Vores høns går frit i haven, og det er bl.a. dværg wyandotter. De plejer ikke at ødelægge noget, og hvis der er noget, vi gerne vil have, de undgår, det kunne f.eks. være en nytilsået køkkenhave, sætter vi noget 60 cm højt tråd op med nogle tentor-pæle. Det er hurtigt og nemt, det efterlader ingen mærker, når det flyttes. Hønsene flyver aldrig over, selv om de sagtens kan.
Hvis du lader hønsene gå frit en del af dagen, f.eks. når du kommer fra skole og til sengetid for høns, vil de selv finde nogle steder, hvor de støvbader. Det er som regel det samme sted, så hvis din mor kan affinde sig med, at her er der altså "Hønse Spa", tror jeg ikke, der vil ske yderligere skader.
Høns tager en utrolig masse skadelige insekter i haven, og hønsegødning er noget af den mest værdifulde gødning man kan få (næst efter duer)
Der ligger en lille artikel om pasning af høns her
PasningJeg fodrer mine høns med en kornblanding; man kan købe sådanne færdige f.eks.
Gramina II, men jeg blander selv, desuden får de noget, der hedder "Møllerens Fuld af Pep", de får også
Hønseguf, og endelig får de mange forskellige rester fra køkkenet; faktisk koger jeg altid ekstra, når vi får spaghetti eller ris, for det elsker de.
Du kan spørge på din lokale foderstof (DLG, Land & Fritid osv), hvad de har til høns.
Jeg ville synes, det var synd med en høne alene. Høns er flokdyr. Du skal nok have 3 og gerne 4 i din lille flok.
Held og lykke med dine høns, de er nogle af de mest hyggelige dyr. Glæden ved at hente sine egne æg er helt ubeskrivelig, og den glæde har man hver eneste gang man henter æg

Husk endelig at du bare skal spørge og spørge, så vil vi forsøge at svare og hjælpe.