Mht. dyrlæge, synes jeg også holdningen ofte er at høns ikke er "rentabel" at ofre dyrlæge på. Nogle gange er det nok også korrekt, men personligt er jeg ikke i tvivl om det kan "svare sig". Når man som jeg kun har høns "for sjov", indebærer det for mig at min flok er harmonisk at omgås. Det være sig både mentalt velfungerende individer der trives med hinanden. Men bestemt også fysisk sundhed sætter jeg meget stor pris på.
Når jeg kan se at mine dyr ikke trives, eller har en uhensigtsmæssig adfærd, prøver jeg at afhjælpe de problemer der måtte være. F.eks. har jeg pt. 2 høner, der når de er skruk og selv har kyllinger, vil angribe andre kyllinger. Har på den måde mistet en kylling her i sommers. Den adfærd er ikke "sjov", for jeg bliver nødt til at sikre disse andres kyllinger mod angreb, med diverse indhegninger osv, og skaber en del besvær, ærgelser og tristhed hos mig. Derfor skal disse høns ikke skrukke her hos mig mere, eller de skal aflives. Her bruger jeg ikke dyrlæge.
Jeg har som omtalt i en anden tråd haft lungeorm hos mine høns. De havde gået i længere tid og været "forkølede" og havde "dårlig mave". Jeg prøvede diverse råd med saltsyre, ren hvidløg, hønseguf osv. Ingen af disse ting hjalp, men hønsene havde rimelige dage og værre dage. Efter at have "bøvlet" i længere tid og tænkt, at enten skulle alle aflives og jeg kunne starte "på en frisk", eller jeg blev nødt til at få hjælp af dyrlægen.
Prismæssigt skulle jeg jo enten ud at finde nye dyr (Ca. 10 stk. mest racerene dyr), og så tænke på om der kunne være smitstoffer i hønse-hus og -gård, som igen kunne smitte evt. nye dyr. Jeg vidste jo ikke hvad dyrene var angrebet af. Derudover skulle der jo "bøvles" med hakkeordenen, og mennesketilvænning og "tæmning". Det ville give en længere urolig periode, til ærgelse og "øv-hed" til mig.
Eller jeg kunne bruge dyrlægen, som mod en egentlig rimelig pris, til sammenligning med nye indkøb, kunne give en diagnose og medicin, og derved få dyrene raske, og bibeholde den harmoniske flok jeg nu engang har. Denne gang valgte jeg dyrlægen.
Dette er måske en lille forklaring til, hvorfor vi vælger som vi gør. Jeg tror, vi har vores dyr af flere forskellige grunde. Ikke alle har måske det nære forhold til hønsene, som jeg og min familie har. Det er nok ikke alle der bruger så lang tid som os til at kigge..... Men når man bruger al den tid, er det vigtigt, at vores dyr trives. Det være sig både mentalt, men også fysisk.
Laaaangt indlæg, undskyld, men det er så lang tid siden jeg har skrevet noget. God weekend!