Jeg undre mig da over at der ikke er nogen der har sat sig ind i hvordan en førehund opdrager på flokken og uregerlige unge medlemmer.
Og tæven opdrager sine hvalpe,,,, Der kan man da tale om omgående kontant afregning.
Hvis man vil være hundens føre, så løser man problemet her og nu af en gang, det er absolut det mest forståelige for hunden for det ligger i dens natur.
Mine hunde render sommetider på hestehegnet, og det afgør ligesom sagen om heste og deres folde og domæner.
Der er til dato ingen af dem der er kommet til skade, hverken fysisk eller psykisk, og der er ellers strøm nok til at holde elefanter.
Hvis jeg havde problemer med naboen fordi mine hunde rendte derind, ja så satte jeg elhegn hele vejen rundt, så var problemet løst uden at hundende af den grund blev begrænset i deres færden på egen matrikkel.
Man kan selvfølgelige også sætte den i en lang snor i haven så den er begrænset i en vis radius, og bruge flere måneder på at træne den til at lade være at gå ind til naboen, hvis det nogensinde lykkes, eller bygge en hundegård.
Jeg undre mig da også over at det er helt ok at have heste og får mv. bag elhegn, men ikke hunde

Hesten bliver da også forskrækket, men den lære jo bare at blive hjemme, det kan hunden også.
Det hele er jo afhængig af racens lærevillighed og selvstændighed, og nogen kræver mere konsekvens end andre.
Gunni har fuldstændig ret i at god og bestemt konsekvens fra starten af en hunds liv, giver den gode chancer for et godt liv.