Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er mine høns ramt af utøj !!  (Læst 18592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Så er mine høns ramt af utøj !!
« Dato: 11 August , 2010, 17:52 »
Hej
For nogle dage siden ogdagede jeg at en af hønerne var meget beskidt på gumpen. Jeg tog den op og fandt ud af at den havde haft tynd mave og at det var det der sad fast. I og omkring det i fjerene sad en hel masse små dyr på ca. 0,5-1mm. Der var virkelig mange og de kravlede rundt i de små rester af klatter som sad fast i fjerene. Jeg tog den ind og vaskede den. Ikke over det hele, men bare gumpen for at få alt det af der sad fast. og så alle de dyr som kravlede rundt der. Jeg har så holdt øje med den hvordan det er gået og der er stadig nogle små dyr der kravler rundt. Jeg ved ikke rigtig hvad farve de har for de er så små. Jeg læste så her i leksikonet om forskellig utøj og faktisk synes jeg at de her minder lidt om blodmider. Hvad mener i ? Er det blodmider eller er det noget andet. Der står om den at de hopper rundt og forlader dyrene on dagen for at gemme sig i revner i hønsehuset. Jeg synes jo ikke at dem her hopper og det var da lyst da jeg opdagede det med hønen  :-\ Håber at nogen ved det for jeg vil meget gerne meget hurtigt af med utøjet.
« Senest Redigeret: 11 August , 2010, 18:03 Fra Johan »

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Så er mine høns ramt af utøj !!
« Svar #1 Dato: 11 August , 2010, 18:26 »
Hvis det er blodmider, kan du se den røde farve, hvis du gnider nogle af udyrene mellem to fingre.

...men lige meget hvad det er, så skal du have behandlet hønsene mod utøj. Jeg har heldigvis aldrig haft utøj i min lille flok, men jeg har en flaske stald-chok stående klar, hvis det skulle ske. Stald-chok købte jeg, fordi jeg kan se, at det klart er det, som alle gæve hønsefolk her bruger.

Mine høns får et par dråber drop-lop nogle gange om året...måske er det det, som holder lus og lopper væk....måske er det ikke ??? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 11 August , 2010, 18:39 »
Jeg var igennem en tur med utøj for nylig. Jeg bestilte staldchock hos America og så tog jeg den helt store rengøringstur. Jeg mugede ud i hønsehusene, højtryksrensede, kalkede og sprøjtede overalt. (Fy føj for en stank, og man kommer til at hoste af skidtet hvis man ikke kan holde vejret længe nok). Om aftenen fik alle høns og kyllinger et sprøjt under hver vinge og i rumpen. Der har så heller ikke været utøj siden, så selv om det var en hård dag, så var det besværet værd.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11 August , 2010, 18:59 »
Nu er mit hønsehus meget lille. Det er lavet af træ og indeni er der godt nok nogle revner forskellige steder hvor de kan sidde og gemme sig. Hvad skal jeg gøre der inde når jeg nu ikke skal kalke? Kan man nogensinde komme helt af med dem? Vil der ikke altid kunne sidde en mide et sted og gemme sig og så starte det hele igen?
« Senest Redigeret: 11 August , 2010, 19:03 Fra Johan »

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 August , 2010, 19:24 »
Nu har jeg bestilt staldchok hos america. Er det noget de skal have flere gange? Hvad skal huset egentlig vaskes i?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 August , 2010, 05:37 »
Jeg kalker også mit hønsehus indvendigt, og det er af træ.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 August , 2010, 06:56 »
I og omkring det i fjerene sad en hel masse små dyr på ca. 0,5-1mm.

Det lyder nu mere som hønselus. Blodmider er en del mindre og kravler ikke så synligt rundt. Men du skal i gang med rengøring og utøjsmiddel til hønsene alligevel.
Mvh Marianne

Offline KEW

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2010, 09:39 »
i forbindelse med utøj hvilke erfaringer har i med drop-lop? er der nogle ting den ikke tager? ???
jeg har muligvis fjermider på mine høns, det er hvad jeg har kunnet sjusse mig frem til da min erfaring ikke alt for stor. :-\

så snart skrukken er væk så står den på efterårsrengøring ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

johan10

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 August , 2010, 16:24 »
Så kom der staldchok med posten i dag. Er det virkelig den samme vi taler om. Det her lyder jo vildt giftigt. Er det virkelig meningen at man sprøjter det direkte på hønsenes hud når det er så giftigt. Jeg spørger bare fordi jeg synes det er lidt vildt at man sprøjter sine høns med det når det er så giftigt at det kan dræbe en flue der flyver i luften   :o
Tror ikke at jeg har lyst til at bruge det til mine høns   :-\

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 August , 2010, 16:47 »
Johan den er god nok... staldchok er sådan set "bare" fluegift, giv hønsene et pift under hver vinge og et ekstra i rumpeteren, brug dåsen i 15-20 cm. afstand fra hønen, dit hønsehus kan du også give en tur med det, husk at give undersiden af siddepindene og evt. revner i huset, der sidder tit mange blodmider.

johan10

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 August , 2010, 17:56 »
Hvad hvis hønsene får det i hovedet? Det kan vel ikke helt undgås når man holder flasken lidt væk fra dem.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 13 August , 2010, 19:55 »

Tag hønen op på skødet, så den vender med hovedet mod din venstre arm ( hvis du er højrehåndet), klem venstre arm rundt om hønens krop, så den får gemt hovedet under armen. Nu kan du frit med venstre hånd løfte vingerne op en af gangen og give et pift af dåsen...til slut mens du stadig holder fast og samtidig løfter halen, giver du den et skud af dåsen bag i ...slut, prut, finale med utøj ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 August , 2010, 09:43 »
Jeg sprøjter dem i hønsehuset, når de sidder stille på pind, så er det nemt at komme til dem, og man kan sagtens undgå at sprøjte dem i hovedet.
Mvh Marianne

johan10

• Gæst
« Svar #13 Dato: 14 August , 2010, 21:34 »
Ok, så får hønsene og huset en tur i morgen  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 14 August , 2010, 21:54 »
Jeg har også haft utøj hos mine høns, i forbindelse med nye høns til flokken. Selv om mine gamle aldrig har haft det, så har ALLE fået en tur, for de kan jo godt være blevet "smittet" uden jeg endnu kan se det.

Jeg sprøjter under hver vinge og i gumpen, og gentager efter en uge. Jeg har ikke gjort andet ved huset, end at skifte redemateriale, men jeg har så kun halm i rederne, og sand i resten af huset. Det skader heller ikke noget lige at give et pift i reden, inden du kommer nyt halm i :)