Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har spist hanekyllinger  (Læst 3607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Jeg har spist hanekyllinger
« Svar #15 Dato: 19 August , 2010, 07:26 »
Ja, velbekommen!

Jeg har lige nu mange hane kyllinger som venter på øksen  ;)

- skal til at slagte lørdag - tror der er 10 - 15 haner der skal lade livet (de fleste er dværghaner, som jeg flår da de er stabbet pga fjerskift)  ;D

De store haner får så lige lov til at skifte fjerdagten færdig før de ryger i fryserer - så kan det også være der er plads til dem  <H *f
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #16 Dato: 19 August , 2010, 07:50 »
Gryde steger i de kyllinger i flår?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 19 August , 2010, 08:25 »
Jeg kan også godt finde på at flå kyllingerne. Det går rigtig meget hurtigere, og de er helt fine til grydestegning. Mums. Med skilt sovs og hjemmelavet agurkesalat og nye kartofler.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 19 August , 2010, 09:14 »
@hoejberg
Gryde steger i de kyllinger i flår?

Ja, jeg gør i hvertfald, ellers bliver kødet lidt tørt - synes jeg
mvh. Joan

hoejberg

• Gæst
« Svar #19 Dato: 19 August , 2010, 09:24 »
Det med at kødet ellers bliver tørt.
Det var også i den retning mine tanker gik.
Tak for svar.
Der er lavet agurkesalat til vinterens hjemmelavede grydesteget kyllinger ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 19 August , 2010, 10:17 »
Mums - hvornår skal vi spise dem.!!!! ;)
mvh. Joan

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 19 August , 2010, 11:25 »
Jeg tror ikke nogen er uenige i at man bør spise sine overskudskyllinger, og de høner, der ikke længere skal bruges til æg, men for mange af os går der jo lidt kæledyr i vores høns. Det er jo lidt svært at spise sine "venner". Sådan har det i hvert fald været for mig.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 19 August , 2010, 12:33 »
Jeg går og kigger lidt på mine nu godt 2 uger gamle kyllinger, og har for sjov sagt at jeg vil være vegetar fra nu af, men jeg ved at jeg kan sætte tænderne i dem, når de er blevet større.
Det har jeg før kunnet, og det var hele idéen i at holde netop Faverolles. Jeg læste i "hønse-biblen" at det var uovertruffent kød, så de blev valgt.  :P
At de har andre dyder er jo bare en ekstragevinst.
Jeg giver ikke mine høner navne, men som regel hanerne. Måske skulle man osse holde op med det, selv om det jo er meget hyggeligt, så længe det varer ;)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 19 August , 2010, 13:16 »
Tja, det er svært at sætte tænderne i et navngivet dyr - så hellere undlade navne.

Meeen selvfølgellig kan man ikke undgå at navngive enkelte dyr. ;D

Det er som regel avlsdyrene der får navne hos mig.

Havde en hane der kom til at hedde Olfert - det var min bror der navngav ham, og navnet hang ligesom ved. ;)
mvh. Joan

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 19 August , 2010, 21:35 »
Lille Hans kan du bare sende herud - så kan du altid besøge ham !

;D

Jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 20 August , 2010, 00:07 »
Tja, det er svært at sætte tænderne i et navngivet dyr - så hellere undlade navne.

Det er vel et spørgsmål om at vælge navnene med omhu!!

Lørdagskylling.
Grill kylling.
Tartellet.

*g

Men det er måske ikke de nemmeste navne at håndtere. De kan dog forkortes til feks 'lørdag' og 'grill'.

Måske alligevel bedre at holde lidt følelsesmæssig afstand til de dyr der potentielt skal indgå i fødekæden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 20 August , 2010, 08:41 »
Det der med at holde følelsesmæssig afstand er jo ikke så nemt, når man ikke har så mange dyr, og når man fodrer og plejer og passer dem hver evig eneste dag. Når man bogstavligt talt har haft dem i hænderne, fra (før) de klækkede. Selvom mine store kyllinger ikke har navne, har det været en overvindelse.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #27 Dato: 20 August , 2010, 09:31 »
For mig er det nemmest, hvis det er en fjollet hormonpumpet unghane eller en ondskabsfuld høne der hakker alt omkring sig.Men en sød og rar hanekylling som tillidsfuldt kommer mig i møde eller en høne der trisser i hælene på mig, så er det meget svært, med det resultat, at her da går nogle høner som egentlig burde væk.

En gammel "staldhøne f.eks., men hun kommer troligt ind i huset et par gange om dagen og skal have sit franskbrød, man kan tage hende og bære hende ud igen.

Sådan en kan jeg ikke slagte.Det var også hende der kørte på barnebarnets bagagebærer rundt på avlingen da han var mindre om som sad i hans favn sammen med bamsen og så "Olsen Banden" ;D ;D Hvad hun er for en race ?  En hybridhøne som stadigvæk lægger et par æg om ugen, omend de er noget tyndskallede.

Sådan er der så meget. I øjeblikket sorterer jeg jo avlsdyr og her tager jeg også højde for temperamentet, men når de så er så søde og tamme, ja så synes jeg det er svært.

Hanekyllingerne som jeg har sorteret fra, undgår jeg for megen kontakt med, så er det lidt nemmere og de smager jo altså godt. Sælge frasorterede dyr gør jeg ikke.

VH Gunni.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 20 August , 2010, 10:23 »
Jeg har (som før) lige hentet en ordentlig bunke hanekyllinger hos Rixen .... til grydebrug de fleste af dem.

Og når så sådan en tumling står bag ved en ude i haven med hovedet lidt på skrå ...og puffer til ens ben for om der ikk lige kan falde en godbid af ..så er det godt at tænke på hvor dyrt det er at fodre på dem til vinter ...hvor lidt plads der er i hønsehuset når de bliver store osv osv ...... men derfor er der alligevel nogle undervejs der klarer frisag  ;)
Men for det meste så det jo bare at gøre det (altså slagte) .... så snart beslutningen er tager ...så den fin med mig ...uden hoved er nuttethedfaktoren lizzom minimal  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 20 August , 2010, 11:07 »
Jeg har købt (dvs næsten fået) 10 stk. australorps hanekyllinger, dem får jeg ingen problemer med at slagte, de er meget sky, heldigvis!
De er ellers flotte - prøver at udøve mit røntgenblik, og se den fine store kyllingesteg, der er under de smukke fjer  ;D
Mvh Marianne