Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan skræmmes hunden af høns?????  (Læst 3195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gnert

• Passiv bruger
Hvordan skræmmes hunden af høns?????
« Dato: 13 August , 2010, 17:43 »
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

Vi har et kæmpe problem da vores karelske bjørnehund stadig er FUUUULDKOMMEN besat af vores kyllinger, selv om de har været hos os 1 mdr.....

Hvordan søren skræmmer man en hund så han måske kan slappe af når kyllerne er ude??

Det er sådan at han er heeelt oppe og ringe når han kan se dem, høre dem, eller bare man går i haven, for så tror han straks at man skal ud til kyllingerne.
Han gør konstant af dem, og hidser sig op og vil bare æde dem.

Vores senarium når vi skal tage hjemmefra:

Vi putter en palle i sofaen, for at hunden ikke står i den og gør, gør, gør, gør fordi han kan se dem.
Der står en plade for vinduet under mit skrivebord da han ellers kan se kyllingerne og køre helt op.
Der står en plade foran havedøren da han ellers kan se dem.
Radioen køre ret højt så han ikke kan høre når kyllingerne pipper.....

+ Når han er ude i sit reb så køre han op og løbe frem og tilbage for at se om han kan komme hen til gården.......Hvis han kommer til gården, vil han klart grave, gø og prøve at bryde igennem hegnet.

Hvad søren gør man???

Han har vænnet sig til 2 katte, men de har sat ham på plads og sat MAAANGE klør i ham, men dem jager han ikke......efter 3 uger altså.......
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Hvordan skræmmes hunden af høns?????
« Svar #1 Dato: 13 August , 2010, 18:08 »
Nu er jeg nok ikke den, at der sætter mig i en rundkreds med hunden og prøver at forklare den "at det må den altså ikke"...  Helt enkelt ville jeg sætte et el-hegn med flere tråde omkring hønsegården og slippe hunden.

For nogle år siden havde jeg en hund der var særdeles glad for får og deres lam, den smuttede ud en aften og efter kort tid lød det som om at den var ved at blive myrdet, den havde fået lagt el-hegnet ned og havde åbenbart også hængt lidt fast i hegnet, herefter havde får og lam absolut ingen interesse, ja selv på den side af ejendommen hvor folden var kom den nødigt.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2010, 18:33 »
jeg ville gøre lige som Bjørn så ville jeg få fat i en død kylling og så lige som Søren Ryge el hegn til den og hænge den op, sku hunden bide i den går den en stor bue udenom ait hvad der har fjer i fremtiden
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 August , 2010, 19:19 »
 Da vores labrador var lille også havde en svaghed for at jagte høns..det klarede jeg en dag, med et rap over ryggen med en longeringspisk..så var han kureret..men tror måske at næsten alle hundehvalpe har denne lyst til at "lege" mens de er små.
I dag er vores hund hønsenes beskytter og han kunne aldrig drømme om at gøre dem noget..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline gnert

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2010, 20:38 »
Se se....der var nogle gode forslag, for vi er ved at gå ud af vores gode skin da han bare bliver ved ved ved ved ved med at være tændt på kyllingerne......
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 August , 2010, 00:11 »
Min Grand Danois går med i hønsehuset. Helt ind. Han kunne ikke drømme om at gøre hønsene noget.

Han er blevet fortalt med meget store bogstaver at hønsene er mine og dem skal han ikke røre, men passe på. Det tog lidt tid i starten for de var jo lækre at se på. Men det lader sig gøre hvis man konstant og MEGET bestemt gør hunden det klart at fjerkræet også skal være der og ikke skal betragtes som bytte.

Jagthunde lærer jo også at hente skudt fjerkræ og bringe det tilbage til jægeren.
Mvh
Erik Andersen

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 14 August , 2010, 00:27 »
Jeg er af en helt anden verden, og kunne ikke drømme om at tilbyde mine hunde hverken chock eller smerte på den måde som i omtaler her! Jeg er langt mere pædagogisk i mine overvejelser med mine hunde, og de trives med hønsene.. hvor er jeg ked af jeg fik læst denne tråd.. /d

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 14 August , 2010, 08:06 »
Pylle...der er jo stor forskel på hunde. Det kunne lyde som om du har haft nogle nemmere hunde at arbejde med  ;)

Jeg ville helt klart osse sætte elhegn op. Ville ønske jeg herhjemme kunne gøre det samme ved: postbilen, trailere, cyklister, mejetærskere, traktorer, alle former for anhængere, katte og meget meget mere.
Hvis det først slår klik skal der altså mere end klikkertræning til  :D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 14 August , 2010, 09:03 »
Vi har en cockerspaniel, Milo, som jo egentlig er en jagthund  ;) Han har dog aldrig rigtig lært det  :D

Han var meget nysgerrig da vi fik høns og jeg måtte holde høne og så lade Milo snuse.. Hun hakkede ham et par gange, da hun var utryg.. Han ville bare lege  :D
Han har ikke rørt dem - kun når hovedet var røget af og vi ikke var hurtige nok til at få samlet det op  ;)

Da vi havde haft besøg af ræven, blev han vagthund i hønsegården  ;D Han er altid med inde når vi andre er der inde og rører dem ikke.. Han er mere interesseret i deres mad  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 14 August , 2010, 09:13 »
Vi har været meget pædagogiske med vores schæferhvalp. De tre hundetrænere, vi har i familien, var rystede ved vores forsigtige spørgsmål om el-halsbånd så han kunne lære at holde sig fra de katte, der "hænger ud" hos og - og som altid har gjort det. Det drejer sig om 10-12 katte
med og uden ejere, der dagligt holder "misseråd" på vores terrasse. Hvalpen var vokset op i en kombineret hundekennel/katteri og vi har fire indendørskatte som alle tog vel imod ham. Alligevel gik det galt da han seks måneder gammel pludselig, midt i leg med min mand, fór afsted efter en stor kattekilling. Der lød et skrig men vi kunne derefter ikke finde katten - og hunden kom luskende tilbage. Om aftenen var han ude meget længe for at tisse af til natten. Næste morgen brækkede han sig i bryggerset: KATTEPELS! Samme dag blev han returneret til kennelen. Det går ikke her med den adfærd, når vi både har kattte, høns, kaniner og børnebørn. Vi håber at det lykkes kennelen at finde et nyt hjem til ham da han på alle andre måder var en sød og kvik hund.
Men vi ærgrer os enormt over at vi ikke prøvede el-halsbåndet!
Vi har tidligere haft fire hunde der uden problemer kunne omgås katte, høns, kaniner og børn. Vores indendørskatte har sovet i kurv med en schæfer og tre Broholmere på skift. Uden problemer. Vores første schæfer "passede" kaninunger i kattenes løbegård, hvor han logrende lå og lod sig hoppe på. Når hønsene gik frit, gik han efter dem med snuden i måsen på dem i håb om en klat /3. Så ja, der er stor forskel på hunde og sikkert også på opdragelsesmetoder. HVIS det ender med en aflivning for "vores" schæferhvalp - så ville han nok selv have foretrukket en lidt barsk metode og derefter et langt og godt hundeliv.
« Senest Redigeret: 14 August , 2010, 10:32 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14 August , 2010, 09:44 »
En ting blandt så mange andre er, at lade hunden få snuset godt og grundigt til hønsene. Tag en høne på skødet lad hunden snus den allevegne, ved mindste tegn til voldsomhed et stort Nej. Det kan hos nogle hunde være nok til at nysgerigheden er stillet.

Vi har tre hunde og en masse katte, hverken høns eller kyllinger er i fare for at lide overlast og selvom de bittesmå kyllinge står i kravlegård på gårdspladsen rører de dem ikke.

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 14 August , 2010, 09:49 »
Mon ikke "gnert" har prøvet det?
Min første hundehvalp havde et møde med en høne med kyllinger. Siden da vidste han at kyllinger er små, sarte væsener - med en drage til mor :o! Ingen problemer dér resten af hans liv *f.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

pylle pylle

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14 August , 2010, 11:52 »
ENIG MED GKV!!!!
Elhalsbånd er dyremishandling!! Der er en grund til de er ulovlige at bruge!! Alle hunde kan trænes og lære at undertrykke deres indstinkter!! Det er bare et spørgsmål om den rigtige indgangsvinkel, og hårdt arbejde!!!

Jeg trækker mig ud af denne tråd.. Har for stærke meninger om denne sag! >:(

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 14 August , 2010, 12:18 »
Det er da helt OK, pylle pylle.
Jeg går bestemt ikke ind for elhalsbånd (som jeg aldrig har prøvet at bruge) som en del af en normal hundeopdragesle. Men hvor mange høns, katte, børn skal der gå til i pædagogikkens navn? Jeg kan se at du har yorkier, vel på 2-3 kilo. Her er der tale om en stærk karelsk bjørnehund, der er kendt for jagtinstinkt og udholdenhed. Og så vejer den 25-28 kilo og er altså ikke sådan lige at tage op og irettesætte..... I øvrigt er den også kendt for at være vanskelig at opdrage.
I vores tilfælde havde der jo ikke været tale om at hunden skulle gå permanent med elhalsbånd - bare prøve at et nej betyder et nej. Jeg kan forsikre dig for at ALT andet var forsøgt for har holde ham fra kattene. Fritgående høns har vi ikke, men det kunne sikkert heller ikke være gået. Og her var der tale om en hyrdehund der ikke burde have de idéer. For selvfølgelig skal man også vælge hund efter hvad den skal bruges til. Det er bare ærgerligt for alle hvis hunden må aflives fordi den ikke forstår klikkertræning når den har andet i hovedet.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #14 Dato: 14 August , 2010, 12:26 »
Jeg er helt enig med dig Pylle. Jeg er også lidt rystet over at læse, hvordan I opdrager jeres hunde. Jeg kunne ALDRIG drømme om, at hverken slå eller give mine hunde stød - ALDRIG!!!

Ja, der er forskel på hunderacer, men alle kan lære! Nogle racer vil have sværere ved at styre deres jagtgen - og helt ærligt, det er vel også ok! En hund er en hund og vi kan altså ikke lave om på dens gener. Vi har jo netop valgt dette dyr og denne race pga. nogle egenskaber - måske netop det at den jager! Altså må vi tilpasse hverdagen, så alle kan være der!
Herhjemme har jeg ikke brugt tid på at lære hunde og høns at være løse sammen. Min hanhund er bange for rigtig mange ting - blandt andet høns og det giver sig udslag i at han angriber dem. Her ville jeres el og slag slet ikke hjælpe - tvært i mod.
Jeg har delt det op sådan at hønsene er ude i haven, mens jeg er på arbejde. Her sover hundene alligevel indendøre. Når jeg kommer hjem og har luftet hundene, bliver hønsene gennet ind i gården og så kan hundene og jeg hygge os i haven. Alle er glade og ingen kommer til skade.

Nå, men tilbage til gnerts problem, for her MÅ jo gøres noget! Nu er en Kareller jo ikke verdens mest pædagogiske hund, men det har I vel sat jer ind i inden anskaffelsen. Den har et MEGET stærkt jagtinstinkt og er MEGET selvstændige og egenrådige - men I har valgt en Kareller og så må I også acceptere den!
Det er meget nemmere at lære hunden hvad den MÅ frem for hvad den IKKE MÅ! Altså sætter du dig ved siden af hunden med hunden i snor og en stor skål RIGTIG gode guffere, noget den SLET IKKE kan modstå... Få hunden ned at sidde og ros den og giv den guffere, hver gang den forholder sig i ro. Du skal ikke sige eller gøre noget, lad hunden selv tænke. Du skal heller IKKE skælde hunden ud for ikke at gøre det rigtige. Sæt evt. kommando på når hunden har fattet pointen, f.eks. rolig... Når der er styr på det er det tid til at træne det et sted hvor hunden kan se hønsene, men er LANGT fra dem og stadig i snor. Først når hunden ER helt indforstået med øvelsen kan I rykke tættere på. Tag et skridt af gangen. Bliver hunden FOR urolig, så må I et skridt tilbage igen og træne der.
Når hundene er begyndt, at være rolig et sted, hvor den kan se hønsene, så skal I begynde, at rose hunden, så snart den skæver til hønsene, men inden den gør eller farer frem. Det er lidt af en kunst at ramme det tidspunkt i starten, men det kan lykkedes. Bliver den ved med at kigge på hønsene og stadig er rolig bliver I ved med at proppe guffere i hovedet på hunden.
Ved denne metode lærer hunden, at det bedre kan betale sig, at være rolig omkring hønsene og at forbinde dem med noget rart.
Det er ikke noget der sker "over night", der kan sagtens gå et par uger, men det er en noget mere rar oplevelse for hunden. Iøvrigt kan man bruge øvelsen til at få et bedre samarbejde med hunden og gøre den mentalt træt - hunde kan jo godt lidt at bruge hovedet.

Som sagt er jeg ikke sikker på, at hund og høns nogen siden kan være løse sammen, men forhåbentlig kan de acceptere hinanden med noget imellem dem, så I ikke behøver bygge stuen helt om hver dag.

Held og lykke...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo