Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mange spørgsmål fra en nybegynder  (Læst 10644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sophie

• Passiv bruger
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Dato: 02 ſeptember , 2010, 16:21 »
Hej alle,

Vi skal snart have høns. Valget faldt på de søde dværgwyandotter - vi starter med at have to, med cirka et halvt til et helt års forskel i alderen. Når en ene så stopper med at lægge æg, køber vi en lille ny. Der bliver dog aldrig over 3 høns i fræseren da vi syntes at den er for lille, selvom der står at man godt kan have 4 dværghøns i den... Nå, her til spørgsmålene:

1: Hvor kan man billigst købe foder omkring Greve? (Det skal self. være godt foder)
2: Hvilket underlag i løbegarden er det bedste? Vi regner med at købe en Omlet Eglu Classic, og vi har tænkt på bare at have dem på græs og så flytte rundt på Eglu'en, men ødelægger de ikke græsset? Og de skal vist også have et sted de kan støvbade, ikke? Skal vi have et lille hul til støvbadningen i midten af haven og så flytte Eglu'en rundt omkring den?
3: Hvor højt kan wyandotterne flyve? Vores hæk er 2 m lang, men der er et langt tilløb.

4: Hvor mange kvadratmeter stor skal løbegården være hvis de IKKE lukkes ud?
5: Hvis går rundt i haven, ødelægger de den så (altså haven :P )? Min mor går meget op i sin have og har alle mulige planter og grøntsager plantet. Det vil være umuligt at inhegne planterne, da der simhelhen er så mange...
6: Kan en høne være være alene i fræseren i en kort periode, og hvis ja, i hvor lang tid? (Bare fordi vi gerne vil have en hvid og en rød, og jeg kan ikke finde et sted hvor man kan købe begge farver)
7: Min mor har læst at høns der er født i marts måned producerer flest æg. Det er vist pga. lyset, noget med at dagene bliver længere, passer det?

8: Hvilken slags mad må de IKKE få, eller ikke må få i store mængder af mad fra køkkenet? Og er æglægningsfoder det bedste som hovedfoder?
9: I hvilken årstid er det bedst at få høns? Skal jeg vente til foråret kommer?

...Og det var vist det for nu...

På forhånd tak,
Sophie.
« Senest Redigeret: 25 November , 2016, 16:34 Fra Finn Jensen »
Hilsen Sophie

Høns:
0.2 sølv/sortbåndede dværg wyandotter

Hønsehus: Eglu Classic 

Andre dyr:
1.0 Cavalier King Charles Spaniel
0.1 Siamesisk kat
0.1 Fjordheste blanding (Halvpart)
125 liters akvarium

pylle pylle

• Gæst
Sv: Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2010, 21:57 »
Hej Sophie.
Tillad mig at svare på enkelte af dine spørgsmål. Kan ikke svare på dem alle desværre.
det bedste underlag er græs eller grus. hvis der er grus kan hønsene fint tage sandbad også, Men de elsker græs. hønsene rapper jo i jorden med deres klør, så med tiden bliver græsset lidt tyndslidt.. men hvis i kun skal have 2 høns, så er det meget begrænset hvor stor skade de kan gøre. og ja, hønsene skal have mulighed for at støvbade.. det er deres naturlige bad, som hjælpe med at holde fjerdragten ren og pæn og fri for utøj..

det som er i haven som kan spises, -og det er meget forskelligt lige fra ribsbuske til geoginer, vil højest sandsynligt miste nogle blade. igen kan 2 høns gøre en meget begrænset skade.. mine går i det meste af haven, men hvis man harplanter eller man går meget op i sine planter, bør man nok skærme dem. Der findes giftige planter for høns også.. men om de spiser dem, eller holder sig fra dem.. er jeg faktisk ikke sikker på..  der er flere ting som mine går langt uden om.

der findes også madvare høns ikke kan tåle.. jeg har især hørt om at de ikke kan tåle avocado.

en høne kan sagtens gå alene, den bliver bare underlig af det, og knytter sig ofte meget til sit menneske.. men min erfaring siger mig, at hønen hurtigt bliver sigt selv igen når der kommer nye høns..

den sidste med, om høns klækket i marts skulle give flere æg, tror jeg altså er en skrøne.

hvis i får meget unge høns, skal de have voksefoder. men hvor gamle de skal være før man stopper med det, kan jeg ikke huske. efter det, skal de have æglægningsfoder, eller fuldfoder.. jeg giver mine tilskud af hvede, majs, og grit/strandskaller også.

jeg syntes at i skulle tage et smut på biblioteket, og låne et par hønsebøger. der får man en god bred viden, og en masse tips.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2010, 07:52 »
Vores høns går frit i haven, og det er bl.a. dværg wyandotter. De plejer ikke at ødelægge noget, og hvis der er noget, vi gerne vil have, de undgår, det kunne f.eks. være en nytilsået køkkenhave, sætter vi noget 60 cm højt tråd op med nogle tentor-pæle. Det er hurtigt og nemt, det efterlader ingen mærker, når det flyttes. Hønsene flyver aldrig over, selv om de sagtens kan.
Hvis du lader hønsene gå frit en del af dagen, f.eks. når du kommer fra skole og til sengetid for høns, vil de selv finde nogle steder, hvor de støvbader. Det er som regel det samme sted, så hvis din mor kan affinde sig med, at her er der altså "Hønse Spa", tror jeg ikke, der vil ske yderligere skader.
Høns tager en utrolig masse skadelige insekter i haven, og hønsegødning er noget af den mest værdifulde gødning man kan få (næst efter duer)
Der ligger en lille artikel om pasning af høns her
Pasning
Jeg fodrer mine høns med en kornblanding; man kan købe sådanne færdige f.eks. Gramina II, men jeg blander selv, desuden får de noget, der hedder "Møllerens Fuld af Pep", de får også Hønseguf, og endelig får de mange forskellige rester fra køkkenet; faktisk koger jeg altid ekstra, når vi får spaghetti eller ris, for det elsker de.
Du kan spørge på din lokale foderstof (DLG, Land & Fritid osv), hvad de har til høns.
Jeg ville synes, det var synd med en høne alene. Høns er flokdyr. Du skal nok have 3 og gerne 4 i din lille flok.
Held og lykke med dine høns, de er nogle af de mest hyggelige dyr. Glæden ved at hente sine egne æg er helt ubeskrivelig, og den glæde har man hver eneste gang man henter æg *p
Husk endelig at du bare skal spørge og spørge, så vil vi forsøge at svare og hjælpe.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2010, 17:34 »
Hej Sophie
Du har fået svar på det meste kan jeg se, så jeg vil da også blot tilslutte mig Mariannes synspunkt om at få mindst 3 høns. Hvis der sker noget med den ene, så er den/de tilbageværende ikke helt alene.
Jeg blev nysgerrig, da du skrev "Omlet Eglu Classic" og fandt deres hjemmeside https://www.omlet.co.uk/shop/ - hold da op en masse spændende ting. Og det hønsehus ser bare rigtig sjovt ud! Men kan man købe deres varer i DK, ved du det?
Fristende at have sådan et lille hus som back-up hvis man lige "kommer til" at købe en stamme mere end man har plads til... ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2010, 23:50 »
Hej Sophie
Du har fået svar på det meste kan jeg se, så jeg vil da også blot tilslutte mig Mariannes synspunkt om at få mindst 3 høns. Hvis der sker noget med den ene, så er den/de tilbageværende ikke helt alene.
Jeg blev nysgerrig, da du skrev "Omlet Eglu Classic" og fandt deres hjemmeside https://www.omlet.co.uk/shop/ - hold da op en masse spændende ting. Og det hønsehus ser bare rigtig sjovt ud! Men kan man købe deres varer i DK, ved du det?
Fristende at have sådan et lille hus som back-up hvis man lige "kommer til" at købe en stamme mere end man har plads til... ;D

Ja, det er nogle gode produkter, ud fra hvad jeg har læst. De kan sendes til Danmark, ja.
Hilsen Sophie

Høns:

Andre dyr:
0.1 Siamesisk kat
125 liters akvarium

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2010, 07:52 »
Sophie, I kan måske også få noget, der svarer til dette i nærheden af, hvor du bor:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11592.msg109066#msg109066
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2010, 07:28 »
Tak for svarene indtil vidre. ;) Så mangler jeg kun at få svar på de sidste 3.
Hilsen Sophie

Høns:

Andre dyr:
0.1 Siamesisk kat
125 liters akvarium

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2010, 07:36 »
Dine wyandotter vil helt sikkert ikke flyve over hækken, de kan dog smutte igennem selv ret små huller, så måske kan det være en god idé med lidt kyllingetråd for neden, men det kommer selvfølgelig an på jeres hæk.
Høns kan spise stort set alt fra køkkenet.
Æglægningsfoder skal ikke være hovedfoder, men et tilskudsfoder. Der findes også et pillefoder, der hedder fuldfoder, som kan være eneste foder, men hvis jeg var høne, ville jeg nok synes det var kedeligt.
Mine får en kornblanding og Fuld af Pep, men det har jeg vist skrevet om længere oppe i tråden.
Held og lykke med det hele.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2010, 11:59 »
Høns kan spise stort set alt fra køkkenet.
Hvad med kød? Skal/må de få det?
Hilsen Sophie

Høns:

Andre dyr:
0.1 Siamesisk kat
125 liters akvarium

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2010, 12:40 »
Det må de gerne (og de bliver lykkelige ;)) men jeg vil råde dig til at sikre, at de ikke får mere end de spiser op. Ellers er det en rigtig rotteinvitation :P
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2010, 14:20 »
Blev lidt urolig, nå der skrives om høns ikke tåler avocado... hvor står der noget om det. Har givet mine det og de er vilde med det.

Tillykke med valget af høns, dem skal du nok få stor glæde af.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2010, 08:02 »
Vi har haft tråde oppe før om avokado ...den er giftig for papegøjer og alle de der andre stue/pyntefugle.
Frarådes også i foder til hunde,katte osv kæledyr.

Såååå.... det ikk det jeg smider ind til hønsene i hvert fald  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2010, 13:51 »
Det kan være at Julie har givet dem meget små mængder af gangen, og derfor blev de ikke syge.  ???
Hilsen Sophie

Høns:

Andre dyr:
0.1 Siamesisk kat
125 liters akvarium

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:26 »
Hold da op, så har jeg nok været heldig. Vidste slet ikke avocado var farlig for alle de dyr du nævner. Har heller aldrig læst om det før, men nu blev jeg så klogere igen, dejligt forum  /o.

Faktisk gav jeg dem tre avocadoer på en gang sidst, puha, nu er min samvittighed ikke god. Måske er det derfor de ikke vil lægge æg, selvom de ser friske ud.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Sophie

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2010, 13:33 »
Ingen der kan svare på de sidste to spørgsmål? :-\
Hilsen Sophie

Høns: