3 haner vil de "velge" en chef, oh de to andre vil normalt acceptere det. Ellers saa kan det blive meget krangel, og det er jo ikke godt for slagte-vaegten!

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #38 Dato: 04 November , 2010, 14:40 »
Hej Loppe

Jeg har stor sort Australorps, og jeg kender ikke til Jersey Kæmper. Men jeg kan fortælle dig, at mine høner lægger lige så mange æg som mine hybrider. Også i vinterhalvåret. De har en god kødsætning, og er ikke "grådige" som andre kødracer (der nærmest kan æde sig ihjel :D)
Af sind er de harmoniske og sociale. Dog har mine ene hane haft lidt teenage-pep, men er nu kureret :D ;D

Men da jeg som sagt ikke har begge racer kan jeg ikke sammenligne, men jeg håber, alligevel du kan bruge mit svar, og evt. gøre dine egne erfaringer ;D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #39 Dato: 04 November , 2010, 16:13 »
Jeg skal slagte den første Australorps hane om 14 dage så det er jo lidt spændende. Anbefalet i Den Store Hønsebog som beskriver dem som  slagtekyllinger af høj kvalitet.
Så nu er jeg jo lidt bekymret efter at have læst denne tråd igennem.
Jeg vil jo gerne have nogle slagtehøns med kød på.
Hvis det ikke skal være Australorps hvad så.
I vægt overgås de vel kun af Jersey kæmper og Dorking.
Men det vil tiden jo vise inden længe om jeg er tilfreds.
Tarteletfyld er jo altid godt uanset race. :P

Hej Loppe

Jeg har stor sort Australorps, og jeg kender ikke til Jersey Kæmper. Men jeg kan fortælle dig, at mine høner lægger lige så mange æg som mine hybrider. Også i vinterhalvåret. De har en god kødsætning, og er ikke "grådige" som andre kødracer (der nærmest kan æde sig ihjel :D)
Af sind er de harmoniske og sociale. Dog har mine ene hane haft lidt teenage-pep, men er nu kureret :D ;D

Men da jeg som sagt ikke har begge racer kan jeg ikke sammenligne, men jeg håber, alligevel du kan bruge mit svar, og evt. gøre dine egne erfaringer ;D
« Senest Redigeret: 04 November , 2010, 16:56 Fra Henrik Helms Madsen »
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #40 Dato: 04 November , 2010, 19:16 »
Fat mod Henrik ;)
De er perfekte slagte-fjerkræ ;)
Så glæd dig til skønt hønsekød!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #41 Dato: 05 November , 2010, 07:00 »
Fat mod Henrik ;)
De er perfekte slagte-fjerkræ ;)
Så glæd dig til skønt hønsekød!

Så er da spm hvor jeg kan få tag på rugeæg og hvornår  ;D

og som Finn sendte mig i pm så kommer det jo an på hvordan vinteren forløber ....

Jeg ønsker også rugeæg med splash...så er der nogen der har rugeæg så skriv gerne jeg ønsker alle farver ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #42 Dato: 05 November , 2010, 07:29 »
@ Alfred

Det kan jeg ikke give dig ret i, jeg synes selvfølgelig at Jersey Kæmper er de bedste  ;) ;D

Men der findes  helt sikkert mange flere Australorpser i en god kvalitet end der desværre gør af Jersey Kæmper, men der er også mange flere opdrættere af Australorps.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #43 Dato: 05 November , 2010, 08:10 »
@ Alfred

Det kan jeg ikke give dig ret i, jeg synes selvfølgelig at Jersey Kæmper er de bedste  ;) ;D


Men det er bedre med få seriøse opdrættere end mange useriøse  /o

Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #44 Dato: 05 November , 2010, 23:34 »
Ja Lene, enhver so synes bedst om sine egne grise. Men som jeg tidligere har skrevet, er det jo lidt af en tilfældighed det blev Australorps, for jeg har gået og set nogle Jersy Kæmper i fjerkrækolonien i Randers, men mødte aldrig manden. :-[

Så får vise til LU, hvem der har de bedste dyr.  ;) :D

@Loppe
Man bliver vel ikke mere sereiøs af at der er få opdrætter i en race? Men korrekt der er mange der har Australorps der ikke er seriøse opdrætter, de har dem på grund af at det er en god æglægger og senere en god suppehøne.
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk