Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: larveæg på gumpen`?  (Læst 17774 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #45 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:11 »
Jeg vil altså gerne lige citere Bjørn her:
Citér
Men samtidigt vil jeg gerne gøre opmærksom på, at en saltsyrekur er et gammelt husråd ! Der er altså intet der dokumentere at det er et vidundermiddel...  DET at en saltsyrekur kan gøre, er at syren ændre ph-værdien i tarmene, så at miljøet bliver så surt at indvoldsorm ikke trives og ryger med afføringen ud, Det har en virkning på orm og INTET andet, det virker hverken på fjertab, gabesyge, læggenød, manglende æglægning, brækkede ben, coccidiose eller noget andet, men bruges udelukkende som "ormekur".
Fra denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10362.msg99222#msg99222

Hvis det handler om, at din høne er rød i huden og mangler fjer, hjælper det ikke at sende saltsyre-vandblanding gennem systemet, for det hjælper ikke mod irriteret hud. Irriteret hud kan skyldes, at hun ikke har fjer på gumpen, så huden bliver mere udsat for vejrliget, eller evt. utøj. Hvis det skyldes manglende fjer, er der bare at vente, til hun får nye fjer næste gang.
Jeg kan godt forstå, at du er "desperat" og vil gøre "alt" for at hjælpe din høne, men måske skal der bare tid til. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #46 Dato: 22 ſeptember , 2010, 08:49 »
Tak, Marianne. Jeg har været tæt på at bede om et "time out" for saltsyrekuren da jeg fornemmer at mange efterhånden opfatter saltsyre som en mirakelkur. F.eks. tør jeg slet ikke tænke tanken til ende omkring hvor ondt det må gøre i en coccidiose-ramt tarm med hullede og blødende slimhinder at få en gang i saltsyrebadet..... Eller når en høne har ubalance i tarmfloraen - og så får et syrebad. Og kræene har jo netop ikke adgang til rent vand i den periode man giver saltsyre"kuren".
Det er sandsynligt at det generer indvoldsormene men mon ikke tanken kommer fra skrønen om at cola er godt til dårlige maver? Den stammer mig bekendt fra en børnelæge der engang sagde at hvis små børn havde diarré under en udlandsrejse, så var det vigtigt at få dem til at drikke - om det så var cola. Cola indeholder sukker og salte og i mangel af rent vand er det bedre end ingenting. Nu er det blevet til noget, alle drikker mod dårlig mave ???.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #47 Dato: 22 ſeptember , 2010, 09:23 »
Lige præcis coca cola har en effekt .... det er pga at noget af det der består af (kanjo ikk huske hvad?) Har samme effekt som toiletrens. Derfor enhver diætist kæmper for at få folk til át holde op med at drikke netop det mærke. Det er så også derfor det kun er coca cola og ikke andre mærker der har en effekt på tarmsystemet.

der ud over er det selvfølgelig korrekt at man får børn til at drikke mere hvis det sødt ..men der anbefales så saft, juice og mange andre alternativer *ss*

Og så vil jeg selvfølgelig give jer ret i at hvis hønen kun har problemer udvortes så nytter saltsyrekuren ikke.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #48 Dato: 22 ſeptember , 2010, 09:28 »
Næh ingen skrøne.

Der bruges netop noget så eksotisk som coca cola, fordi det indeholder både salt og sukker, og det er mere end godt når der er tale om dårlige mave som pivende tyndskid, netop fordi det store væsketab der opstår i den forbindelse bringer mineralbalancen helt ud af trit, og man er meget længere om at komme sig, og bliver meget nemt forkvalmet og apetitløs.
Det vigtigste er ikke at drikke rent vand for det indeholder jo kun det vandværket putter i det.
På apoteket kan man købe en pakke med 5 breve til at opløse i vand, der indeholder elektrolytter i korekt mængde, hvert brev giver en l væske, men det koster også lidt.

Og altså billigere og nemmere i akutte tilfælde  Coca Cola eller anden sodavand, den røde er ligeså god, da det er sukkeret og saltet der her er det virksomme stof.
Æblejuice har samme virkning...

Hvad saltsyre angår, så skal gode råd jo bruges til det de beskrives som at kunne bruges til, der er en tendens til at køre fra det ene til det andet uden at skele til hvad formålet er.
Vi smøre jo heller ikke salve mod vorter, i ansigtet mod rynker.....

Hvis dyrerne er syge er det godt at rådfører sig med dyrlægen, og ikke eksperimenterer selv.

Rød fjerløs bagdel på en høne, indikerer utøj eller fjerpilleri, og fjer vokser ikke ud over natten, så det tager lidt tid at finde ud af om det man har gjort for at behandle har hjulpet, men er ikke grund nok til at smide alverdens hjemmelavede eksperimenter efter det enkelte dyr, eller hele flokken.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #49 Dato: 22 ſeptember , 2010, 09:35 »
Næh ingen skrøne.

Der bruges netop noget så eksotisk som coca cola, fordi det indeholder både salt og sukker, og det er mere end godt når der er tale om dårlige mave som pivende tyndskid, netop fordi det store væsketab der opstår i den forbindelse bringer mineralbalancen helt ud af trit, og man er meget længere om at komme sig, og bliver meget nemt forkvalmet og apetitløs.
Det vigtigste er ikke at drikke rent vand for det indeholder jo kun det vandværket putter i det.
På apoteket kan man købe en pakke med 5 breve til at opløse i vand, der indeholder elektrolytter i korekt mængde, hvert brev giver en l væske, men det koster også lidt.

Og altså billigere og nemmere i akutte tilfælde  Coca Cola eller anden sodavand, den røde er ligeså god, da det er sukkeret og saltet der her er det virksomme stof.
Æblejuice har samme virkning...


Skulle lige til at skrive det samme. Det er nemlig fordi der er sukker i cola og at det samler maven.
Det siges jo at små børn skal have sukkervand hvis de er tynde i maven.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #50 Dato: 22 ſeptember , 2010, 09:38 »
Prøv lige at søge på "cola" og "diarre" i f.eks. NetDoktor.
eller:

Man skal holde colaflasken langt væk, hvis ungerne bliver ramt af et maveonde, der får dem til at spy mindre appetitlige afsondringer fra begge ender.

Colaen bliver ofte trukket frem for at kurere alt fra maveinfektioner til søsyge. Men den brune læskedrik er ikke den mirakelkur imod dårlig mave, som den nogen gange får ry for:

- Ideen om, at flad cola og sodavand - eller frugtjuice for den sags skyld - hjælper, er bare en myte. Det kan faktisk gøre tingene værre, men desværre bruger folk det stadig, siger gastroenterolog Stephen Murphy til BBC.co.uk .


Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1157913.ece#ixzz10F4CJIFm
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2010, 09:42 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #51 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:56 »
Det så både rigtig og forkert ...coca cola indeholder ting der ikk er super sunde ...men andre læskedrikke, juices og så selvfølgelig alm kogt vand med salt og sukker dur . Sidstnævnte er blot ikk så nemt at få i børn.

Og nej ..selvfølgelig kurrerer læskedrikke ikke selve maveondet ...men de forebygger væskemangle og kan tilføre salt og sukker som ellers bliver skyllet ud i processen.

En endnu værre ting man kan gøre er at bruge diverse tabletter som reklamerer med at sætte en stopper for diarre ... man har diarre af en årsag ..og ud skal skidtet altså. At tage et middel der holder dårligdommen inde er en stor misforståelse og kan forværre tilstanden.

Nogle gange er det tid der skal til ..andre gange pinicillin ...kommer helt an på hvad årsagen er. Min gemal havde for 2 år siden fanget sig en cambylobactor (kan ikk stave til det  ;))infektion. Det tog flere mdr for ham at komme sig over ..... og adskillige liter æblejuice.

Alternativet er et dehydreret barn på sygehus så det kan få drop med væske.

Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #52 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:05 »
Nej, det er under ingen omstændigheder rigtigt. Fortyndet æblejuice kan bruges men ellers er vand fint hvis det f.eks. indtages sammen med lidt havregrød, banan, yoghurt eller lign. Så er der salte og sukker nok. Ellers må man jo ofre elektrolytpulveret, der næppe er dyrere end en stor pose slik. Det korte og lange er at langt de fleste maveonder går over af sig selv. Evt. EFTER at man har drukket cola - og så tror man at det er derfor ;).
Hilsen fra sygeplejersken der har arbejdet på en mave-tarm-afdeling (og DET kan være ulækkert!)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #53 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:48 »
*LOL* det jeg slet ikk i tvivl om det kan være *GH* <R

Jeg gav dig netop ret i at læskedrikke i kurerer ..og at vand er det bedste MEN at noget der smager sødt er nemmere at få i ungerne.

Nu er mine børn så store at jeg sagtens kan få dem til at drikke vand ..men ikk da de var små. Nu er vand og saltstænger det foretrukne hos dem.

Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #54 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:56 »
Beklager mit udbrud. Jeg bliver bare lidt irriteret når folk hopper på den slags og fortæller det videre som om det var et videnskabeligt faktum. Selvfølgelig er det nemmere at give børnene noget, de kan lide. Det er dog de færreste der dør af en gang maveræs her i landet. Som du selv nævner er Campylobacter slem - og Salmonella kan kræve indlæggelse. Og det er jo aldrig sjovt når det står ud af begge ender hverken for børn eller voksne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #55 Dato: 22 ſeptember , 2010, 16:57 »
Hvor ER det bare fedt at se Campylobacter korrekt stavet ..aaaaaaaaaaaaaaaah ...jeg er så dårlig til at stave det jeg ikk engang kunne slå det op inden jeg skrev mit indlæg  *g

Men altså ...vi enige  /o
Med venlig hilsen Søs