Lige netop det med regelsæt er jo et spørgsmål om fortolkning! Det ser vi jo i disse sager, hvor der rent faktisk allerede er et regelsæt, men at det ikke bruges.
Dyr skal have det godt, det skal der ikke herske tvivl om, men det er meget forskelligt, hvad man mener med det. Ingen bryder sig om de store industrier, men der hvor det drives ordentligt har dyrene det rigtigt godt. Her tænker jeg mest på kvæget,samt fåreholderne.
Fjerkræet lider, vi ved det og her vil et politi ikke gavne noget som helst, for det foregår med lovens velsignelse som med så meget andet.
Hvad angår hestene er der lavet mange tiltag m.h.t. staldbygninger, men en ting som jeg synes er noget juks er den store brug af løsdrifter, nogle egner sig andre ikke. Det har for alvor taget fat og jeg kan kun sige, at ingen af mine heste ville nogensinde komme i en sådan, ej heller vil jeg sælge til et sted hvor det finder sted. Uanset, hvor stort indearealet er, vil risikoen for at førerhesten holder andre ude være meget stor, kan dyrepolitiet hjælpe her?
Hvad er det helt nøjagtigt dette dyrepoliti skal håndhæve? Er det den lille sølle kanin i et meget for lille bur i baghaven som kun bliver tilset en gang om ugen? Eller de stakkels høns på 1m2 der skam har udemærkede forhold, for de har jo også en hønsegård? Allerede her er opgaven jo uoverstigelig og med de regler som myndighederne så sætter nogle steder, er det da helt umuligt, at give gode forhold til noget som helst med fjer på.
Er det hunden der bliver overfodret til ukendelighed af bare kærlighed, eller burfugle der aldrig får prøvet vingerne? Opgaverne er mange, tror ikke der kan blive budget til det.
For ikke at tale om en masse angiveri, som jo også er blevet ret almindeligt nu til dags.Folk anmelder for et godt ord, man kan snart blive anmeldt for ikke at strigle sin hest fem gange om dagen, eller undlade at bruge dækken.
Jeg har altid ment at oplysning er bedre end en masse forbud og det er bestemt, hvad der trænges til. At man tager lidt hensyn til, hvem man sælger sine dyr til o.s.v. Tag hunde-og katteopdrætterne, hvor mange virkeligt sorterer i klientellet og nægter at sælge, hvis de mener hjemmet er uegnet. Det kunne mange lære af, uden politiets hjælp.
Nå, jeg har ikke mere tid til alt dette skriveri, må videre i den daglige dont.
VH Gunni.