@ Pilegaarden jeg læste også dit indslag og kan se vi nok på det punkt med hunde er meget enige..
ALLE hunde kan lære en så stram lydighed så de lader ens fjerkræ være.. min egen Rottweiler er oprindligt hyrdehund men idag er de mere fremavlet til vagt, hvilket også gør ham til en lidt "farlig" hund omkring hønsene, men han rør dem ikke da han igennem sin lydighed (som ikke kun er søndag formiddag nede i klubben, men hver dag) ved at det er forbudt område..
Jeg kan forstå du ikke helt tror på din hund kan lære det gennem lydighed at lade dine høns være.. det kan den godt... det er et spørgsmål om vedvarende træning og MEGET tålmodighed.. kender godt til din race.. jeg har haft 1 for 1½ år siden på mit familiehold.. og ja siger man nej så skal den lige prøve igen om det nu også var nej.. men det lykkes at få den så afrettet af den tog en B- prøve samt færdselsprøve..
Nu ved jeg ikke hvor meget du udøver din træning på din hund, men du skal enten overveje mere træning så han lærer det med hønsene eller hvad der betyder mest for dig.. hund eller høns?
for kan virkelig godt forstå du/i er ved at blive vandvittige over den adfærd.. det er aldrig rart med en hund der er sådan oppe af køre pga. andre husdyr..
Som andre herinde har skrevet så skal man jo kigge på hvad hund man har og hvad dens egenskaber er.. er det en jagthund, vagthund, hyrdehund mm. og så der igennem sørge for at dens medfødte drifter/instinkter bliver indfriet.. igennem jagt, vagt, og i det hele taget ved brug af deres hjerne?
(jeg mener dog personligt at alle kæledyr kan gå med hvilken som helst hund.. igen det er et spørgsmål om hvem der er herrer i huset og sætter dagsordenen)..
Det at ha en hund der skal være lydig er ikke bare noget man har.. det kræver meget arbejde og tålmodighed og det skal man sætte sig ind i inden man får den.. det kræver meget arbejde og det er der desværre mange der glemmer når de har anskaffet denne søde lille hvalp..
(jeg tænker ikke på nogen bestemt herinde det er bare desværre faktum) jeg modtager så mange henvendelser fra folk der lige pludslig ikke kan styre deres hunde og som nu vil aflive den eller give den væk hvis ikke den retter sig ind.. men det er folks egen skyld.. man kan ikke nøjes med at træne 1 år mens de er hvalpe og så forvente at al indlæring sidder fast resten af livet.. den viden de får igennem træning skal fastholdes og gentages hele livet..