Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kamfarve og dagslys  (Læst 10486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kamfarve og dagslys
« Svar #15 Dato: 15 ſeptember , 2010, 11:33 »
120% støtte herfra!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 15 ſeptember , 2010, 11:37 »
Jeg synes ikke der er grund til dårlig samvittighed. Ja det ville da være perfekt at have dem til at gå ude, men de render hurtigt fedtet af sig ude på friland og det må jo også gerne give lidt mening økonomisk /o

Nu ved jeg hvordan de fleste hestestalde er indrettet og jeg er sikker på at de heldige hanekyllinger ikke mangler noget, det skulle da lige være høns de kunne jagte rundt med :D

I industrien er der ingen adgang til andet end kunstig belysning og de har aldrig fået andet end industri foder at æde, ingen strøelse osv. og meget mindre plads pr. individ.

Nej de stakkels kyllinger har i den grad trukket nitten
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 15 ſeptember , 2010, 12:03 »
Jeg tror ikke, det handler om inde eller ude, men om gode forhold.
Der er naturligvis ingen tvivl om, at de har godt af at komme ud, når det er muligt. Jeg er slet ikke i tvivl om at dine haner har det rigtig godt, Marianne.
Jeg kender flere, hvor hønsene slet ikke kommer ud i vinterhalvåret.
Der hvor forskellen især ses mellem vores høns og industriens høns, er på antallet i flokken og pladsen pr individ, og der kan industrien SLET IKKE være med, ikke en gang med de økologiske høns, hvor loven kræver at de skal kunne komme ud.
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2010, 12:59 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #18 Dato: 15 ſeptember , 2010, 12:26 »
Fuld støtte fra mig også /o.

Marianne@ dine indlæg lyser altid af, hvor glad du er for dine fjerdyr og hvor meget du gør for dem. *p

..derudover vil jeg mene, at de forhold, som industrifjerkræ lever under, er så frygteligt, at næsten ligemeget hvad vi gør med vores dyr, kan det aldrig sammenlignes med disse uheldige stakler.

Tilbage til det spørgsmålet - jeg tror helt sikkert, at solens stråler har en indvirkning på kammens farve.
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2010, 17:55 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 15 ſeptember , 2010, 13:44 »
Mine høns kom faktisk slet ikke ud i vinters :( der var så meget sne og der var totalt uoverskueligt at grave deres gård fri. Men de hyggede sig derinde i hønsehuset og jeg tror faktisk ikke de led nogen nød?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 ſeptember , 2010, 16:51 »
@Marianne
Det lyder da meget rimeligt at solens stråler også har en indvirkning på hønsenes farve, hvis ikke direkte, så måske indirekte i form af d-vitaminen (måske) og det udtaler jeg mig om påtrods af at jeg ingen viden har om emnet  8) Men solen har da bare indflydelse på så mange andre dyr, så hvorfor ikke også høns...
Mine dotter har så svagfarvet kam at jeg sjældent kan se forskel på hvem der er i æglægning og hvem der ikke er <G altså for hønernes vedkommende. Så jeg har ikke rigtig oplevet noget lign...

Og så lige en kommentar til sidebemækningen:

Det er måske lidt hårdt at vurdere ud fra det skrevne ord hvordan andre folks dyr har det.
Høns der går på få m2 i en udendørsgård behøver nu ikke nødvendigvis ha det bedre end nogle der går i en varm tør stald, så længe der er halm ell lign at skrabe i??
Høns der går frit i haven kan nu også sagtens lide overlast hvis naboens hunde/katte kommer forbi for at lege.

Det er rigtig fint med det her forum at man kan sige sin mening, og at det er i orden ikke at ha samme indstilling til hvordan verden er skruet sammen, synes bare det er ærgeligt at man ikke ka lave en tråd uden at risikere at sku stå til ansvar for hvordan man nu lige har formuleret sit spørgsmål/tråd. Hvis man vil diskutere et emne man har læst om, står det jo en frit for selv at oprette en tråd til diskutionen.
Desværre synes jeg det sker lidt for tit at trådene pludselig tager en drejning i en hel anden retning. Og nogen gange er det bare uskyldig hønsesnak, men som stadig tager fokus fra det egentlige spørgsmål.
...Men sådan er det jo nok, ligesom med alt andet der involvere høns: Det gribet om sig  ;)

I håbet om at kunne nyde mange gode diskutioner fremover i god ånd her på forum... <E

Mai-Britt
(Hvis høns sagtens kunne leve under mere royale forhold, men ikke gør det)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 15 ſeptember , 2010, 16:54 »
Jamen så er jeg også dyremishandler, for jeg har også haft frasorterede haner gående i en stor hestebox (3x4m.) i en måneds tid ca. + jeg bruger også hanebokse i avlssæsonen, for lige at tage det med også ........
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 15 ſeptember , 2010, 16:57 »
Nu kan det godt være at det her lyder dumt, men jeg ser det sådan her: Der er mennesker der dræber (lad os fx. sige..) børn, men derfor er det ikke ok at slå børn, bare fordi det er bedre end at dræbe dem.

Nu vil jeg gerne selv blande mig lidt i debatten....  8)

Det var meningen at disse meget flotte (men udstillings-frasorterede)  haner skulle direkte hjem fra deres super checkede og kæmpestore hønseanlæg og slagtes, og det blev de 2 første også. Men disse teenagere havde endnu næsten ikke noget kød på brystet, derfor valgte jeg denne - i mine øjne - helt forsvarlige løsning, hvor de sidste 8 har gået i en stor og lys hestebox med strøelse og masser af mad og vand til rådighed.

Selvfølgelig ville jeg hellere have haft dem udenfor, men det havde jeg desværre ikke mulighed for.

I øvrigt er der nu kun 4 tilbage, og de skal også meget snart slagtes. Ialt har forløbet strukket sig over ca. en måned.

De forhold jeg har budt dem i denne tid har under alle omstændigheder været 100 gange bedre end dem industrien tilbyder kyllingerne !!

Ærgerligt, at jeg har givet anledning til en etisk debat... men glad for at der er nogen der støtter mig.

Hvis du ikke har mulighed for at give dine dyr den bedste pasning og det plads de skal have, skal du slet ikke have dem - det er min mening.

MVH Sophie
Hilsen Sophie

Høns:
0.2 sølv/sortbåndede dværg wyandotter

Hønsehus: Eglu Classic 

Andre dyr:
1.0 Cavalier King Charles Spaniel
0.1 Siamesisk kat
0.1 Fjordheste blanding (Halvpart)
125 liters akvarium

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 15 ſeptember , 2010, 17:07 »
Nu kan det godt være at det her lyder dumt, men jeg ser det sådan her: Der er mennesker der dræber (lad os fx. sige..) børn, men derfor er det ikke ok at slå børn, bare fordi det er bedre end at dræbe dem.

Hvis du ikke har mulighed for at give dine dyr den bedste pasning og det plads de skal have, skal du slet ikke have dem - det er min mening.

MVH Sophie

Okay det var lidt af en sammenligning ...........
« Senest Redigeret: 25 November , 2016, 16:32 Fra Finn Jensen »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #24 Dato: 15 ſeptember , 2010, 17:26 »
Jamen sikken dog en uforskammet bemærkning til en person der gør alt fo sine dyr!!!!! Som skrevet går mine store hanekyllinger også i en boks nu til opfedning. Jeg vil tro den kan rumme fire måske endda fem af den slags som du vil "opbevare" dine høns i.

Som vejret er i dag tror jeg mine og andres har det rigtigt rart indendørs på god plads.Jeg har lige flyttet to hold fra deres lille sommerhus med masser af løbegård ind i stalden hvor der er lunt og frem for alt tørt.

VH Gunni

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #25 Dato: 15 ſeptember , 2010, 18:22 »
Jeg har da også ofte mine slagtehaner gående inde den sidste måned inden slagtning, for det første for at de skal æde lidt mere, og for det andet skal de ikke tage livet af min hane der gerne skal være næste års kæledægge.
Bare de har god plads foder og vand så ser jeg ikke noget problem i det.
Der skal da være lidt mad på dem når man har fodret på dem en hel sommer.

Jeg mener dog ikke at kunne huske at de bliver blege i kammen, eller også har jeg ikke tænkt over det, på  den anden side så slap de ud sidste år og kom op at toppes med flok hanen der går ude, og jeg havde da svært ved at se forskel på de gule, bortset fra at flokhanen havde fodring på, så ingen blege kamme her... måske  ;D
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2010, 21:24 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #26 Dato: 15 ſeptember , 2010, 19:16 »
Som jeg skrev i går, så var jeg sikker på at få på hatten for mine ord. Men jeg synes det er super godt at vi fortæller hinanden hvordan vi ser det at have høns. Der er intet uforskammet i at man undres, når nogen handler langt fra hvad man selv kunne forestille sig. Selvfølgelig skal man skrive det, ellers var man da et skvat.

Jeg har høns fordi jeg ikke kan lide de betingelser høns har i industrien. Jeg kan godt lide at hente æg fra høns jeg ved har det godt. Dvs. et tørt og trækfrit hus, og masser af plads udenfor, hvor alle urinstinkter får lov til at udfolde sig. At skrabe i jorden, fange insekter, hoppe op på forskellige grene, mærke vinden og solen osv.

Jeg ved godt vi har høns på mange måder, men høns der aldrig kommer ud, forstår jeg simpelthen ikke.

Det skal siges at jeg aldrig har mødt Marianne, og at mine ord på ingen måde er rettet som et angreb mod hende. Men udelukkende mod det at holde høns indelukket.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #27 Dato: 15 ſeptember , 2010, 19:24 »
Anne Vibeke - jeg tror ikke, der er nogen som har noget imod at man kommer med sin mening. Måske skal man bare reagere på det dér rent faktisk står, og ikke det man tror der står.

Hvis man synes et indlæg er mangelfuldt i sine oplysninger, kan man jo spørge ind til det - i stedet for at ryge ud af en tangent. Dét er nemlig dårlig debatkultur.

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #28 Dato: 15 ſeptember , 2010, 19:32 »
Det er ikke mere end 3-4 år siden at alle høns i Danmark skulle holdes inde i månedsvis... da der var risiko for fugleinfluenza. Det var lovbestemt og der blev truet med bål og brand hvis de ikke blev holdt under tag.

Hvis vi nu alle havde opgivet vores høns og ænder på det tidspunkt, så havde vi godtnok haft det fattigt nu.

Men tilbage til kamfarven, så købte jeg engang en hane hos en avler (for blodfornyelse) og han gik indendøre. Kammen var bleg og blev mørkere da han kom til at gå delvis udenfor (hønsegården er overdækket...) Så der er noget om at sollys spiller ind på kamfarve
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

pylle pylle

• Gæst
« Svar #29 Dato: 15 ſeptember , 2010, 19:33 »
Louise: Har du egentligt læst tråden?? Der bliver bare spurgt, om dyrene ikke kommer ud.. og derefter tilkendegivet at man måske ikke syntes det er optimalt at dyrene ikke gør.

er denne tråd ikke ved at være lidt langt ude??