Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik vi smagt lidt på udstilling.  (Læst 2360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Så fik vi smagt lidt på udstilling.
« Svar #15 Dato: 11 Oktober , 2010, 13:27 »
Jeg glæder mig til at se jeres dyr på LU. Uanset hvad der står på pointkortene.  /o

Og ja, dit indlæg er utrolig inspirerende! Sådan lidt "vi skal ikke ta' os selv for højtideligt" - agtigt. Og det luner altså lidt, når man er en lidt benovet, usikker nybegynder.  :D

Jeg håber at kunne udstille på LU i 2011  8)

Det er i hvertfald min silkehøneplan, selvom Tommy siger, at det godt kan tage nogle år, og at man skal væbne sig med tålmodighed. Så hvis det ikke ykkes at frembringe udstillingsegnede dyr de første par år, er der alligevel håb. Æhhh.. hmmmm.... hvad er gennemsnitslevealderen egentlig for kvinder i Danmark pt?  ???

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #16 Dato: 11 Oktober , 2010, 20:44 »
Hej

@ Susanne
Du skal bare klø på, du har dyrene til at kunne lave noget god, hvis de bliver sat rigtig sammen, så du kan sagten komme til at udstille i 2011.

@ Gunni
Jeg har læst dit indlæg med interesse og vil da følge det videre forløb.

Vi er jo alle startet et sted og jeg udstille de første år uden at høste de store point, det var lærerige år, jeg støtte mig til de gamle opdrættere og spurte hel tiden, brugte flere fra specielklubben for at få hjælp og de støttede op og jeg fik meget hjælp, især med indkøb af avlsdyr, dengang havde vi ikke Fjerkræ forum og i løbet af 5 år havde jeg så fået styr på mine avlsdyr, at jeg kunne være med om kampen om de store point, den gang var 94 point rigtig god, 2 dyr på 90 og 1 på 89 kunne udløse en kåring præmie, 3 dyr på 91 point en ærespræmie, den gang var der en del dyr der fik under 90 og man var stadig glad.

Tommy     

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 12 Oktober , 2010, 08:13 »
Silkerne er jo Vibens opdræt. Selvfølgelig taler vi sammen om begge racer, men den endelige afgørelse er altså enten Vibens for Silkerne og min for Araucanerne.

Viben har jo været til div. Silkehønsedage og suget til sig, men jeg synes også det er meget vigtigt, at man selv har en ide om, hvad man vil og ikke vil.

Det er svært at forklare kort, men vi har en del erfaring fra andre opdræt, hvor vi har erfaret, at det ikke altid er de mest vindende dyr der er de bedste avlsdyr. Det har kostet rigtigt mange skuffelser og penge, at indkøbe dyr som vi blev fortalt var super, for derefter at erfare at de ikke passede sammen med det man havde.

Jeg husker især en gang, hvor der kom nogle svenskere på besøg, en af dem var dommer. De gik rundt med rynker på næsen og stak tommelfingeren ned af de fleste af mine hunde. Jeg hoppede på galejen og købte så "fremragende" dyr af dem.Heldigvis afskaffede jeg ikke de hunde jeg havde

Det viste sig så, at en af dem fik underbid og led af epilepsi, en anden blev alt for stor og grov,ja jeg kan blive ved.Det var meget trist for man kan jo ikke hugge hovedet af en hund og lave suppe på den, vel?

Igennem årene fil vore hunde en bestemt type( den var rigtig nok) hvor man kunne se at den der måtte da komme fra Gunni og den dag i dag kan det ses.Så en hjemmeside fra Tjekkiet for et stykke tid siden, hvor tanken faldt mig ind at de lignede da nogle af mine. Ved nærmere eftersyn var det rigtigt og jo, det var vinderhunde.

Lidt det samme med hønsene, det er OK at sælge avlsdyr, men lad være med at love mere end man kan holde og påpeg evt. fejl og mangler der måtte være på det pågældende dyr.Så bliver skuffelserne mindre, når man er forberedt på at der stadigvæk er et stykke vej til præmierne.

Jeg taler nu kun for mig selv og mine egne planer. Jeg er helt sikker på at man ved at udvælge de bedste og sundeste avlsdyr er i stand til at stabilisere sit opdræt så det avler homogent med meget få "smuttere, men det tager tid.

Jeg tror jeg bliver nødt til at blive mindst 100 år for at kunne nå mit virkelige mål. ;D ;D

VH Gunni.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #18 Dato: 12 Oktober , 2010, 09:20 »
Gunni, dét er da en plan, der vil noget - og med kloge tanker bag. Hvis du vælger at følge planen til dørs, så lover jeg kage <I
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 12 Oktober , 2010, 14:11 »
Det er det samme med al dyreavl, man skal avle med dem som har de modsatte fejl - ingen dyr er perfekte.
Og dem med de mest grelle/arvelige fejl skal i gryden.

Der er dog den store fordel ved høns at produtionstiden er forholdsvis kort og der "hurtigt" kan laves nogle generationer og at der kan laves mange kyllinger, modsat hesteavl hvor det hele tager RIGTIG mange år.

Desuden er der også noget mad i hønsene (okay heste kan selvfølgelig også spises) ;D

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #20 Dato: 12 Oktober , 2010, 20:23 »
@ Gunni

Et af de problemer der er når folk køber avlsdyr, hvad har de i forvejen, det kikke de ikke på, de vil bare have det bedste og som du selv skriver, så avler godt ikke altid godt, men 1 gang godt er godt begyndt. 

Da i har erfaring inde for avl, så har i del viden som også godt kan føres videre til høns og  andet fjerkræ, så i er lidt længer fremme end en del andre, der gerne vil avle.

Hvis folk bedre mig om avlsdyr, spørgen jeg som regel ind til hvad de har i forvejen eller hvis de ikke har noget så vil jeg forsøge at vejlede dem, jeg har desværre bare blevet skuffet så mange gange, de råd man har givet har folk tilside sat og avlet efter eget hoved, mange har købt dyr flere steder fra og så bare sat dem sammen uden tjekke hvad fejl, mangler eller goder de forskellige dyr havde, når de så udstille og fik dårlig bedømmelse, så var fejlen lige pludselig mig, for jeg havde jo solgt dem avlsdyrene, jeg har flere gang så gået folk på klingen for at høre hvad de havde sat sammen og de fleste gang har folk også erkendt de nok ikke lige fuldt de råd de fik.
Selvfølgelig har jeg da også solgt avlsdyr som ikke har givet det som var forventet, men sådan er det også i blandt mine egne avlsdyr og det vil det altid være for vi kan jo ikke se ind i selv dyret.

Selvfølgelig er det går godt flere gang også, jeg er blevet slå flere gang på udstillingerne af folk der har hente dyr hos mig og det gør mig ekstra glad, for så har jeg fået solgt noget godt.

De største problemer har været med de blå silkehøns, dem har jeg solgt rigtig mange af, men når man fortæller at der skal lave rigtig mange kyllinger bare for at lave 3 dyr til udstilling, så opgiver folk efter de første år eller de krydser med alle mulige farver, selv om jeg har forklaret at det skal man ikke, da silkehøns ikke avler som andre racer, især inden for farverne.

Tommy 

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 13 Oktober , 2010, 06:48 »
Det med at folk gør det stik modsatte, minder mig om en mand, som jeg hjalp igang med Jersey Kæmper, jeg var ude hos ham og sortere høns og tegne og fortælle i et par timer og næste gang jeg besøgte ham, så havde han blandet det hele sammen, som han nu syntes....  :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 13 Oktober , 2010, 09:43 »
Man skal bestemt ikke opgive ved den første modgang, for der vil komme modgang, desværre.

Det er bare med at klø på og lytte til gode råd og være kritisk med sine egne dyr og dem man køber.

Det er også "sjovt" med alle de folk, som har kæmpestore visioner om til næste år så......... og når næste år oprinder, så siger de jamen jamen, men til næste år så......... osv.

Der er desværre alt for få som virkelig får gjort noget.
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2010, 09:46 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 13 Oktober , 2010, 10:37 »
@ Lene det er jo netop det jeg gerne vil med mine indlæg. Opfordre folk til at komme og prøve og tage det sure med det søde, såsom bemærkninger om grill kyllinger o.s.v. /d /d

Det kan da kun blive en fordel, at der er mange flere der udstiller og specielt, at de føler de er velkomne. De træffer hinanden på neutral grund, får en masse hønsesnak og bliver (forhåbentligt) klogere hele tiden.

Fnidder, fnadder i krogene er der sikkert også, men det er der alle steder når vi taler om konkurrence.

I år må jeg nok sige at LU for mit vedkommende bliver en dyr affære. Især jeg skal udstille en masse høns, der er ikke mindre end tre ture fra Løgstør til Herning + plus at vi skal betale entre.( /d)

Vel er det træls at lægge en masse tid og kræfter i at hjælpe andre for derefter, at finde ud af at det var spildte ord på BalleLars, men sådan er mennesker jo ofte.De lader sig gribe af øjeblikket, men når så hverdagen melder sig så er det ikke alle der gider at følge det op.For nemt er det jo ikke, vel?

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 13 Oktober , 2010, 18:08 »
Ja LU er ikke billigt, jeg har også planer om at sende mange høns afsted, men det er jo heller ikke billigt at stille en enkelt hest  til kåring (for slet ikke at snakke om produktionsprisen på en sådan), og hobby/avl koster nu engang penge.
Og her tror jeg nu nok at fjerkræ hører til i den billigere ende...

Det er også klart at hvis der var flere, som var seriøse, så ville det også være nemmere at finde avlsdyr i de forskellige racer.

Man skal også kunne tage kritik, og ikke blive fornærmet eller sur hvis det ikke går så godt.
Det er også nemt at klandre dommerne for de dårlige point. Der er ikke så mange som klager over at deres dyr har fået for høje point.

Alle kan lave kyllinger, det er straks sværere at lave gode kyllinger. Men hvis det nu var  nemt, så var der jo heller ingen udfordringer/spænding eller ??

At udstille er FEDT, jeg ville ikke undvære det, jeg synes udstillingerne ligesom er kronen på værket.
Det er bestemt også FEDT at vinde, men jeg kan bestemt også sagtens glæde mig over at det går godt for andre.....
Især når man bliver slået af en "nybegynder" det er stort og man håber så også at se vedkommende næste gang.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 13 Oktober , 2010, 18:14 »
@ GKV

Jeg glæder mig til at se dine Engelske Araucanaer på LU. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: