Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Djengis Khan hærger stadig...  (Læst 2240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Djengis Khan hærger stadig...
« Dato: 08 Oktober , 2010, 12:31 »
omend i en ny skikkelse!
Ja, det er vores "brune bisse" af en labrador, jeg hentyder til  :-\

Den har fundet en ny hobby, nemlig at lukke hønsene ud i haven, ved at "møffe" hul i hegnet, og derefter jage rundt med de stakkels kræ. For et par dage siden var hele flokken kommet ud, inden jeg opdagede det (fordi en høne SKREG på hjælp). Ved den lejlighed mistede vi én, der simpelthen valgte at stikke af - vi så den et par gange, men den ville ikke fanges ind   :(
Nu har det lige været galt igen: 2 høns løs i haven - én døde af det, den anden er foreløbig ikke tll at få øje på.

Hvad søren stiller man op med sådan en hund??? Vi har en lab. mere, og den er så mild og god at det er nok. Den brune derimod, som jo ellers er min dengse, er bare sådan en bandit! Da jeg gik til træning med den, var jeg den eneste på holdet, der blev trukket omkuld på græsset og slæbt afsted - flere gange  *f
Den har alt for meget krudt i r...., og den lader sig ikke kyse af hårde ord og rynkede bryn.
Samtidig er den jo god og kærlig, bare på den lidt kontante måde. Børn og dårligt gående bryder sig af gode grunde ikke om den, og de skal helst holdes adskilt.

Indtil nu er det "kun" gået ud over hybridhønsene, der alligevel skal slagtes om ca. 14 dage, men de havde da ikke fortjent at sige verden farvel på den måde.

Det er så slut med fritgående høns i haven - noget vi ellers har brugt meget i vinterhalvåret, og fremover skal alt levende hegnes ind som om det drejede sig om vilde dyr i zoo - ikke for at holde dem inde, men for at holde vildbassen ude.
Øv! Det var nu ikke lige det jeg havde tænkt mig, da jeg fik hund nr. 2

/f

0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Djengis Khan hærger stadig...
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2010, 12:43 »
Jeg ved ikke hvad du skal gøre eller også har jeg en lille ide ved det ikke rigtigt (hundegård)  her hos mig er der løftet pegefinger og udlovet "dødsstraf" til alle der krummer en fjer på mine høns og katte, hunde, høns og kyllinger kan gå mellem hinanden uden at der sker noget, der er naturligvis nogen der elsker hønsene mere end andre men ingen tør røre dem.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2010, 13:38 »
Hundegård er jo en mulighed, men lidt kedelig.
I den højde hvor hunden går gennem hegnet trækker du en hegnstrøm, så er den hurtigere end hurtigt færdig med det, det svare til et slag over næsen og det gør den kun en højs to gange hvis den er lidt tungnem, så kan du tage dine strøm ned igen, eller lade den sidde til ræven. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2010, 13:39 »
Selvfølgelig kan den lære det - snoren på og en person i den anden ende, som den ikke kan vælte - og så går vi tur i hønsegården, og hvergang den slapper af og kan sætte sig på kommandoen - så får den ros eller godbid - og når den springer efter hønsene, får den et nej, og du bliver stående på stedet, indtil den er under kommando igen !

1-2 uger x 5 minutter hver dag - så skulle den være hjemme !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2010, 14:41 »
Det kommer altså an på hvor meget jagtinstinkt der er i kræet. Mine forældre havde en ruhåret hønsehund der minder meget om den du beskriver. Meeen den nøjedes ikke med at jagte rundt med hønsene. Den sprang ud af hundegården (som ellers var meget høj) en hverdag. Det var ikke sjovt da vi tre unger kom hjem fra skole og fandt størstedelen af hønsene (orpingtoner) bidt ihjel! Dem der ikke var helt døde måtte vi så hugge hovedet af. Vi reddede 3 høner ind der kun var "lidt" bidt i. Kan ikke engang huske om de 3 sidste overlevede. Den jagtede alt, katte, høns vores gråænder og folk der cyklede forbi den. Nu boede vi heldigvis langt ude på landet, så det sidste skete kun et par gange. Det var bare en træls hund, men den bedste jagthund mine forældre nogen sinde har haft. Jeg tror nu nok set i bakspejlet at hvis det havde været min hund havde jeg fået den afsat eller aflivet. Og tro mit - mine forældre prøvede ALT for at opdrage på den hund. Også metoder som i dag er temmeligt politisk ukorrekte, så som at lade den gå med en af de døde høner om halsen eller at sætte strøm til hegnet og gennem en død høne. INTET virkede. Mine forældre har heldigvis haft flere andre hunde af samme race og masser af høns både før og siden, og der er det altid gået godt. Men nogen gange er der bare hunde der er for meget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2010, 14:59 »
Ina@ du er en modig kvinde jeg turde ikke skrive det med strøm men det ville jeg altså også prøve.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Oktober , 2010, 15:14 »
Den med strømmen tror jeg måske kunne være en meget god idé, der er bare liiiige det med prisen...Jeg har set på sådan noget udstyr her på nettet, og det kommer jo til at koste mindst 1000 kr., inden jeg har hvad der skal til. Det bedste ville selvfølgelig være hvis man kunne få stoppet lidt fornuft ind i hovedet på banditten, alternativt køre den tilpas træt hver dag, men så skal jeg godt nok stå tidligt op, er jeg bange for  ;)
Nu er den ikke engang 1½ år endnu, så vi håber jo på, alle vi der omgås den, at den falder lidt til ro med tiden, men vi skulle jo osse helst kunne rumme den indtil da.

Hvad angår hegn, så har vi efterhånden hegnet hele haven ind, så den minder om en fæstning  :D. Hegn på 80-90 cm. er det bare pjat, så nu er vi oppe på 160 ca. Det har den kun forsøgt at forcere en enkelt gang, et sted hvor den kunne trykke det ned, men nu har vi sat bambuspæle i dér, og lukket alle andre udgange, tror vi da.

Den anden hund forsøger ikke engang at forcere et hegn på 40 cm. Den ved bare at det betyder "stop". Dejlig hund  /o
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #7 Dato: 08 Oktober , 2010, 15:53 »
Lisbeth det er rigtigt at strøm nemt kommer op på 1000 kroner, men tænk på hvad det vil spare dig af ærgrelser når hunden har nuppet nummer 33, og ræven har tømt din gård, for det kan den, hvis hunden kan, den er jo drevet af sult når det bliver vinter og mørkt....
Jeg lover dig at din hund forstår budskabet hurtigt i stedet for at fare rundt og være efter den i årevis, det er vist også nemmest for hunden.

De tusinede kroner er givet godt ud....  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Oktober , 2010, 16:23 »
Ina, der er ingen tvivl om at du har ret. Så er det store spørgsmål bare om jeg også kan overbevise min såkaldt bedre ½del om det  ;D
Forresten har Selma, som vandalen hedder, netop vist mig vej til den bortløbne høne. Der var igen et farligt spektakel uden for, og Minka, den "gamle", viste alle tegn på nervøsitet og usikkerhed og fór frem og tilbage foran køkkenvinduerne og appellerede om undsætning.
Hønen har gemt sig i vores udhus bag ved alverdens skrammel, hvor kun en hund kan finde den.
Jeg håber da den kommer frem af sig selv, ellers skal vi godt nok til at flytte ting :o
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #9 Dato: 08 Oktober , 2010, 19:22 »
Haha så får du ryttet op der  /o hvis ikke hunden nupper den på halvvejen gennem bunkerne.
Din bedre halvdel skal nok falde til, når han for femte gang betaler nye høns til dig og har kørt 150 km efter dem ;D

Venlig Hilsen INA

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:14 »
Der kan findes ganske prægtige stødhegn på dba og g&g .. Hvis du køber "mærkevare" hegn skal du ikke tænke på om det nu også virker , reparation osv. Det er rimelig simpel elektronik i sådan en stød børge - der bare virker og virker og virker.
Selve det at have et hegn kørende 24-7 er lige omkring en hundredelap  o m   å r e t  !!!!!
Sidst så jeg 3 stk af de gamle stødgivere model tok tok tok tok for 75 kr pr stk

Stødhegn er sagen

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:17 »
Hej Lisbeth

når du så, ved hjælp af strøm, har vænnet hunden af med at forcere hønsegården, kan du sætte tråden øverst på havehegnet - uden strøm i. Med sådan en tråd øverst på mit 1 meter høje hegn er det lykkes mig, at holde hunden inde. Det var et råd, jeg fik af en hundetræner. De fleste hunde lægger poten på hegnet og møver sig op og over. Det er åbenbart rigtig ubehageligt, at sætte poten på sådan en tråd og endnu mere ubehageligt at lægge vægt på. Det hjælper selvfølgelig ikke noget, hvis din hund er født højdespringer :-) (Du kan selvfølgelig også koble strøm på tråden i en periode)

mvh Lone
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 08 Oktober , 2010, 21:31 »
Jeg har ikke lige læst alle indlæg... men har du prøvet at skrive til Storm-Olsen herinde.... jeg mener hun lever jo trods alt af at få mennesker og hunde til at forstå hinanden ;)
Min skønne labber er heldigvis også from som et lam.... en sjælden gang syntes hun det er lidt sjovt lige at lade som om hun løber efter hønsene... men det er kun lige for at få lidt spændning i ilivet... hun kunne ikke drømme om at gøre dem noget :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline palm

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Oktober , 2010, 22:02 »
Hej.
Jeg gør det, når jeg får nye høns/kyllinger hjem, at jeg lader min shæferhund snuse dem godt og grundigt igennem.
Hun finder ud af, at de er en del af flokken, passer på dem og ligger meget nede hos dem i haven.
Hvis jeg synes, hun er lidt for emsig (opdragende) tager jeg hende ind i hønsegården sammen med alle hønsene og dækker hende af i op til 10 min., mens jeg sidder udenfor.
Her lærer hun at være sammen med hønsene, uden at opdrage.
For mig har det givet pote!
Bortset fra, at en ræv åd alle mine høns i tirsdags, hvor min hund åbenbart har sovet dybt inde i huset.
Hvem har 4 høner og 1 hane(dværg-wyandotter) til salg her i nordsjælland?
Det er så trist, at miste sine puttehøns!

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 08 Oktober , 2010, 22:16 »
Hej.
Jeg gør det, når jeg får nye høns/kyllinger hjem, at jeg lader min shæferhund snuse dem godt og grundigt igennem.
Hun finder ud af, at de er en del af flokken, passer på dem og ligger meget nede hos dem i haven.
Hvis jeg synes, hun er lidt for emsig (opdragende) tager jeg hende ind i hønsegården sammen med alle hønsene og dækker hende af i op til 10 min., mens jeg sidder udenfor.
Her lærer hun at være sammen med hønsene, uden at opdrage.
For mig har det givet pote!
Bortset fra, at en ræv åd alle mine høns i tirsdags, hvor min hund åbenbart har sovet dybt inde i huset.
Hvem har 4 høner og 1 hane(dværg-wyandotter) til salg her i nordsjælland?
Det er så trist, at miste sine puttehøns!

Det kræver jo så at man rent faktisk KAN dække sin hund af i 10 minutter ;) hvilket er utænkeligt for min lille tyksak af en labs :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.