Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Meninger om forskellige racer?  (Læst 16788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Meninger om forskellige racer?
« Dato: 24 ſeptember , 2010, 18:10 »
Jeg går sådan lidt og overvejer. Jeg har en hønsegård leddig hen ad mod juletid, og jeg kunne vildt godt tænke mig at komme til at udstille i næste sæson (planen havde jo været i år, men det blev det ikke til). Jeg går derfor og overvejer en ny mulig race, som jeg allerede kan få udstillingsdygtigt afkom af til næste udstillings sæson (10/11). Jeg vil selvfølgelig ikke bare have hvilken som helst race, så jeg går og svæver mellem nogle forskellige, men kunne nu godt bruge noget information, både generelt og udstillingsmæssigt, så derfor kommer der lige en række spørgsmål.

Jeg svæver mellem følgende racer:
Brune danske landhøns (har haft dem før, bestemt ikke sidste gang, den gang)
Rheinländer, sort.
Norske Jærhøns (farven underordnet) 
Svenske dværghøns, brune

Som i måske nok kan se, så er jeg mest i den boldgade med landhønsetyperne ;)

Spørgsmålene går mest på de tre sidste racer: 

Hvad har i af erfaring med disse racer?

Hvordan er deres temperament, æglægning m.m?

Hvor hurtigt bliver de fuldvoksne?

Hvor let er det at skaffe dyr i en god stand? Altså gode nok til at kunne avle dyr til udstilling med dem?

Findes der gode opdrætter af dem her i Danmark (udover danske landhøns)?

Er der nogle af dem der er lettere at avle en andre, og hvilke ting skal man være opmærksom på indenfor de forskellige racer? :)

Håber på lidt hjælp, på forhånd tak  :P
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Meninger om forskellige racer?
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2010, 19:25 »
Mht. rheinlænderne er der ikke mange af dem i Danmark. Hende vi har købt dem af har købt sine med hjem fra Tyskland, og hun overvejer at stoppe med racen igen, da den har vist sig svær bl.a. pga mareks. Hun har virkelig haft meget arbejde og kun lille udbytte. Men HVIS de er sunde og raske, så skulle de i følge hende være gode æglæggere og fremragende at spise - de har ret stort brystparti, og det er lyst og finttrevlet kød. Jeg kan svare på lidt mere ganske snart, vi slagter umiddelbart 2 haner sent imorgen. De er 21 uger gamle.

De har et roligt temperament, men er ikke klappehøns. Jeg har kunne håndfodre ganske få gange - med hjemmebag  ::) og de kan godt komme og spise mens du har hånden nede ved deres mad og sidder på hug i blandt dem, men de hopper lige uden for rækkevidde, hvis du gør tegn til at ville ae.

De flyver gerne i træer, hvis de har mulighed for det, så vi blev anbefalet at holde dem i overdækket hønsegård. Vores går dog frit. Og med frit mener jeg faktisk HELT frit, for vores gårdsplads er ikke lukket bag til, så de går gerne i haven, og derfra er der faktisk frit til vores mark og noget skovlignende krat. De vender dog hjem til hønsegården ca. hver time - bare lige for en sikkerheds skyld - og både hund, 2-årig knægt og vi selv kan lege hønsehyrde og gænge dem hjem så let som ingenting, hvis de ikke allerede er gået hjem frivilligt. De står gerne og hopper ved indhegningen, når vi er på gårdspladsen, bare for at komme ud, og de kommer når jeg kalder.

Jeg synes det er fine og stolte dyr, men når man tænker på at de er 5 mdr. nu, så synes jeg faktisk de er lidt små - men det KAN jo altså godt være noget med at de har haft mareks florerende iblandt sig.

Vi er ikke sikre på at vi vil fortsætte med racen. Vi fik en dårlig start, og det tror jeg er afgørende. Og så er det sværere at få blodfornyet end det er blandt fx de brune landhøns (dem er der en del flere af).

Rheinlænderne er vores ALLERFØRSTE høns nogensinde og vi fik dem fra daggamle. Som kyllinger har de været med i børnehave og gået frit på bordet mellem børnene uden at skide af skræk eller flakse væk, og jeg har virkelig været glad for dem. Nu venter vi første æg lige om forhåbentlig snart.

Sidste ting: de ruger ikke selv.

Håber det kan hjælpe dig i din beslutning.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:19 »
Tak skal du have Julie!  :D

Det største minus jeg der kunne se var at de har mareks florerende i blandt sig, det er jo ikke så fedt at arbejde med dem, hvis man hele tiden har syge dyr, ellers lyder det helt perfekt! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:27 »
Pssssssssssttttttttt...... vil du ikke være med til at lege med brahma :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:30 »
Jeg lyder nok kedelig, men har du ikke brug for den ekstra plads, hvis du gerne vil avle kyllinger nok til at sortere i til udstillinger?
Jeg synes nemlig selv, at jeg kunne bruge mere plads selv om jeg har fire stammerum og mulighed for at lukke dem ud i fire gårde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:33 »
Nemlig prøv at avle Brahma.Du vil ikke fortryde det  ;)

De er ikke nemme,men de er spændende at hmm lege med  ;D
mvh Jesper

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:34 »
Wanda, desværre :D Det er pladsen simpelthen ikke til :D

Marianne, jeg har lagt en 'avlsplan' for næste år, som jeg vil følge meget grundigt. Jeg er så heldig at jeg har nogle søde naboer som gerne aftager frasorterede dyr, både til hygge, æglægning og lidt slagt, så jeg tror at det går indtil videre, ellers må jeg jo bare blive klogere til næste år, men jo giver dig ret i at jeg sagtens kunne bruge mere plads, men det tillader de gamle herhjemme ikke ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:35 »
Det går desværre ikke med pladsen, den er alt for træng her til så store fugle :o Jeg tror knap nok at de kan komme igennem indgangs hulet :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:40 »
De findes også i dværg  /o

mvh Jesper

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:49 »
Mikkel.

Du skal da helt klart have nogle silkehøns at avle med.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:58 »
Igen Mikkel

Brahma er vejen for dig min ven

« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2010, 22:05 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:51 »
Jesper, ja det kan sagtens tænkes, men det bliver ikke så længe jeg bor hjemme, der er ikke plads til dem, og dværg Brahmaen falder ikke helt i min smag, jeg syntes den gør sig bedst i stor race  /o

Erik, har haft silkerne før, de er meget søde og jeg har da et par stykker endnu, men det er nu en af de fire landracer jeg hælder til. Det er mest fordi der er noget helt specielt over den type høns. Jeg kan ganske simpelt ikke stå for det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:03 »
Altså lad nu Mikkel have sine præferencer i fred. Ikke alle er helt vilde med brahma og silker... ;) Jeg synes det er nogle vildt spændende høns Mikkel nævner. Jeg kan også godt lide den slags høns. Og de er befriende "naturlige" i deres opførlsel. Jeg er rigtig glad for mine danske landhøns. Jeg får bare et problem på søndag når jeg skal have indfanget de første haner til slagt. De er nemlig begyndt at sove i toppen af en hyld, så måske har de hørt at jeg har slebet øksen.  ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:13 »
Jeg kan også godt lide den slags høns. Og de er befriende "naturlige" i deres opførlsel. Jeg er rigtig glad for mine danske landhøns.   ::)

Helt enig, mine 2 danske landhøns hopper ud af hønsegården hver morgen, og går rundt sammen med påfuglene og finder lækkerier rundt omkring.

Sumatraerne har lidt samme levestil, og dem kan du måske eksporterer til Australien, der er det jo en mangelvarer.
Hilsen
Peter

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:20 »
Mikkeldrengen.... hvad hælder dit hjerte mest til? For selvom man har fire fem racer i kikkerten så er der altid en der vægter lidt tungere end de andre.
Den danske land er jo på mange måde interessant dels fordi den er dansk,den er køn og den er svær at fange ;)

Af andre lette racer så vil jeg da råbe i kor med Peter Agger og så gjalde Brakler også... for ikke at tale om yokohama...
Meeeeen gransk nu lidt inderst i dig selv... svaret ligger der ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.