Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene nyser  (Læst 7772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hønsene nyser
« Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:20 »
Hej
Jeg har lagt mærke til i noget tid nu at flere af mine høns nyser flere gange om dagen og det undrer mig meget. De får ikke træk i huset (er jeg ret sikker på). Min hane som næsten havde mistet stemmen har nu fået meget bedre stemme, men den hiver stadig efter vejret, bare ikke lige så slemt som den har gjort. Hvad kan grunden være til at hønsene nyser? Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen grund  ??? Kan det være pga. al den regn flere dage i træk? De tåler jo heller ikke fugt.
Hvad tror i? Er det godt nok hvis de får lidt hvidløg i vandet?

frida

• Gæst
Sv: Hønsene nyser
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:52 »
Høns kan jo blive forkølede, ligesom os. Det skulle gerne kun være få dage de er "skravlede" at se til. Derefter skulle de gerne få det synligt bedre. Hvidløg og andre lækkerier er bestemt fint til forkølede høns. Alt der kan give dem noget at stå imod med er godt.
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på lungeorm/gabesyge. Det er kun fordi mine høns har haft det her i år, jeg lige tænker på den mulighed. Jeg var lidt træg til at komme igang med behandling, da jeg ikke havde mistanke om denne snylter.
Håber dine høns snart er i bedring igen.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2010, 20:54 »
Det kan da nok være at dine høns er blevet forkølede i al denne regn.
hvis du mener det er for meget, kan du købe nogle røgpiller hos Ameria thisted som kan rense luften i hønsehuset og hønselungerne, det giver i hvert fald luft, og man tænder briketten mens hønsene er i huset.
Du kan ved samme købe noget Ropa B det tiilsættes drikkevandet og skulle ligeledes hjælpe på skranten og forkølelse.

Det sidste men nok det bedste råd jeg kan give dig er at søge på hønseguf her på forum og så lave noget af det, de vil elske dig for det og det er i øvrigt supergodt til daglige vedligehold.

At have nogle af disse ting i staldapoteket er uundværligt. /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:16 »
Tak for de gode råd  :D Jeg tror at jeg prøver at lave hønseguf. Hvordan skal de forresten have det?
Jeg har tænkt lidt på om fodbefjerede dværge egentlig er mere sarte end andre racer, for det er jo kun den jeg har haft problemer med. Ved i det? Er de mere sarte en fx wyandotter og silker? Jeg overvejer faktisk lidt at gå helt over til kun at have silker, men jeg er ikke helt sikker endnu  :)
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2010, 20:27 Fra Johan »

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:24 »
hønseguf serveres i en skål i en passende mængde i forhold til antallet af høns  ;D hvis det var det du spurgte om.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2010, 00:19 »
Lidt Eukalyptus olie i drikkevandet gør underværker mod forkølelse og som forebygelse mod orm
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

johan10

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2010, 20:14 »
Når man snakker om træk, hvor meget er det så. Jeg har tænkt lidt på om de måske kan få træk i huset for der er da nogle meget tynde sprækker her og der, som fx henne i bunden og toppen af døren, men kan det virkelig have nogen at sige? Det er sprækker på få mm det drejer sig om. Kan det virkelig være det der gør at de nyser? Hvor sarte er høns?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2010, 20:45 »
Prøv at tænde en lighter derinde og se hvor meget flammen bevæger sig. Vi er nogen der har problemer med forkølede høns for tiden.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

johan10

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2010, 20:46 »
Det var smart  /o Det prøver jeg!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2010, 21:05 »
Det var Mikkel der gav mig rådet i tidernes morgen  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

johan10

• Gæst
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2010, 20:29 »
Hønsene nyser altså stadig. Kan det være pga. alt den regn der har været at de stadig nyser. Det er jo meget længe de har haft det sådan, over en måned. Er det ikke meget lang tid?  :-\ Orm er jeg altså ret sikker på at det ikke er for deres nys er rigtige nys og nogen gange kan man faktisk også se ligesom et lille sprøjt når de nyser. Kan det være orm når det er et rigtig vådt nys?
De har fået en hel masse hvidløg den sidste tid. Jeg har most nogle få æbler og så blandet en masse hvidløg og havregryn i. Burde det ikke være en god blanding? De er i hvert fald helt vilde med det og spiser altid op selvom det er MEGET stærkt.
Man kan slet ikke høre noget når de trækker vejret, og jeg synes heller ikke der er vådt omkring deres næse.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2010, 20:50 »
Jeg har efterhånden mange gange oplevet forkølelse ved hønsene. Ofte er det grundet træk eller fugt i starten af efteråret eller begyndelsen af foråret. Det er helt normalt at rigtig mange høns får en lettere eller svære forkølelse her på denne tid, især med alt den regn der er kommet.

Jeg er også noget frem til det at jeg selv er meget pyldret med det, og at det ikke altid er grundet. Mange høns nyser eksempelvis efter at de har drukket eller spist, ligesom at de får det lidt i den gale hals. Ellers nyser de også en gang i mellem ligesom vi gør det, uden at være forkølede. Ind i mellem rammes hønsene af forkølelse i letter grad, det er uundgåeligt for de fleste, men det handler om at det bliver ved med at være i en så mild grad. Hvis først hønsene får en rigtig svær forkølelse, hænger med næbbet, gisper efter vejret eller andet, så er det bare rigtig surt, for det kan være et sejt træk at komme af med igen. De korte og milde forkølelse er jeg begyndt at "overse", eller hvad man nu kan kalde det. Jeg konstatere, ok de er lidt snottede, det holder jeg lige øje med. Oftest bliver det ikke til mere end den smule snot, og i perioden får de så bare lidt ekstra i form af hvidløg, løg, bær, grøntsager og frugter. Især er jeg begyndt at bruge meget hyld og hyben.

Det kunne godt lyde som om at det er en lidt hårde omgang du er ude i, og bliver det ved meget længere, så ville jeg nok vælge at få fat i en slat penicillin fra en dyrlæge, og så give dem en kur, det hjælper oftest rigtig hurtigt og effektivt ;)

Jeg håber at det hjalp lidt, ellers må du skrive igen :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

• Gæst
« Svar #12 Dato: 28 ſeptember , 2010, 21:49 »
Tak for hjælpen Mikkel  /o Tror lige jeg venter lidt endnu og ser. Jeg har også lagt mærke til at det ofte er lige når de har drukket at de nyser. Faktisk synes jeg at de har fået det en lille smule bedre siden jeg begyndte at give dem min hvidløgsblanding, så mon ikke de bliver helt friske? For et par uger siden opdagede jeg, at der var trængt vand ind i huset og var løbet ned ad væggen, så den var blevet ret fugtig. Kan det ikke også være det, der har gjort, at de er lidt længe om at blive helt friske?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 ſeptember , 2010, 22:58 »
Jeg tror på at de nok skal blive helt raske igen ;)

En høj fugtighed er ikke godt for nogle slags husdyr. Derfor skal det være en balance i huset mellem fugtigheden og udluftning. Der må ikke være for fugtigt, men der må heller ikke komme træk på dyrene, det er ofte en lidt kringlet balance, men.. ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2010, 09:25 »
Jeg har altså også slidt med nysen på mine høns i flere mnd,  /d

De får hvidløg i vandet, jeg har forsøgt hønseguf og div andre ting, men registrerede her igår at den ene høne har begynt at hive efter vejret...

Det skal siges at grunden til jeg ikke har gået kraftigere til værks er fordi de alle har været vitale og spiser og hygger sig ;D

Men nu skal der gøres noget, i laden har vi et gammelt karlekammer vi for nogle år siden pussede op. Her er ingen træk, og der er mulighed for at tilsette varme. Tror I det vil hjælpe? og hvad skal de få af behandling? :-\

Jeg har kigget i gabet på den høne der hiver efter vejret, men kan ikke opdage nogen orm. :-\

Synes også flere har noget diarè, så jeg skal give dem saltsyrekuren nu.

Men tror I det vil hjælpe bare at sætte dem over i et nyt rom med lidt varme??
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger