Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodermider (lagermider) i korn mm.  (Læst 20761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Dato: 27 Oktober , 2010, 19:25 »
(ved ikke om indlægget skulle have været postet et andet sted - men så må jeg lige have lidt hjælp til at få det flyttet)

Så har jeg endnu én gang brug for lidt råd/vejledning fra nogle af Jer kloge forumsfolk.
Vi er løbet ind i store problemer med "dyr" i vores foder, korn etc. De er mikroskopiske små og hvide of ved første øjekast regner man med at det bare er "støv" fra feks. valset havre eller knækket majs, men når man kigger længe nok kan man se at "støvet" flytter sig - plus nu er jeg begyndt at kunne lugte at foderet lugter en smule anderledes. Jeg har forsøgt at google og er kommet frem til at det evt. er det man kalder foder/lager mider - er der nogen som ved om det er korrekt ?
Det store spørgsmål er nu hvad pokker vi gør - hvordan slipper man af med det ?. Første gang jeg lagde mærke til det var faktisk i nogle tilskudspiller til hønsene samt noget knækket majs, og nu har vi opdaget det i vores tønder med valset havre til hestene også, hvorefter jeg idag har gået alt foder igennem og jeg kan spotte problemet i både hveden til hønsene, solsikkekernerne etc. etc.
Der skal lige siges at alt vores foder bliver opbevaret hver for sig i tønder som var 100% rengjorte (er hysterisk mht indimellem at rengøre foderbeholderne). Den valset havre var købt i flotteste nyvalsede kvalitet som var optimalt tørret. Alt andet foder til hønsene, dvs. deres piller, diverse korn er købt ved forskellige grovvareforetninger i lukkede sække.

Nu er vi begyndt at smide al foder ud fra én ende af, har sat alle fodertønder ud - er der nogen som ved om man skal vaske dem i noget specielt eller om det blot er nok at spule dem med hård vandstråle ?. Skal feks vægge, lofte etc. også spøjtes i noget - dvs. kan det sidde i sprækker på væggene i sådan nogle gamle staldbygninger ?

Og sidst men ikke mindst ved I hvor farligt det er for dyrene at spise foder hvor der er gået fodermider i ?

Det blev en længere roman (tak til dem der orkede at læse med) - men vi er rimelig desperate fordi vi har så mange tønder, spande, målebægre etc. stående i vores store foderrum og det bliver et kæmpe arbejde at få styr på det og jeg kan næsten ikke overskue hvis vi så løber ind i problemet igen inden for kort tid - ikke mindst har vi måttet smide så mange hundrede kilo af foder væk.

Håber der er nogle kloge forumsfolk derude som evt. kender til problemet - vi vil være dybt taknemmelige for alle gode råd - eller i det hele taget indlæg fra folk som kender lidt mere til fodermider mm. Vi har nemlig aldrig før stået med sådanne problemer i de 20 år vi har haft heste, på nær få gange hvor man har fået købt en enkel sæk der allerede var dårlig da den blev åbnet og som øjeblikkelig blev kasseret.

På forhånd tak for hjælpen - mvh. Majbritt

2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline KEW

• Bruger
Sv: Fodermider (lagermider) i korn mm.
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2010, 20:26 »
her i huset fik vi husmider i køkkenet sidste år og tøsen var ved at hyle for alt det som bare skal ud og her i huset er der meget :-\

div. spray og insekt midler virkede ikke .
det eneste der virker er luft fugtighed under 60%
de forveksles ofte med melmider
farligheden i at spise dem .. og der skal mange til er dårlig mave jeg ved ikke hvor følsom dyremaver er men hold øje med deres afførring.

du kan finde mere info her det er cirka samme fremgangs måde for husmider som melmider:
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/husmide.htm

fandt lige noget der måske var mere nøjagtigt altså lagermider
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/lagermider.htm
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2010, 20:33 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2010, 20:32 »
Jeg tænker måske at dine fodertønder ikke har været helt tørre da du fyldte korn i ??
Jeg bruger ikke tønder til mit korn, men hyndebokse af god kvalitet, det er glimrende, de er store og der er luft indtag i dem.
jeg har ikke haft problemer med mus.

Jeg tømmer min hestekasse for foder mindst hver 14 dag, så har hestene ædt de hundrede kilo eller mere.
hønsefoderet blander jeg ikke, men lader det stå i poserne åbne nede i kassen så jeg kan tage med min foderskovl i de mængder jeg skal bruge, der kan snildt stå fem poser i en hyndeboks.

boksene står i min hestestald, og der står dørene stort set åbent altid, også når det regner i en uge.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2010, 14:31 »
Jeg havde engang kornmøl, pga. en pose vildtfuglefrø, der fik jeg at vide det bare skulle en tur i fryseren, så var det fint igen. (Til fuglene ihvertfald)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2010, 15:00 »
med tanke på alt det kryb høns kan få guffet i sig i løbet af en dag , tror jeg ikke de tager skade af at spise det,
men bedst ville det selvfølgelig våre om du kan få stoppet formeringen , enten ved opvarmning eller frysning , og frem for at smide hestefoderet ud
så kan du også sagtens fodre det til hønsene

mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2010, 18:08 »
med de mængder foder som majbritt bruger vil det nok være et isoleret rum med en affugter monteret der var den optimale løsning hvis hun vil undgå miderne frem over.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2010, 18:16 »
Jeg har også haft disse små kryb en gang eller to. De kan kun leve, og formere sig, hvis luftfugtigheden er "høj nok".
Jeg har alligevel givet foderet til hønsene. De æder jo alverdens kryb alligevel.
Men jeg ville ikke give det til hestene.
For at slippe af med dem igen skal du ihvertfald vaske tønderne og sørge for at de bliver helt tørre, inden du fylder nyt foder i dem.
Tag dem evt. ind i varmen i et par dage.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2010, 23:21 »
Hej Igen

Tak for svarene til Jer allesammen - det var pænt af Jer at hjælpe med forskellige forslag, links etc., nu har jeg kunnet læse lidt på lektien, jeg havde iøvrigt tidligere set nævnt herinde at nogen brugte "hynde-bokse" til opbevaring af hønsefoder og syntes det lød som en rigtig smart ide, men jeg var netop bange for at det ikke var "tæt" og tørt nok.
Vi har været har her i weekenden været igang med at smide al foderet ud og sætte alle foderbeholdere udenfor til endnu én gang grundig rengøring og så har grovvareforetningen foreslået at vi eventuelt sprayede væggene, hylder osv. der i området hvor beholderne står, med 810 (bio) sprayen.

Mht. til fodertønderne, så var de som sagt gjort grundig rene for kort tid siden - og var 100% tørre inden de blev taget i brug, jeg brugte flere dage på at have dem stående inde i en tør tom hesteboks hvor der kommer sollys ind som varmede dem igennem, og jeg har vendt og drejet både tønder og låg i de dage for at alt var knastørt (så der ikke gemte sig dråber nogen steder).
Jeg tror at I har ret mht. at hønsene nok ikke er så sarte, men jeg er meget striks med hestene mht. kvaliteten på foder, hø, halm osv., så vi har valgt at smide alt væk - det ville også være ærgeligt at gemme noget som evt. senere "smitter" når vi her hvor vintersæsonen er startet mht hestene har en masse foder/tilskudsblandinger stående (hvilket er noget dyrere end hønsenes foder og den valsede havre - så hellere smide det vi havde pt. ud).

Nå men vi krydser fingre for at vi eventuelt nu kan begynde på en frisk start - vi har som nævnt ikke prøvet dette før i de 20 år vi har foder stående til hestene, men vi har en mistanke om at problemet er startet i noget knækket majs vi købte i sommers til hønsene og hvor vi ikke har opdaget det i første omgang (da der jo er en smule "mel" i sækkene i forvejen).

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2010, 23:47 »
Nu er der jo lidt forskel på hyndebokse, og den jeg har mit hestefoder i er i særdeles god kvalitet, for der  hælder jeg foderet ud og blander det i boksen, så det er bydende nødvendigt at de er i orden.
Min boks er tom hver 14 dag og der bliver alt bundfald støvsuget ud, så der ikke ligger så meget som et gammelt korn i den.,

jeg tager hvert efterår en kompressor og blæser den fuldstændig ren.

I år er den begyndt at se lidt træt ud og skal skiftes ved lejlighed, men nu har den også indeholdt mit hestefoder i 10 år.

Hønsene har en billligere udgave af boks og den er for vakkel så den bliver skiftet ud når den går i stykker, den er helt ny, men noget billigt bras, men der står foderet i sækkene, så det er ikke så udsat.

Jeg har det ligesom dig at hestene skal ha' helt rent og støvfrit foder, så jeg holder skarpt øje med det, og det er jo netop en del dyrere end hønsefoder, selvom jeg nok ikke er den mest avancerede fodermester.
Håber du får det løst.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 01 November , 2010, 08:22 »
Jeg bruger en af de der "skraldespande" med hjul under - næsten lige som dem vores affald kommer i. Købt i Jem&Fix til en fornuftig pris.

På et tidspunkt fik jeg noget korn til hønsene, der var nyhøstet og ikke helt lagerfast, så lod jeg bare låget stå åbent og rørte lidt rundt hver dag. Mus og rotter kan i hvert fald ikke komme op i sådan en fætter så den ser jeg som helt ideel.
Og så ved jeg godt at jeg ikke har garanti for at det plastic den er lavet af er egnet til foder, men det har man vel heller ikke med en hyndeboks? Jeg lagde faktisk også mærke til at min skraldespand er lavet af de samme som har lavet mange af vores "mad-bøtter" - "Curver" mener jeg det hedder...

Mht. lagermider, så har jeg ladet mig fortælle at de HADER frost, så vi går da den rigtige tid i møde i forhold til at udrydde dem - held og lykke med det!  *k
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 November , 2010, 08:38 »
Altså Morten ideen er god, men hvordan i alverden skulle jeg der kun er 155 høj på en god dag, nogensinde få noget op af din spand... *g
Venlig Hilsen INA

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 November , 2010, 11:29 »
Altså Morten ideen er god, men hvordan i alverden skulle jeg der kun er 155 høj på en god dag, nogensinde få noget op af din spand... *g
*g   TAK!   ...og det var da et enormt godt spørgsmål!   <A  <J
Mvh. Morten

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 November , 2010, 15:33 »

*g   TAK!   ...og det var da et enormt godt spørgsmål!   <A  <J

*f måske kan denne bruges:
www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4999&Grp=&n=10

Jeg tjekkede også www.hwl.dk, men kunne desværre ikke finde en opøser, som var lang nok  ;)
« Senest Redigeret: 01 November , 2010, 15:39 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 November , 2010, 17:15 »
Den er smart, og sådan en har jeg, men på en eller anden måde så kan jeg se at der er ligså meget rumfang i min boks som i Mortens spand, min ligger bare ned i så selv pygmæer kan komme til uden værktøj.... <:
Venlig Hilsen INA

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 November , 2010, 18:09 »
Den er smart, og sådan en har jeg, men på en eller anden måde så kan jeg se at der er ligså meget rumfang i min boks som i Mortens spand, min ligger bare ned i så selv pygmæer kan komme til uden værktøj.... <:

...og derfor skal du selvfølgeligfortsætte med at bruge hyndeboksen!  /o
Mvh. Morten