Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har ringet til dyrlægen i dag...  (Læst 19200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Jeg har ringet til dyrlægen i dag...
« Svar #15 Dato: 03 ſeptember , 2010, 14:10 »
Mine har haft snot længe længe.....men de er friske og raske ellers, jeg tættet alle åbninger der kunde komme træk ind, og det er blevet noget bedre...men...om jeg kunde få dem snot frie uden for store omkostninger så ville det jo være super ;)

Med fare for at fremprovokere en storm af holdninger (og det er ikke meningen med dette svar) vil jeg sige at jeg bestemt ikke mener at man skal give medicin som f.eks. penicillin til almindelig snue og forkølelse blandt hønsene. Jeg gav dem det som absolut sidste udvej, fordi så mange var meget kraftigt angrebet af øjenbetændelse samtidig med forkølelsen.
Til forkølede høns uden øvrige men og som du selv skriver er "friske og raske ellers" vil jeg altid give hvidløg, hønseguf og Ropa-B en stor chance før jeg vil bede dyrlægen om medicin. Jeg vil først overveje medicinen når hønsene er synligt og tydeligt svækkede, der er stor forskel på at skrante lidt og så være rigtig syg, og høns har normalt et rigtig godt immunforsvar - i øvrigt er det også en RIGTIG dårlig fornemmelse at smide æggene væk i de 2-3 uger hvor de ikke må bruges...

Så jeg synes ikke at du skal ringe efter medicin hvis de bare er forkølede - kun hvis de bliver sløje og får andre symptomer, f.eks. øjenbetændelse som kan være meget svært at behandle selv uden medicin.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #16 Dato: 03 ſeptember , 2010, 21:12 »
Jeg ville heller ikke give noget medicin, hvis ikke det var fordi at jeg mistede nogen ved det.

Dyrlægen kom jo der i middags, han mente det var en infektion og jeg fik det der Aquacycline, hvor der er 14 dages tilbagehold på æg, fik at vide at jeg godt kunne koge æggene til hønsene, Og på slagt er der 30 dages tilbagehold.

Han fortalte at ved orm i halsen kunne ormene være svære at se og mange høns der egentlig gabte sådan og var forkølet hele tiden kan have halsorm/gabesyge. Og det skal jo egentlig også siges at saltsyrekuren ikke tager halsorm.

Han ringer først i næste uge for at høre om det er forsvundet  :)

Så har vi jo den dyre del tilbage, (forhåbentlig). Men det er jo også rart at få en dianose på det og jeg så måske ikke mister nogen fremover til forkølelsen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 04 ſeptember , 2010, 14:07 »
Dejligt at se bedring hos de værste ramte, dem der bare snottede og nyste lidt, er faktisk også raske.  :)
Så det er skønt  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 04 ſeptember , 2010, 16:24 »
Ja det er faktisk utroligt så hurtigt man kan se bedring når de kommer i gang med penicillinen. Har du fået at vide hvad aquacyclinen koster? vores dyrlæge er så langsom til at sende regninger ud at vi faktisk slet ikke har fået den endnu...  ::)
Mvh. Morten

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 04 ſeptember , 2010, 19:17 »
I nogle indlæg (i andre tråde om sygdom), fornemmer jeg at det er lidt til grin at henvende sig til en dyrlæge vedrørende hønsene :(.
Jeg kan altså ikke se det forkastelige i at behandle dyr med medicin mod "forkølelse". Vi ved alle hvor ubehageligt det er at gå rundt med stoppede luftveje, hovedsmerter og måske ondt i halsen. Så enten må man da bruge hovedafbryderen til de ramte - eller fremskaffe noget relevant medicin når ikke de gamle husråd virker (saltsyre, hvidlæg og hønseguf kommer jo kun i betragtning som en - lidt tvivlsom - forebyggelse). Der hersker åbenbart en vis holdning til at forkølelse opstår af træk. Forkølelse er infektion med virus eller bakterier, ofte i kombination. Sandsynligvis kan man forværre den med dårlige forhold såsom træk og dårlig fodring, men det er altså under alle omstændigheder en infektion. Det ideelle vil jo være at behandle og så forebygge nye angreb ved at gennemgå den måde, man holder høns på. Har man ikke råd til kuren, gør man hønsene en tjeneste ved at aflive dem. Og så måske afstå fra at holde høns før man kan tilbyde forhold der holder dem sunde.
Nu skal dette ikke opfatte som om jeg er "frelst" og ikke kan se at problemer kan opstå. Jeg har selv haft både Coccidiose og Mareks i besætningen - og for mange år siden Salmonella (købte nogle ænder til opfedning - det blev dyrt). Men jeg handler på deres symptomer, prøver at forebygge - og lader dem ikke gå i måneder og skrante.
Hvis vi ikke henvender os til "de uduelige" dyrlæger får de jo aldrig forstand på fjerkræ ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

frida

• Gæst
« Svar #20 Dato: 04 ſeptember , 2010, 20:00 »
Mht. dyrlæge, synes jeg også holdningen ofte er at høns ikke er "rentabel" at ofre dyrlæge på. Nogle gange er det nok også korrekt, men personligt er jeg ikke i tvivl om det kan "svare sig". Når man som jeg kun har høns "for sjov", indebærer det for mig at min flok er harmonisk at omgås. Det være sig både mentalt velfungerende individer der trives med hinanden. Men bestemt også fysisk sundhed sætter jeg meget stor pris på.

Når jeg kan se at mine dyr ikke trives, eller har en uhensigtsmæssig adfærd, prøver jeg at afhjælpe de problemer der måtte være. F.eks. har jeg pt. 2 høner, der når de er skruk og selv har kyllinger, vil angribe andre kyllinger. Har på den måde mistet en kylling her i sommers. Den adfærd er ikke "sjov", for jeg bliver nødt til at sikre disse andres kyllinger mod angreb, med diverse indhegninger osv, og skaber en del besvær, ærgelser og tristhed hos mig. Derfor skal disse høns ikke skrukke her hos mig mere, eller de skal aflives. Her bruger jeg ikke dyrlæge.

Jeg har som omtalt i en anden tråd haft lungeorm hos mine høns. De havde gået i længere tid og været "forkølede" og havde "dårlig mave". Jeg prøvede diverse råd med saltsyre, ren hvidløg, hønseguf osv. Ingen af disse ting hjalp, men hønsene havde rimelige dage og værre dage. Efter at have "bøvlet" i længere tid og tænkt, at enten skulle alle aflives og jeg kunne starte "på en frisk", eller jeg blev nødt til at få hjælp af dyrlægen.
Prismæssigt skulle jeg jo enten ud at finde nye dyr (Ca. 10 stk. mest racerene dyr), og så tænke på om der kunne være smitstoffer i hønse-hus og -gård, som igen kunne smitte evt. nye dyr. Jeg vidste jo ikke hvad dyrene var angrebet af. Derudover skulle der jo "bøvles" med hakkeordenen, og mennesketilvænning og "tæmning". Det ville give en længere urolig periode, til ærgelse og "øv-hed" til mig.
Eller jeg kunne bruge dyrlægen, som mod en egentlig rimelig pris, til sammenligning med nye indkøb, kunne give en diagnose og medicin, og derved få dyrene raske, og bibeholde den harmoniske flok jeg nu engang har. Denne gang valgte jeg dyrlægen.

Dette er måske en lille forklaring til, hvorfor vi vælger som vi gør. Jeg tror, vi har vores dyr af flere forskellige grunde. Ikke alle har måske det nære forhold til hønsene, som jeg og min familie har. Det er nok ikke alle der bruger så lang tid som os til at kigge..... Men når man bruger al den tid, er det vigtigt, at vores dyr trives. Det være sig både mentalt, men også fysisk.

Laaaangt indlæg, undskyld, men det er så lang tid siden jeg har skrevet noget. God weekend!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #21 Dato: 04 ſeptember , 2010, 20:41 »
Ja det er faktisk utroligt så hurtigt man kan se bedring når de kommer i gang med penicillinen. Har du fået at vide hvad aquacyclinen koster? vores dyrlæge er så langsom til at sende regninger ud at vi faktisk slet ikke har fået den endnu...  ::)

Ha ha, nej men han sagde at det ikke kostede meget  :-\ Men det dyreste er nu nok at han kom.  ;D Men nu har jeg jo fået en dianose på dem.

Jeg ringede jo som sagt til dyrlægen sidste år og der havde ham jeg snakkede med ikke begreb om høns ku man høre, så der reddede jeg resten af høns med saltsyre, da de jo åbenbart havde orm. Derefter blev de jo raske.

Grunden til jeg ringede denne gang var pga at ellers havde jeg skildt mig af med dem alle, gider ikke have syge dyr hele tiden og det gør jo ondt at se på at de bedste dør og sådan. Var mine 3 orloff høner ikke døde havde jeg nok ikke ringet til en dyrlæge, samt at så havde jeg lige læst Mortends tråd og han havde fået noget og så forsøgte jeg også, Det var jo ikke meningen at han skulle komme i første omgang da jeg egentlig havde fundet noget andet penicillin et andet sted, men jeg tænkte at så fik jeg jo en dianose.
Så denne gang valgte jeg også dyrlægen og forhåbentlig kan jeg bare ringe efter mere penicillin hvis det går galt igen en anden gang.
Kan jeg ikke bliver han nok ikke lige inviteret igen, men jeg håber da og hvis jeg nu skulle få cocciose ind, ku jeg måske også bare ringe til ham.  *k
Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 08 ſeptember , 2010, 10:14 »
Går det bedre med dem?? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #23 Dato: 08 ſeptember , 2010, 11:38 »
Ja det blev meget bedre, men så igår var der nogen der fik øjenbetændelse/skum  /d Så de er igang med en ormekur nu, bare for at være sikker. (Har talt med dyrlægen igen). Så nu håber jeg bare det snart er ovre.  :)
Mvh Bettina.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #24 Dato: 09 ſeptember , 2010, 15:55 »
Lige en opdatering...

Det går bedre med hønsene nu, stadig lidt øjenbetændelse på nogle få og så lidt nysen ind imellem.
Jeg har fundet orm i deres klatter så måske at det har været gabesyge/halsorm (saltsyre tager ikke halsorm) eller at de har været lidt svage pga orm, det finder jeg jo nok ikke ud af desværre.
Mvh Bettina.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 09 ſeptember , 2010, 18:23 »
Godt de har det bedre!  /o
Mvh. Morten

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 09 ſeptember , 2010, 22:57 »
Godt at høre at de er i bedring ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #27 Dato: 10 ſeptember , 2010, 08:19 »
Tak skal i have  :)
Jeg har læst et sted herinde at nogen drypper noget i øjnene på dem hvis de har noget med øjnene, nogen der kan huske hvad det er og hvor man kan få det?
Mvh Bettina.

GKV

• Gæst
« Svar #28 Dato: 10 ſeptember , 2010, 08:42 »
Når du nu har dyrlægen indover så få nogle øjendråber via ham/hende. Husk at påpege at det er en genbehandling for så er det billigere.

VH Gunni.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #29 Dato: 10 ſeptember , 2010, 10:49 »
Jeg har tænkt tanken men jeg har et problem med at nå dyrlægen i dag (Ingen bil) og kærsten kan nå apoteket da han alligevel skal derind, så håbede lidt på at man ku få noget der.
Mvh Bettina.