Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan bør hønseflokken opføre sig/hvilken hane skal beholde hovedet?  (Læst 2962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mariasvane

• Passiv bruger
Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre med min hønseflok og tænkte at alle I, der har erfaringerne, måske ville være søde at dele dem med mig. Jeg vil lige starte med at bede jer bære over med hvis jeg kvajer mig, det er min første tråd... Jeg har en flok dværg wyandotter og en Maran. Mit problem er at de sjældent opfører sig som en flok. Hanen og en af hønerne går rundt tæt sammen. Den anden høne går rundt sammen med sin 4 mdr. Maran høne kylling, og så har jeg 3 unge wyandotter der forståeligt holder sig sammen. Jeg skal vælge om jeg skal beholde den "gamle" smukke hane, der er sød og omgængelig, men kun interesser sig for den stærkeste høne, eller om jeg skal beholde den unge, som jeg ikke aner om blir rar og kan styre flokken. Er jeg naiv, når jeg tror flokken skal holde sig forholdsvis samlet eller hvad? Går jeres rundt sammen eller lyder min beskrivelse som jeres flokke? Håber nogen vil hjælpe mig, da jeg helst skulle bestemme mig snart. Den "gamle" hane er forøvrigt meget pjusket, da han taber vildt mange fjer - er det fordi han er i fældning?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Jeg synes da du skal beholde den gamle hane hvis han er fin og god.
Som du selv beskriver det har de andre forskellige interesser pt. det skal nok blive en mere homogen flok når de unge høns vokser til.
Ting tager tid ..også en flok at finde sammen.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum,d Maria  :D
Jeg stemmer også for den gamle. Det er normal adfærd, at "teenage" kyllingerne går for sig selv, ligesom det er normalt at en skruk med kylling også går deres egne veje.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
det lyder meget bekendt. vi har fået høns af 3 omgange, 3 forskellige racer, og de går alle sammen sammen. Men de 2 små nye holder sig helt for sig. Sidder dog på samme pind som de andre om aftenen, men gerne ude i siden og ved siden af hinanden, så de kun har kontakt med de andre til 1 side. De andre er rheinlændere, hvor vi nu har 1,3 tilbage, efter vi har slagtet 2 haner. De gik for sig, og orpingtonblandingerne (vi TROEDE det var orpington, men de udviklede sig til en MEGET blandet flok) gik for sig. Faktisk gik den hvide hane fra blandingerne sammen med rheinlænderne, og resten af den nye flok gik for sig. De ældste vi har, er 22 uger, så ingen er fuldt udvoksede/ i æglægning, men der er 6-8 ugers forskel på de 2 flokkes alder. Det er den sorte rheinlænderhane, der bestemmer, men jeg synes den hvide er SÅ flot også. De enes faktisk indtil videre og gården er blevet mere harmonisk efter vi har slagtet de andre 2 unge haner. Vi fik blandingerne sidst i august, og de går alle fint nok samlet nu, men jeg oplever ligeså ofte at rheinlænderne går og hygger sig i haven på den anden side af huset, mens blandingerne har søgt om i vildnisset bag hønsegården, hvor de kan ligge og dase i timevis. Så altså... samlet flok... det må siges at være "pletvis"  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline mariasvane

• Passiv bruger
Tusind tak for jeres hurtige svar. Hvor er det dejligt med nogle erfaringer jeg kan blive klog på. Jeg tror jeg fjerner en af de unge haner i weekenden, så jeg har en ekstra - som får et par uger mere, så kan jeg lige se om der sker noget yderligere. Det ville være rart at se den gamle hane få nye halefjer, så jeg med sikkerhed ved at det er fældning og ikke noget alvorligt han fejler. Og så i øvrigt ikke bekymre mig så meget om at de leger slyngveninder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Han er ret sikkert i fældning, der går rigtig mange haleløse haner rundt lige for tiden  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
ja, min hønsegård har også snart flere fjer end mine høns og haner  ;D
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.