Silkerne er jo Vibens opdræt. Selvfølgelig taler vi sammen om begge racer, men den endelige afgørelse er altså enten Vibens for Silkerne og min for Araucanerne.
Viben har jo været til div. Silkehønsedage og suget til sig, men jeg synes også det er meget vigtigt, at man selv har en ide om, hvad man vil og ikke vil.
Det er svært at forklare kort, men vi har en del erfaring fra andre opdræt, hvor vi har erfaret, at det ikke altid er de mest vindende dyr der er de bedste avlsdyr. Det har kostet rigtigt mange skuffelser og penge, at indkøbe dyr som vi blev fortalt var super, for derefter at erfare at de ikke passede sammen med det man havde.
Jeg husker især en gang, hvor der kom nogle svenskere på besøg, en af dem var dommer. De gik rundt med rynker på næsen og stak tommelfingeren ned af de fleste af mine hunde. Jeg hoppede på galejen og købte så "fremragende" dyr af dem.Heldigvis afskaffede jeg ikke de hunde jeg havde
Det viste sig så, at en af dem fik underbid og led af epilepsi, en anden blev alt for stor og grov,ja jeg kan blive ved.Det var meget trist for man kan jo ikke hugge hovedet af en hund og lave suppe på den, vel?
Igennem årene fil vore hunde en bestemt type( den var rigtig nok) hvor man kunne se at den der måtte da komme fra Gunni og den dag i dag kan det ses.Så en hjemmeside fra Tjekkiet for et stykke tid siden, hvor tanken faldt mig ind at de lignede da nogle af mine. Ved nærmere eftersyn var det rigtigt og jo, det var vinderhunde.
Lidt det samme med hønsene, det er OK at sælge avlsdyr, men lad være med at love mere end man kan holde og påpeg evt. fejl og mangler der måtte være på det pågældende dyr.Så bliver skuffelserne mindre, når man er forberedt på at der stadigvæk er et stykke vej til præmierne.
Jeg taler nu kun for mig selv og mine egne planer. Jeg er helt sikker på at man ved at udvælge de bedste og sundeste avlsdyr er i stand til at stabilisere sit opdræt så det avler homogent med meget få "smuttere, men det tager tid.
Jeg tror jeg bliver nødt til at blive mindst 100 år for at kunne nå mit virkelige mål.

VH Gunni.