@Marianne
Det lyder da meget rimeligt at solens stråler også har en indvirkning på hønsenes farve, hvis ikke direkte, så måske indirekte i form af d-vitaminen (måske) og det udtaler jeg mig om påtrods af at jeg ingen viden har om emnet

Men solen har da bare indflydelse på så mange andre dyr, så hvorfor ikke også høns...
Mine dotter har så svagfarvet kam at jeg sjældent kan se forskel på hvem der er i æglægning og hvem der ikke er

altså for hønernes vedkommende. Så jeg har ikke rigtig oplevet noget lign...
Og så lige en kommentar til sidebemækningen:
Det er måske lidt hårdt at vurdere ud fra det skrevne ord hvordan andre folks dyr har det.
Høns der går på få m2 i en udendørsgård behøver nu ikke nødvendigvis ha det bedre end nogle der går i en varm tør stald, så længe der er halm ell lign at skrabe i??
Høns der går frit i haven kan nu også sagtens lide overlast hvis naboens hunde/katte kommer forbi for at lege.
Det er rigtig fint med det her forum at man kan sige sin mening, og at det er i orden ikke at ha samme indstilling til hvordan verden er skruet sammen, synes bare det er ærgeligt at man ikke ka lave en tråd uden at risikere at sku stå til ansvar for hvordan man nu lige har formuleret sit spørgsmål/tråd. Hvis man vil diskutere et emne man har læst om, står det jo en frit for selv at oprette en tråd til diskutionen.
Desværre synes jeg det sker lidt for tit at trådene pludselig tager en drejning i en hel anden retning. Og nogen gange er det bare uskyldig hønsesnak, men som stadig tager fokus fra det egentlige spørgsmål.
...Men sådan er det jo nok, ligesom med alt andet der involvere høns: Det gribet om sig

I håbet om at kunne nyde mange gode diskutioner fremover i god ånd her på forum...
Mai-Britt(Hvis høns sagtens kunne leve under mere royale forhold, men ikke gør det)