Jeg har efterhånden mange gange oplevet forkølelse ved hønsene. Ofte er det grundet træk eller fugt i starten af efteråret eller begyndelsen af foråret. Det er helt normalt at rigtig mange høns får en lettere eller svære forkølelse her på denne tid, især med alt den regn der er kommet.
Jeg er også noget frem til det at jeg selv er meget pyldret med det, og at det ikke altid er grundet. Mange høns nyser eksempelvis efter at de har drukket eller spist, ligesom at de får det lidt i den gale hals. Ellers nyser de også en gang i mellem ligesom vi gør det, uden at være forkølede. Ind i mellem rammes hønsene af forkølelse i letter grad, det er uundgåeligt for de fleste, men det handler om at det bliver ved med at være i en så mild grad. Hvis først hønsene får en rigtig svær forkølelse, hænger med næbbet, gisper efter vejret eller andet, så er det bare rigtig surt, for det kan være et sejt træk at komme af med igen. De korte og milde forkølelse er jeg begyndt at "overse", eller hvad man nu kan kalde det. Jeg konstatere, ok de er lidt snottede, det holder jeg lige øje med. Oftest bliver det ikke til mere end den smule snot, og i perioden får de så bare lidt ekstra i form af hvidløg, løg, bær, grøntsager og frugter. Især er jeg begyndt at bruge meget hyld og hyben.
Det kunne godt lyde som om at det er en lidt hårde omgang du er ude i, og bliver det ved meget længere, så ville jeg nok vælge at få fat i en slat penicillin fra en dyrlæge, og så give dem en kur, det hjælper oftest rigtig hurtigt og effektivt

Jeg håber at det hjalp lidt, ellers må du skrive igen