Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Australorps kontra Jersey kæmpe  (Læst 16376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #15 Dato: 03 November , 2010, 20:48 »
Jamen for pokker da, det er da to vidt forskellige racer................

Forøvrigt lægger Jersey Kæmper også godt med store brunlige æg.

Men okay de findes begge i sort, blå randtegnet og hvid. Og det var så ligheden. ;D



Det er helt fint at man siter inne med kunnskap om raser, , som jeg gør med hunde, MEN dersom man stiller et spm så må man og kunde få et svar uden at skulde føle man ikke duger til andet end at samle æg..

når jeg stiller spm så er der fordi jeg lurer å noget--og da forventer jeg seriøse svar, jeg har og mine områder hvor jeg er ekspert, men jeg når jeg vælger og besvare så er det kontruktivt, er det ikke det så kan man lade være og svare ET SERIØST SPM....
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #16 Dato: 03 November , 2010, 20:51 »
Lestat, med all respekt for deg....men jeg forventer et mere seriøst svar end at det er to helt ulige racer,,,, :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #17 Dato: 03 November , 2010, 20:58 »
Har jeg ikke svaret seriøst efter første gang du har citeret mig ?? eller hur ?

Jeg kan desværre ikke ud fra dit spørgsmål, vide at det er kødstrukturen du vil vide mere om ?
Beklager meget - men så dum er jeg........
« Senest Redigeret: 03 November , 2010, 21:10 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #18 Dato: 03 November , 2010, 21:02 »
Jeg synes Jersey Kæmper er udemærkede slagtedyr, jeg kender ikke til Australorpsen som slagtedyr, men jeg går ud fra at den også er god og måske mere hurtigvoksende.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #19 Dato: 03 November , 2010, 21:15 »
Om der er forskel på smagen på to racer, det tvivler jeg meget på. Det kommer mere and på tilberedningen af kyllingen.
For mit vedkomende, at det blev Australorps skyldes en tur til Tyskland hvor jeg fik rugeæg ved en af de bedste avler. Det kunne lige så godt have været Jersey Kæmper. :-\
Sorte høns har altid været min smag, nok fordi vi i min barndom altid havde hvide Italiener, så det skulle være noget helt anderledes.
Men i dag synes jeg jo godt nok at Australorpsen er den flotteste af de to. Den virker altid mere færdig i halen. Mere jævn og glat facon. Bedre til at lægge æg, osv.  /o
Beklager Lene, men mine er de smukkeste ;D
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #20 Dato: 03 November , 2010, 22:48 »
Loppe- bare for god ordens skyld så kan jeg heller ikke læse mig frem til at du gerne vil vide noget om kødets struktur :)

Hvis der er noget specielt du gerne vil vide så skriv det i spørgsmålet
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #21 Dato: 04 November , 2010, 00:28 »
De to racer haver faktisk et meget viktig faelles baggrund. Croad Langshan blev benyttet i krydsningerne af begge racer, Australorps blev en af de viktigste aeg-producenter i tiden inden hybriderne. En Australorp lagde (jeg tror det var i 1920-aarene) 450 aeg paa lige mange dage. Men det vanligste var ca 250 aeg i aaret. Desverre e r der nu svaert at opdrive nogen stamme af dem der klarer 200. Begge racer er ioevrigt "man-made" ved diverse krydsninger, og racerne er jo nesten hybrider. Jersey Kaempe blev "opfundet" som koed-producent, men det var et lidt mislykket experiment, og racen opnaaede ikke anerkendelse af industrien, da den tog for lang tid at vokse til slakte-alder, en egenskab den nok arvede ifra sin "oldefar", Croad Langshan. De skal vaere 12 mndr. inden det er noget koed paa brystet. Men, smagen er nok meget lig, de haver begge meget hoej kvalitet paa koedet, men, den ene er lidt for lille, og den andre vokser lidt langsomt. Det mener nu industrien. Saa da er det nok riktigt!

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #22 Dato: 04 November , 2010, 08:21 »
Har jeg ikke svaret seriøst efter første gang du har citeret mig ?? eller hur ?


Jo dit andre svar var mere beskrivende ;D Takker for det ;)
Og jeg beklager at jeg ikke ud dybet mit spm... men bare spurgte efter hvad der er forskæl...

Jeg ser der er en tråd hvor man sammenligner slagte egenskaber hos ulige racer, og det er da utrolig hvor stor forskel der er både i kødfarve og struktur..derfor tænkte jeg måske der var nogen som vidste noget om den forskel på disse racer..

årsagen til at jeg spørger er fordi jeg ikke har fundet ´MIN race endnu, så da kommer der måske nogle dumme spm til tider...det er bare at jeg er for stædig til at lade være med at spørge  ;D

Og jeg ved at Du Lestat sidder inde med Meget kundskab så derfor er jeg glad du har besvaret /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #23 Dato: 04 November , 2010, 08:23 »
Loppe- bare for god ordens skyld så kan jeg heller ikke læse mig frem til at du gerne vil vide noget om kødets struktur :)

Hvis der er noget specielt du gerne vil vide så skriv det i spørgsmålet

Nej det var ikke med i det første spm, beklager, MEN jeg vil bare vide hvad der er forskellen, og da mente jeg hvorfor I  har valg som I har gjort,   ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #24 Dato: 04 November , 2010, 08:25 »
De to racer haver faktisk et meget viktig faelles baggrund. Croad Langshan blev benyttet i krydsningerne af begge racer, Australorps blev en af de viktigste aeg-producenter i tiden inden hybriderne. En Australorp lagde (jeg tror det var i 1920-aarene) 450 aeg paa lige mange dage. Men det vanligste var ca 250 aeg i aaret. Desverre e r der nu svaert at opdrive nogen stamme af dem der klarer 200. Begge racer er ioevrigt "man-made" ved diverse krydsninger, og racerne er jo nesten hybrider. Jersey Kaempe blev "opfundet" som koed-producent, men det var et lidt mislykket experiment, og racen opnaaede ikke anerkendelse af industrien, da den tog for lang tid at vokse til slakte-alder, en egenskab den nok arvede ifra sin "oldefar", Croad Langshan. De skal vaere 12 mndr. inden det er noget koed paa brystet. Men, smagen er nok meget lig, de haver begge meget hoej kvalitet paa koedet, men, den ene er lidt for lille, og den andre vokser lidt langsomt. Det mener nu industrien. Saa da er det nok riktigt!

 /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #25 Dato: 04 November , 2010, 09:30 »
Hej Loppe.

Som du nok kan udlede er der tale om gedigen store racer , hvor tilvæksten hos Jersey nok er den langsommeste.
Den langsomme tilvækst - hos begge racer - kan godt være et punkt der skal overvejes nøje inden anskaffelse.

Jeg har lige slagtet hanekyllinger med australorps i generne : nøej det var nogle ordentlige bamser ( at se på ) men hold da op der var ikke meget brystkød på dem  /d. Dette skyldes helt klart at de kun var omkring 6-7 mdr. gamle.
Så jeg har lært den lektie : store racer tager tid - tid og plads. Jeg har ikke en løbegård til x-antal store haner , hvilket jo er et krav ,da de var en omgang "gadedrenge" af værste skuffe , til stor uro i løbegården.
Specielt omkring fodertid var de pænt egoistiske. Siden de er kommet i fryseren har jeg oplevet en tilvækst hos alle mine hønniker af i år.  ;D

Umiddelbart  vil et hold af store racer kræve flere løbegårde og huse - minimum 2 af hver. Det er muligt jeg tager fejl , lad os håbe andre melder ind på det punkt ! Nå ja - eller at hanerne konsekvent kommer tidligt i fryseren.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #26 Dato: 04 November , 2010, 09:39 »
Jeg har 1300 kvm de kan løbe på ;) er det nog? så kan de andre få fred i andre rom...

Jeg ønsker primært en race der lægger store æg, og jeg ser at det er ganske lige i ægstørrelse disse racer. Og få nogle gode til slagt er heller ikke niget lort..de Sussex jeg har synes jeg ikke har stået til forventningen.

Og vil forsøge og ruge ud noget her tidlig forår og håbe at der vil blive noget gang i den til efteråret...

Kan og godt lige at hanen har gode halefjeder

Hvordan er det kødsætningen forløber? jeg synes mine sussex har haft tynde lår og lite bryst eslv om de ser store ud med fjeder på...
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #27 Dato: 04 November , 2010, 09:39 »
Hej Loppe.

Som du nok kan udlede er der tale om gedigen store racer , hvor tilvæksten hos Jersey nok er den langsommeste.
Den langsomme tilvækst - hos begge racer - kan godt være et punkt der skal overvejes nøje inden anskaffelse.

Jeg har lige slagtet hanekyllinger med australorps i generne : nøej det var nogle ordentlige bamser ( at se på ) men hold da op der var ikke meget brystkød på dem  /d. Dette skyldes helt klart at de kun var omkring 6-7 mdr. gamle.
Så jeg har lært den lektie : store racer tager tid - tid og plads. Jeg har ikke en løbegård til x-antal store haner , hvilket jo er et krav ,da de var en omgang "gadedrenge" af værste skuffe , til stor uro i løbegården.
Specielt omkring fodertid var de pænt egoistiske. Siden de er kommet i fryseren har jeg oplevet en tilvækst hos alle mine hønniker af i år.  ;D

Umiddelbart  vil et hold af store racer kræve flere løbegårde og huse - minimum 2 af hver. Det er muligt jeg tager fejl , lad os håbe andre melder ind på det punkt ! Nå ja - eller at hanerne konsekvent kommer tidligt i fryseren.

hanegalgak

"tidlige" haner er i hvert fald gode i diverse gryderetter som skal koge rigtig længe som f.eks. paprikakylling, coq au vin og ikke mindst hane i riesling. Og så betyder det ikke så meget at de er lidt fladbrystede, hvis man skal tilberede til mange mennesker kan man jo bare snuppe 2...  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #28 Dato: 04 November , 2010, 09:43 »
Jeg har 1300 kvm de kan løbe på ;) er det nog? så kan de andre få fred i andre rom...


Hvis du vil have kød på dine slagtedyr må de ikke løbe alt for frit og have for meget plads - så løber de alt kød af sig. Vi så resultatet af dette da vi slagtede hos mig i efterårsferien. Store (sådan så de i hvert fald ud udenpå) fritgående orpingtoner, der havde lige så tynde lår som 4 måneders sussex kyllinger.  /d

Den professionelle fjerkræslagter sagde at det var fordi de havde haft for meget plads at løbe på.

Jeg tror det Jan (Hanegalgak) mener er, at han ikke har plads nok til at skille dem fra flokken så de kan gå længe nok. Det optimale ville nok være at have en løbegård (ikke for stor) til de frasorterede haner, der skal gå lidt længere inden slagt.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Australorps kontra Jersey kæmpe
« Svar #29 Dato: 04 November , 2010, 09:53 »
Så det bedste er at de har passe plads at tumle på og masser af mad ..?

Jeg har sluppet dem løs så de kan rydde lidt op i laden ;) men måske en dårlig ide :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger