Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Datostempel til æg?  (Læst 18795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Datostempel til æg?
« Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:30 »
Er der nogen der har kendskab til om der findes et stempel med dato, som kan anvendes til at markere læggedatoen på ægget?

Jeg har før anvendt en sprittusch, men det synes min mand ikke om. Ved ikke helt hvad problemet er ???

Jeg har også markeret uden på æggebakkerne med ugenummer, men det går der let lidt rod i. De seneste måneder har problemet ikke været så stort, fordi vi kun har haft to høns der har lagt et æg hver dag. Men jeg går og venter spændt på at mine hønniker finder ud af at det der med æg er en del af livet som høne. Når de begynder har jeg en forventning om at det kan blive lidt vanskeligt at styre hvor gamle æggene er. Jeg synes også det ville være rart med en form for mærkning af hensyn til dem der evt modtager æg herfra.

Hvad gør I?

Synes ikke lige jeg har kunne finde tidligere tråde om det. Eller også har jeg bare ikke ramt de rigtige søgeord. ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
Sv: Datostempel til æg?
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2010, 09:25 »
Vi skriver dato med en alm. blyant.

Mvh   Jørgen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2010, 09:37 »
Og hvis du får fat i en tømrerblyant, så er den så fed, at skriften holder længere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2010, 09:41 »
bruger ozz bare en blyant
Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2010, 13:20 »
Mener du kan købe stempel hos America-thisted, men jeg bruger også bare blyant
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2010, 13:21 »
Hvis man er heldig kan man hos sekretæren i nogle gamle firmaer tiltuske sig et forældet datostempel, et af dem med tre "rullebånd" i stemplet: dag, måned, år. Års-båndet har måske et enkelt årti eller mere, men de bliver jo for gamle på et tidspunkt, og de færreste får dem smidt ud, og så kan man jo bare klippe års-båndet af, og vupti kan man stemple dag/måned på sine æg...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2010, 14:40 »
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1387

Datostempel til æg, men det er dyrt :o! Og så er det også til CHR nr., ægkode osv.

Jeg bruger også bare en tømrerblyant, eller en alm. blyant. Det fungerer fint :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2010, 21:42 »
Tømrerblyanter har vi da nok af. Så nu har jeg fundet en god spids en til æggekurven ;D

Den dyre løsning fra America må vist vente til efter der er investeret i tagrender til staldene, havetraktoren, gildesalen osv.

Men kunne da godt være jeg lige skulle høre vores receptionist i morgen om vi har et gammelt stempel liggende.

<E
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2010, 21:51 »
Havetraktor med tagrender. Det må se sjovt ud. *f *g

UNDSKYLD, ku ikke dy mig.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2010, 22:23 »
Jeg har en flad kasse, hvori der er anbragt sammensatte æggebakker - ialt syv rækker på den ene led og otte på den anden.

Der er skrevet mandag, tirsdag osv

Dvs der er plads til otte æg fra hver dag.

Så er det nemt at holde styr på hvor gamle æggene er - og hvis man kommer hen til f.eks tirsdag med sin høst - og der er fyldt op fra sidste uge - er det på tide at forære væk!

Den flade kasse står i et koldt bryggers, vi har.

Fungerer fint her, og ideen er hentet i en gammel håndbog, som jeg har stående i bogreolen "Høns til husbehov" af Andrew Singer.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2010, 22:45 »
Hmm, jeg har da altid fået at vide, at det var hanen der klarede dato-stemplingen  ::)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2010, 08:56 »
@Erik  <H Den havde jeg ikke lige selv set

Du behøver ikke undskylde, synes det er sjovt når man kan få noget morsomt ud af den slags formuleirngsbrølere.

/o
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2010, 09:10 »
Jeg har før anvendt en sprittusch, men det synes min mand ikke om. Ved ikke helt hvad problemet er ???

Sprittusch trænger gennem den porøse skal og kan forgifte et evt. foster, derfor er det bedst kun at bruge alm. blyant, farveblyant forsvinder i rugning.

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2010, 12:26 »
Da jeg så denne tråd kom jeg til at tænke på da vi stod og stemplede hvert æg,jeg mener det var fra 1965 til ca. 69.

Tænk jer det var lovkrav for producenter at stemple hvert æg med uge,nr vi producere ca 30000 om ugen så det var lidt af et arbejde.

Jeg husker vi fik stemplerne tilsent en gang om året,i en lille kasse,simple gummi stempler pg en masse rød farve.

Tror nok jeg har stemplet mange millioner æg,men det var jo lidt nemt at omgå reglerne,hvis der var overproduktion var det jo blot at skule nogle til næste uge.

Måske er der nogle der synes det er  forkert,men æg der opbevares korrekt dvs minus 7 har en fantastik holdbarhed,efter 6 mdr er under 1 procent dårlig
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2010, 18:51 »
Undskyld, mener du minus 7, altså frostgrader, man kan da ikke fryse æg og så bruge dem til andet end bagning bagefter, eller kan man.??
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn