Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis det er Mareks, ser det så sort ud for dem alle?  (Læst 4719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine3

• Passiv bruger
Hvis det er Mareks, ser det så sort ud for dem alle?
« Dato: 11 ſeptember , 2010, 16:40 »
Som beskrevet i en tidligere tråd, fik jeg 5 New Hampshire kyllinger for 14 dage siden, som nu er 4 mdr. gamle.

Det går meget bedre med dem og de 2 gamle nu, dog er den ene gamle mere efter dem, end den anden, vil hun mon aldrig holde op med det?

Som jeg også skrev, havde vi ret hurtigt en "skranter", som stod og småsov, mens den ene, eller den anden vinge hang, eller halen. (Vi havde faktisk 2, men den ene er kommet sig).
Jeg har fundet hende 2 gange, liggende på siden, hvor hun ikke kan komme op igen. Begge gange har jeg taget hende fra de andre, og givet hende ro et par dage. Det hjælper hver gang, hun bliver hurtigt frisk, sættes sammen med de andre....indtil hun så vælter igen, og hele balladen starter forfra.

Som det er nu, render jeg i pendulfart til hønsehuset, for at se, om hun er væltet, og det går jo ikke, jeg kan jo ikke holde øje med hende hele tiden...

Det skal siges, at hun ellers virker frisk, spiser, drikker og der kommer også noget ud i den anden ende.
Hun kan både løbe og gå, men virker ikke helt så stærk i benene, som de andre.
Ellers er der ikke noget at se fysisk, jo hendes fjer i bagenden ser meget forpjuskede ud, men det er jo nok ikke så mærkeligt, når hun ligger og roder rundt på jorden, de andre kan også finde på at træde på hende, når hun ligger ned........

Så, jeg har jo nu læst om Mareks, og kan da godt se, at det kunne være det, men kunne det også være noget andet, som jeg ikke har læst om....endnu?

Og hvis det er Mareks, er alt håb så ude for resten af flokken?
Sådan læser jeg det, men det er måske/forhåbentlig tolket forkert?

Hilsen
Tine
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline Tine3

• Passiv bruger
Sv: Hvis det er Mareks, ser det så sort ud for dem alle?
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 10:58 »
Hmm, det virker jo altså lidt voldsomt, at gå over og hugge hovedet af dem alle 7,
især fordi ingen ser syge ud, altså i den forstand, at de "bare ligger i et hjørne og har lagt sig til at dø".
Sådan er det jo på ingen måde, alle spiser og virker glade, også hende den nye, bare hun ikke vælter...

Så, hvad gør jeg, hvordan forholder jeg mig til det?
Jeg må jo gøre op med mig selv, om jeg vil gå og holde øje med hende hele tiden, lave speciel indhegning hun kan være i, når vi er på arbejde, eller om det allerede nu, er så synd for hende, at det er bedre at afslutte hendes liv?

Jeg havde jo håbet, at nogen ville svare, at det er helt normalt, hun er bare lidt bagud i sin udvikling...

:-\
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:05 »
Hvis jeg var dig, så ville jeg kappe hovedet af hende der vælter, og håbe på at der på en eller anden måde er tale om en "programmeringsfejl". Jeg tror ikke hun retter sig, og hvis det er noget smitsomt, så øger du risikoen for at få smitten overført til de andre dyr ved at holde hende i live. Måske er de allerede smittet, men det er ikke sikkert du mister flere. Prøv at søge på tidligere tråde om Mareks, der er mange der har prøvet at miste et par stykker, men ikke hele flokken.
Jeg krydser fingre for resten af dine høns :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:18 »
Selvom hun skulle have Marek er det ikke sikkert at de andre får det. Med hensyn til smitten , hvis altså, så er den der allerede, så et par dage fra eller til med øksen betyder ikke noget.

Sidste år havde jeg tre der fik Marek, intet at se på de andre og ingen gene ,med hensyn til at lave kyllinger her året efter.

Jeg har ellers været forberedt på, at det igen ville gå galt, men har tilsyneladende været heldig.

VH Gunni.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2010, 11:57 »
Jeg tror ikke at det er mareks, jeg har nemlig lige haft en enkelt kylling der gjorde det samme, den fik noget penicillin og dagen efter var den frisk igen. prøv at isolere den en dag og giv den dåsemajs i munden samt evt noget sukkervand og se hvordan den har det i morgen. Den skal jo have kræfter til at holde sig stående.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2010, 17:57 »
Tak Bettina,

- det var jo mere sådanne svar, jeg håbede på.  ;)

Jeg var ovre og rejse hende op i morges, og siden har der intet været, - hele dagen.

I øvrigt er de købt fra et rugeri i Nordjylland, mon ikke de så er vaccineret?
- Altså ikke fordi, de er fra et rugeri i Nordjylland, men fordi de kommer fra en kæmpe flok?  :D

Nå, øksen bliver på knagen en dag mere, jeg prøver med dåsemajs og sukkervand i aften.

/Tine

« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2010, 18:48 Fra Tine3 »
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2010, 18:44 »
Det lyder da godt og altid skønt når de får det bedre.  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #7 Dato: 12 ſeptember , 2010, 19:54 »
hej,

vores lille bestand har været ramt af mareks. Vi har faktisk mistet 2-3 stykker på den konto, men ud af 10 - og de sidste 6 (jeg kan godt regne, katten har bare taget 1 og 1 døde meget tidligt) har det virkelig godt og fører sig frem på hele matriklen så snart de bliver lukket ud.

Jeg fik det råd, at jeg kunne tage chancen og lade det "rase ud" og de, der overlevede ville jo så være immune. Kyllinger af disse vil skulle vaccineres. Vores er fra 3. maj og vi får 2 høner mere til flokken inden længe, for nu skulle den værste fare være ovre. Det er skønt!

Vi kunne også have valgt at levere de resterende tilbage og forsøge med en anden race eller supplere med andre eller... ja - faktisk som vi ville, og vi valgte at kæmpe side om side med de sidste kyllinger. - Jeg KNUSELSKER dem, siger jeg dig. Jeg ville ikke gøre det anderledes, hvis jeg fik chancen for det.

Jeg krydser fingre for dine hønsebasser.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2010, 21:07 »
Lige en update;

Den syge høne blev aflivet i søndags.  :(

Det gik ellers godt en 4-5 dage af gangen, uden hun væltede, og vi troede, det endelig gik den rigtige vej, men så....i fredags, kom jeg hjem fra arbejde, og så med det samme, at hun lå stille i hønsegården....

Åh, den stakkel, hun var væltet og de andre havde fa..me hevet stort set alle fjer ud af hovedet på hende. Jeg fjernede hende, plejede hendes hoved, og gav hende mad og vand. Hun både drak og spiste godt, men søndag tog vi alligevel beslutningen om at gøre det forbi, da det jo åbenbart aldrig ville blive anderledes. Øv altså, hvor kan høns være lede ved hinanden. Jeg vælger at tro, at det kun er de 2 gamle sure, der har været onde, og ikke hendes 4 søskende.  :-\

/Tine
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires