Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kamfarve og dagslys  (Læst 10488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Kamfarve og dagslys
« Dato: 14 ſeptember , 2010, 18:40 »
Er der nogen der ved, om der er en sammenhæng mellem kamfarven og om hønsene går ude eller inde?

Jeg har p.t. nogle australorps hanekyllinger gående i en hestebox - de skulle lige have lidt mere sul på kroppen inden de mødte øksen... Og deres kamme er meget blege, de mangler ellers ikke noget, og fjerdragten er smuk og glinsende.

Og så var der en der nævnte, at når dyrene går i sollyset, bliver kammen smukt rød. Kammen på en skruk blegner jo også, mon det er fordi den ligger inde i skyggen en periode?

Jeg troede egentlig det havde noget med kønsmodenhed at gøre (og det har det vel også, men... ?? )

Mvh Marianne

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Sv: Kamfarve og dagslys
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2010, 18:47 »
Kommer de aldrig ud??
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2010, 19:54 »
Ja, dyr der ikke kommer ud er som regel blegere, end dem der kommer ud. Jeg har flere gange set både ænder og gæs så har været meget blege fordi at de gik indendørs hele tiden.
Men måske skulle du også lige se efter om de evt. skulle have blodmider eller andet kryb.

Danny
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 21:42 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:26 »
De går i en lys hestebox med eget vindue - og de kommer ikke ud her, men de skal nu heller ikke gå der ret længe. De skulle bare æde lidt mere...  :D De har intet kryb, har plukket nogle af dem.
Mvh Marianne

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:39 »
Ej, nu ved jeg godt jeg får på hatten..., men har vi ikke høns, for at gøre en forskel, fra det vi kan købe såååå billigt??
Skal vores dyr ikke ud i fri luft? - Skal de ikke have det bedst af det bedste, på så naturlig måde som muligt?
Jeg gider ikke have høns der er lukket inde - så kan jeg lige så godt købe dem i Brugsen  :-(
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:47 »
Jeg har også før taget hanekyllinger ind i stalden og fedet dem færdige der.
Jeg ser ikke noget forkert i det, og det kan på inden måde overhovedet sammenlignes med de kyllinger du kan købe i Brugsen.
Iøvrigt er der da en del avlere, hvadenten det er hyggeavlere eller ej, der tager deres dyr ind om vinteren.
Mange høns vælger også selv at gå inde det meste af vinteren... Sååå... en måned indenfor, til at give lidt mere sul på kroppen, ser jeg som sagt, ikke som noget problem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:53 »
Jeg vil da til en hver tid vælge 'hjemmelavede' høns frem for dem i køledisken  /o
Uanset om de har gået ude eller inde  /o

Og ikke at jeg ved noget om Marianne og disse hanekyllinger - men det lyder da ikke som om de har været der hele tiden - altså i heste boxen.. Og desuden gik spørgsmålet jo slet ikke i den retning om etik mm..  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2010, 22:02 »
Jeg har også før taget hanekyllinger ind i stalden og fedet dem færdige der.
Jeg ser ikke noget forkert i det, og det kan på inden måde overhovedet sammenlignes med de kyllinger du kan købe i Brugsen.
Iøvrigt er der da en del avlere, hvadenten det er hyggeavlere eller ej, der tager deres dyr ind om vinteren.
Mange høns vælger også selv at gå inde det meste af vinteren... Sååå... en måned indenfor, til at give lidt mere sul på kroppen, ser jeg som sagt, ikke som noget problem.

Danny

Jeg er da nysgerrig efter hvor forskellen ligger? - Hvilke høns har i industrien ikke adgang til det fri?

@ Randi - Jeg ved godt det ikke var det hun spurgte om, men det er det jeg mener er vigtigt
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2010, 23:10 »
Jeg ved godt der er mange måder at have høns på. Men jeg synes det er ret vigtigt, at vi skelner mellem det vi kan købe billigt og det der kræver omtanke for dyrevelfærd.

Høns skal selvfølgelig have mulighed for at komme ud. Det ved vi jo, os der ser dem i det fri. - Og det må vi ikke glemme, selvom vi får mange. - Jeg tror det går galt, når vi får for mange. - Så mister vi forbindelsen til det enkelte dyr, og ser dem som en produktion. Og så er vi ikke selv bedre end industrien.
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 15 ſeptember , 2010, 07:20 »
Jeg tror det går galt, når vi får for mange. - Så mister vi forbindelsen til det enkelte dyr, og ser dem som en produktion. Og så er vi ikke selv bedre end industrien.

Nu skal vi jo selvfølgelig ikke "misbruge" den oprindelige tråd og dreje den ind på en etisk debat, men jeg kan ikke lade være med at reagere på den der... (og mine høns går i stort hus med mulighed for at komme ud i en lukket hønsegård hver dag)

Mange af os (mig selv inklusive) der er herinde og har høns har dem netop som produktionsdyr - om end det er på hobby plan og på ingen måde intensivt "fabrikslandbrug". Der er 2 og kun 2 grunde til at jeg fik høns i første omgang: æg og kød. Det ser jeg intet galt i - sådan har det været siden stenalderen (næsten  ;))

Jeg synes at man skal passe på at man ikke mister blikket for proportionerne - jeg synes da bestemt at vi er bedre end industrien! Forbindelsen til det enkelte dyr har i mine øjne intet med det at gøre - en lærer jeg engang havde ville kalde det "noget romantiseret pladder"...

Og så elsker jeg i øvrigt 'Hønsenet' og muligheden for at udveksle erfaringer og holdninger med andre, der ikke altid er enige - gud ske lov for det!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 15 ſeptember , 2010, 07:45 »
Jeg er da nysgerrig efter hvor forskellen ligger? - Hvilke høns har i industrien ikke adgang til det fri?

Der er da burhøns, skrabehøns, og de fleste  slagtekyllinger, de kommer ALDRIG ud, oh jo når de bliver stuvet på en lastbil og skal afsted til de evige hønsegårde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2010, 08:37 »
Jeg havde en hønsefyr på besøg den anden dag...han var meget optaget af hvor røde kammene var på mine hanekyllinger. Hans egne går i overdækkede voliere, mine går frit i haven.
Han sagde det havde at gøre med alt det gode og grønne de kan gå og guffe i sig, men om han har ret ved jeg ikke.

Har iøvrigt osse høns gående indendørs...mine dværgdamer er lukket ind i stalden og har MASSER af plads...og er dermed ikke i fare for at blive trådt ihjel af meget virile og store hanekyllinger  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 ſeptember , 2010, 10:06 »
Nu vil jeg gerne selv blande mig lidt i debatten....  8)

Det var meningen at disse meget flotte (men udstillings-frasorterede)  haner skulle direkte hjem fra deres super checkede og kæmpestore hønseanlæg og slagtes, og det blev de 2 første også. Men disse teenagere havde endnu næsten ikke noget kød på brystet, derfor valgte jeg denne - i mine øjne - helt forsvarlige løsning, hvor de sidste 8 har gået i en stor og lys hestebox med strøelse og masser af mad og vand til rådighed.

Selvfølgelig ville jeg hellere have haft dem udenfor, men det havde jeg desværre ikke mulighed for.

I øvrigt er der nu kun 4 tilbage, og de skal også meget snart slagtes. Ialt har forløbet strukket sig over ca. en måned.

De forhold jeg har budt dem i denne tid har under alle omstændigheder været 100 gange bedre end dem industrien tilbyder kyllingerne !!

Ærgerligt, at jeg har givet anledning til en etisk debat... men glad for at der er nogen der støtter mig.
Mvh Marianne

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 ſeptember , 2010, 10:45 »
Jeg støtter dig også 100%, har selv en flok unghaner i boks som også lige mangler det sidste. Ligesom dine har de nydt hele sommeren og haft meget stor frihed. Nu er det ved at være slut og jeg vil gerne have lidt mere sul på dem.Så et par uger i en lys tør stor boks ser jeg intet dyrevelfærdsmæssigt galt i.De bliver forkælet det jeg kan, med grønt hver dag støvbad o.s.v.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2010, 11:27 »
Tak, Gunni...  :)
Mvh Marianne