Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: larveæg på gumpen`?  (Læst 17773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
larveæg på gumpen`?
« Dato: 09 August , 2010, 23:38 »
Hejsa, jeg vil høre om der er nogen der har et bud på hvad min høne eller høns har. I juli skrev jeg om min ene høne som skrantede og havde tynd afføring, hvortil jeg gav olie og vand med engangs sprøjte i tilfælde af at det var læggenød. Og vandet var mhp at oprette væskeballancen efter diare.  Jeg havde endvidere fundet nogle larver fra fluer som jeg fjernede og sprøjtede med alskens ting og sager.
Hønen kom sig dog da jeg troede jeg skulle finde hende død næste morgen.
 Nuvel, der er stadig i hvertfald en som har diare og den ene har virkelig beskidt gump af afføring,  hvortil jeg har klippet de klistrede fjer af. Til aften fandt jeg hende i bunden af hønsegården og tog hende op for at nærkigge. Her fandt jeg nogle kolonier af små ca. 1 mm lange æg? De er hvide og meget meget tynde og ligger i kolonier. Der er ingen larver at se men det ligner æg. Det er synd for hende hvis hun nu skulle have fået noget som sidder i hendes endetarm. Jeg kiggede på en af de andre uden fund. Hun drikker og spiser og ser ikke syg ud.

Jeg tænker på at behandle med saltsyre men synes det lyder som en ret skrap behandling. Jeg giver endvidere ofte hvidløg og olie blandet med franskbrød for at undgå disse plager, men hvad hjælper det. Håber I kan hjælpe. Hilsen Pia

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #1 Dato: 09 August , 2010, 23:40 »
Tror der har være en spyflue eller anden flue forbi ...det jo dem der lægger æggene larverne kommer ud af . Såååå vand og sæbe ...staldshok ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #2 Dato: 10 August , 2010, 00:02 »
Tak men jeg har googlet flueæg og de er helt runde som perler. Og sæbe tager da ikke de som evt sidder oppe i gumpen?

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #3 Dato: 10 August , 2010, 00:07 »
Og staldchock, kan man sprøjte direkte på hønen`? Ved nærmere eftertanke, så var flue larverne jeg fandt i juli meget større end de tingester jeg beskriver nu som værende æg. de er virkeligt meget små og aflange og hvide. ca. 1 mm lange. Og der er stort set ingen fluer mere da jeg er meget påpasselig med de efter oplevelsen i Juli. De kommer nemlig nemt når en høne har ødelagt et æg eller det er smuttet og gået i stykker. Så vupti er der fluer og larver. Men disse jeg nu finder på gumpen af hønen er langt mindre. Nærmest en tiende del af en flue larve. Hilsen Pia

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #4 Dato: 10 August , 2010, 00:10 »
Du kan sagtens bruge staldchock direkte i rumpeteren på hønsene, eller andre steder, men undgå hovedet.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #5 Dato: 10 August , 2010, 00:13 »
Hvis æggene sidder i fjerroden i fjerene i gumpen, så er det æg fra utøj.
Udover at gøre huset rent og sprøjte, så kan du købe "insektfri" i matas eller "Chokspray" hos f.eks. Amerika og give alle hønsene et pust under hver vinge og et i gumpen. Det gør du igen om en uge, så er du fri for utøj.

Men diarréen, den kan utøjet altså nok ikke få skyld for ;) Prøv at give dem A38 blandet med havregryn til det bliver fast og derefter blande kartoffelmel i så det ikke langere klistrer. Her i huset kurerer den opskrift som regel diarré i løbet af to dage...

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #6 Dato: 10 August , 2010, 07:23 »
Spyflueæg er aflange og hvide.
Du skal have styr på den diarre, så har fluerne heller ikke noget at lægge æg i.
Tjek evt. dette link om spyfluer:
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/spyflue.htm
og
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=916/sprog=1/grp=4/menu=4/
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #7 Dato: 10 August , 2010, 08:47 »
Tak for de gode råd. Hønsehuset blev grundigt rengjort i Juli hvor alt var ude og blive skrubbet og skuret og der blev kalket og det synes at virke, men jeg kan jo ikke sige mig fra om der er kommet noget udefra da de går rundt i haven når jeg er hjemme og har jo netop haft sommerferie hvor de kære høns har givet den gas i min kæmpe have. 
Jeg vil prøve med a38 og havregryn og jeg har noget chock købt i danish agro som desværre lugter mindre godt. Håber det må bruges. Ellers insektfri spray fra Matas vil jeg prøve. De æg jeg omtaler er virkeligt små og tror ikke det er flue larver idet der heller ingen fluer er i hønsehuset lige pt, da jeg er meget vagtsom. Men skal jeg så ikke bruge saltsyre i deres drikkevand, som ellers en her fra sitet anbefaler? Hilsen Pia

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #8 Dato: 10 August , 2010, 09:00 »
Jeg ville for en sikkerheds skyld give dem saltsyrekur også. De tar' ikke skade af det, da det er så utrolig lidt der bruges. Det er lige nøjagtig nok til at ormene dør, hvis det er det den har.

Har du tjekket for utøj i fjerdragten? Jeg tænker at det måske kan være ormeæg??

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #9 Dato: 10 August , 2010, 09:12 »
Det lyder ellers helt vildt som spy ...spyfluens  æg ser nøjagtig ud som du beskriver.... larverne starter jo også med at være bittesmå.
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #10 Dato: 10 August , 2010, 09:14 »
Spoleormeæg lægges ikke udenfor kroppen. Den beskrivelse af de små æg minder meget om flueæg og af en eller anden grund kan larver og æg ikke slås ihjel med fluespray. Det er praktisk taget umuligt, at komme de små bæster til livs, de kravler ind i kroppen og er der beskyttet.

Hold øje med dem, hvis det er flueæg begynder de at bevæge sig, mens det stadigvæk er æg, Hvis det er, så klip fjerene af pil ALLE æg væk og håb på det bedste.

Hilsen en der har prøvet det med får og det er forfærdeligt.

Gunni.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #11 Dato: 10 August , 2010, 09:22 »
Jamen æder larver ikke kun usundt/sygt/dødt væv ?

Og hvis det er den tilstand hønen er i ..og ikke kun snavset pga dårlig mave, så der brug for enten dyrlæge eller aflivning.
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #12 Dato: 10 August , 2010, 09:31 »
Det med at de skulle æde det døde væv har jeg også hørt, men lammene dør af blodforgiftning, aner ikke hvorfor, måske fordi der ikke er noget dødt væv. Så mon ikke det kun gælder under kontrollerede forhold? Læs når det bruges på mennesker.

VH Gunni.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #13 Dato: 10 August , 2010, 09:34 »
Avs for den da !

Ja så det noget skidt. Og ja det andet virker fint med klinisk rene maddiker i liggesår fx (altså bortset fra det vildt klamt ikk  :D)

Med venlig hilsen Søs

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #14 Dato: 10 August , 2010, 09:40 »
hmm, jeg tænker faktisk på at jeg vil forsøge med det saltsyre og så holde høne ren i gumpen. For hvis de er indeni så skal de ligesom dø af noget som hønen drikker, herfor saltsyre-omend jeg synes det er drastiske midler. Hun er frisk nok og spiser og drikker. så jeg håber hun klarer den. Havde godt nok en formodning da jeg opdagede de larver hvor hun lå på æg. De bæster... og snyltere. Jeg overvejede så sent som i aftes at disse høns bliver de sidste jeg får, for jeg har haft alskens sygdom og mistrivsel hos høns siden jeg overtog dem. Og det holder mit moderhjerte ikke til. Men måske jeg blot skal bruge noget mere viden om forebyggelse?