Jeg er helt enig med dig Pylle. Jeg er også lidt rystet over at læse, hvordan I opdrager jeres hunde. Jeg kunne ALDRIG drømme om, at hverken slå eller give mine hunde stød - ALDRIG!!!
Ja, der er forskel på hunderacer, men alle kan lære! Nogle racer vil have sværere ved at styre deres jagtgen - og helt ærligt, det er vel også ok! En hund er en hund og vi kan altså ikke lave om på dens gener. Vi har jo netop valgt dette dyr og denne race pga. nogle egenskaber - måske netop det at den jager! Altså må vi tilpasse hverdagen, så alle kan være der!
Herhjemme har jeg ikke brugt tid på at lære hunde og høns at være løse sammen. Min hanhund er bange for rigtig mange ting - blandt andet høns og det giver sig udslag i at han angriber dem. Her ville jeres el og slag slet ikke hjælpe - tvært i mod.
Jeg har delt det op sådan at hønsene er ude i haven, mens jeg er på arbejde. Her sover hundene alligevel indendøre. Når jeg kommer hjem og har luftet hundene, bliver hønsene gennet ind i gården og så kan hundene og jeg hygge os i haven. Alle er glade og ingen kommer til skade.
Nå, men tilbage til gnerts problem, for her MÅ jo gøres noget! Nu er en Kareller jo ikke verdens mest pædagogiske hund, men det har I vel sat jer ind i inden anskaffelsen. Den har et MEGET stærkt jagtinstinkt og er MEGET selvstændige og egenrådige - men I har valgt en Kareller og så må I også acceptere den!
Det er meget nemmere at lære hunden hvad den MÅ frem for hvad den IKKE MÅ! Altså sætter du dig ved siden af hunden med hunden i snor og en stor skål RIGTIG gode guffere, noget den SLET IKKE kan modstå... Få hunden ned at sidde og ros den og giv den guffere, hver gang den forholder sig i ro. Du skal ikke sige eller gøre noget, lad hunden selv tænke. Du skal heller IKKE skælde hunden ud for ikke at gøre det rigtige. Sæt evt. kommando på når hunden har fattet pointen, f.eks. rolig... Når der er styr på det er det tid til at træne det et sted hvor hunden kan se hønsene, men er LANGT fra dem og stadig i snor. Først når hunden ER helt indforstået med øvelsen kan I rykke tættere på. Tag et skridt af gangen. Bliver hunden FOR urolig, så må I et skridt tilbage igen og træne der.
Når hundene er begyndt, at være rolig et sted, hvor den kan se hønsene, så skal I begynde, at rose hunden, så snart den skæver til hønsene, men inden den gør eller farer frem. Det er lidt af en kunst at ramme det tidspunkt i starten, men det kan lykkedes. Bliver den ved med at kigge på hønsene og stadig er rolig bliver I ved med at proppe guffere i hovedet på hunden.
Ved denne metode lærer hunden, at det bedre kan betale sig, at være rolig omkring hønsene og at forbinde dem med noget rart.
Det er ikke noget der sker "over night", der kan sagtens gå et par uger, men det er en noget mere rar oplevelse for hunden. Iøvrigt kan man bruge øvelsen til at få et bedre samarbejde med hunden og gøre den mentalt træt - hunde kan jo godt lidt at bruge hovedet.
Som sagt er jeg ikke sikker på, at hund og høns nogen siden kan være løse sammen, men forhåbentlig kan de acceptere hinanden med noget imellem dem, så I ikke behøver bygge stuen helt om hver dag.
Held og lykke...