Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gratis glæder til hønsene  (Læst 9986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Gratis glæder til hønsene
« Dato: 12 Oktober , 2010, 15:13 »
Der er nok mange der allerede gør det, men her er alligevel et lille tips til alle dem som ikke har mulighed for at lade sine høns løbe helt frit omkring hele dagen:

Smid alt det løvfald og blade der falder af træerne på denne årstid, ind i hønsegården. Ikke kun en spandfuld, men et ordentlig lag! Så det bliver til en hel skovbund. Grene og rødder og også gode.

Hønsene elsker det simpelthen - og smider man så lidt korn ind en gang imellem når man kommer forbi er det bare toppen! Så er hønsene beskæftiget næsten i dagevis, og er fri for at gå på den bare, og til tider fugtige, og kedelige jord som der jo hurtigt kommer i de fleste hønsegårde på denne årstid.

Mvh

Claus

Offline mutti

• Passiv bruger
Sv: Gratis glæder til hønsene
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2010, 15:28 »
super godt forslag <P <P <P <P <O
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2010, 17:11 »
I år  efter alt den regn er der masser af ukrudt i min urtehave så hønsene får et læs hver dag. Derudover lukker jeg hønsene ud 1½ time hver dag.
Ud med dem ca. 16.30 så skal de nok gå ind igen når det begynder at blive mørkt.

Der er nok mange der allerede gør det, men her er alligevel et lille tips til alle dem som ikke har mulighed for at lade sine høns løbe helt frit omkring hele dagen:

Smid alt det løvfald og blade der falder af træerne på denne årstid, ind i hønsegården. Ikke kun en spandfuld, men et ordentlig lag! Så det bliver til en hel skovbund. Grene og rødder og også gode.

Hønsene elsker det simpelthen - og smider man så lidt korn ind en gang imellem når man kommer forbi er det bare toppen! Så er hønsene beskæftiget næsten i dagevis, og er fri for at gå på den bare, og til tider fugtige, og kedelige jord som der jo hurtigt kommer i de fleste hønsegårde på denne årstid.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2010, 19:56 »
Jeg har hørt at noget ala det her: http://www.chicken-house.co.uk/acatalog/Peck_A_Block.html er meget godt. Jeg planlægger selv at lave dem - der er rigtig mange opskrifter til at finde på Google.
Godt nok er det ikke helt gratis, men det er meget billigt hvis man laver det selv.  /o
Hilsen Sophie

Høns:
0.2 sølv/sortbåndede dværg wyandotter

Hønsehus: Eglu Classic 

Andre dyr:
1.0 Cavalier King Charles Spaniel
0.1 Siamesisk kat
0.1 Fjordheste blanding (Halvpart)
125 liters akvarium

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2010, 20:56 »
Jeg har søgt på "peck a block" uden at finde nogen opskrifter. Kunne jeg lokke dig til at sende et link til en der er billig og nem at lave?

<+
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2010, 21:30 »
God idé! /o Mine kommer ud når sidste dagplejebarn er hentet, så det er da en super god idé at smide noget beskæftigelse ind til dem. Normalt har de halmgård, men det er nogen tid siden de sidst fik nyt halm, så bladene må da prøves en af dagene :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2010, 21:56 »
Jeg skovler blade ind jævnligt i den gård hvor der både er høns og ænder  *e  Og ja både høns og ænder er glade for det. Mest er det af egoistiske årsager, for alternativet er en sand skøjtebane af smat derinde og har man een gang stået på røv og albuer i en blanding af hønsemøg, andesnask og gennemgnasket mudder så bliver man kreativ... :)

Min datter og jeg har faktisk planer om i weekenden at tage i skoven med et par sække og samle både blade, grannåle, nødder kogler etc og smide det hele ind i hønsegårdene
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2010, 22:06 »
Lyder som en super idé. Jeg har tit smidt en stor bunke slået græs ind til dem.. jeg har jo noget der minder om 4000kvm græs, så der er noget at samle sammen efter sådan en eftermiddag på havetraktoren..:)

Men vil da også se om jeg kan skrabe lidt blade sammen..
Mvh

Michael

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2010, 22:35 »
Vi har i weekenden haft gang i brændekløveren - i noget træ der var lidt gammelt - altså lidt af det var blevet godt frønnet og barken var løs på en del af det - der var masser af bænkebiddere og tusindben - og andet kravl.. - da vi var færdige, kørte jeg 4 trillebører fyldt med dette ind i hønsegården.... og måtte derefter bruge 1 time med bare at sidde og kikke og grine af al den skraben , gokken, pippen, løben det gav i gården - aldrig har jeg da set så meget liv og snakken i hønsegården.. det var simpelthen rendyrket nydelse... på begge sider af hegnet.

Og nu kan jeg da se at kommende weekends arbejde med at samle blade, skal da havne i hønsegården også - havde slet ikke tænkt på det.... Jubiii lige pludselig GLÆDER jeg mig til, at der ligesom bliver en gulerod i mit forhadte efterårsarbejde  /o

tak for rådet
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2010, 15:50 »
Jeg har søgt på "peck a block" uden at finde nogen opskrifter. Kunne jeg lokke dig til at sende et link til en der er billig og nem at lave?

<+

Jeg kan ikke finde noget på dansk - jeg tror ikke at der er særligt mange der kender det.
Jeg fandt denne her på engelsk. http://wiki.omlet.co.uk/index.php/Redwing's_Pecking_Block
Udover det der står, kan man også tilsætte rosiner og andre ting hønsene kan lide.  /o
Hilsen Sophie

Høns:
0.2 sølv/sortbåndede dværg wyandotter

Hønsehus: Eglu Classic 

Andre dyr:
1.0 Cavalier King Charles Spaniel
0.1 Siamesisk kat
0.1 Fjordheste blanding (Halvpart)
125 liters akvarium

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2010, 17:46 »
Når jeg kløver brænde med brændekløveren ligger der altid en masse flis-agtige stumper på gulvet rundt om kløveren. De bliver også kørt i hønsegården til stor fornøjelse for hønsene.

Afklip fra bøgehækken er også et hit.

Alle de gode majskolber som naboen snart taber på marken under høst er også gratis!

Og nedfaldsæbler...

Kan vi komme i tanke om mere?   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2010, 00:04 »
Jeg kan ikke finde noget på dansk - jeg tror ikke at der er særligt mange der kender det.
Jeg fandt denne her på engelsk. http://wiki.omlet.co.uk/index.php/Redwing's_Pecking_Block
Udover det der står, kan man også tilsætte rosiner og andre ting hønsene kan lide.  /o

Tak for det Sophie - det lyder somom det er til at gå til  /o
« Senest Redigeret: 25 November , 2016, 16:33 Fra Finn Jensen »
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2010, 07:34 »
Hvad med rønnebær og hyben, er det noget høns må få  ???
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2010, 08:06 »
Ja, Bodil  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2010, 08:07 »
Husk hyldebær!
Æg fra høns, der har smæsket sig i hyldebær smager fantastisk /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma