Hej Igen
Tak for svarene til Jer allesammen - det var pænt af Jer at hjælpe med forskellige forslag, links etc., nu har jeg kunnet læse lidt på lektien, jeg havde iøvrigt tidligere set nævnt herinde at nogen brugte "hynde-bokse" til opbevaring af hønsefoder og syntes det lød som en rigtig smart ide, men jeg var netop bange for at det ikke var "tæt" og tørt nok.
Vi har været har her i weekenden været igang med at smide al foderet ud og sætte alle foderbeholdere udenfor til endnu én gang grundig rengøring og så har grovvareforetningen foreslået at vi eventuelt sprayede væggene, hylder osv. der i området hvor beholderne står, med 810 (bio) sprayen.
Mht. til fodertønderne, så var de som sagt gjort grundig rene for kort tid siden - og var 100% tørre inden de blev taget i brug, jeg brugte flere dage på at have dem stående inde i en tør tom hesteboks hvor der kommer sollys ind som varmede dem igennem, og jeg har vendt og drejet både tønder og låg i de dage for at alt var knastørt (så der ikke gemte sig dråber nogen steder).
Jeg tror at I har ret mht. at hønsene nok ikke er så sarte, men jeg er meget striks med hestene mht. kvaliteten på foder, hø, halm osv., så vi har valgt at smide alt væk - det ville også være ærgeligt at gemme noget som evt. senere "smitter" når vi her hvor vintersæsonen er startet mht hestene har en masse foder/tilskudsblandinger stående (hvilket er noget dyrere end hønsenes foder og den valsede havre - så hellere smide det vi havde pt. ud).
Nå men vi krydser fingre for at vi eventuelt nu kan begynde på en frisk start - vi har som nævnt ikke prøvet dette før i de 20 år vi har foder stående til hestene, men vi har en mistanke om at problemet er startet i noget knækket majs vi købte i sommers til hønsene og hvor vi ikke har opdaget det i første omgang (da der jo er en smule "mel" i sækkene i forvejen).
Mange Hilsner fra Majbritt