Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder ad libitum til orpington kyllinger?  (Læst 7272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Foder ad libitum til orpington kyllinger?
« Dato: 07 August , 2010, 00:01 »
Jeg kan læse mig til at en del herinde begrænser foderet til orpingtoner, så de ikke bliver for fede. Bør man begrænse fodermængden for orpingtonkyllinger (2 mdr)?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: Foder ad libitum til orpington kyllinger?
« Svar #1 Dato: 07 August , 2010, 08:22 »
Hej
Vi har de sidste 2 år givet vores Orpington kyllinger efter ædelyst helt frem til
vi slagter kokkene og tager hønerne fra til æglægning først der bliver der tildelt
foder men de har grønt i hele perioden
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07 August , 2010, 09:21 »
Vores orpingtoner har altid foder til at stå, og det ser ikke ud til at være et problem.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 August , 2010, 09:23 »
jeg har også overvejet at begrænse  fodermængde da jeg læste et sted at fede høns er ikke gode æglæggere... min er nu knap 6 mdr og der er ikke lagt nogen æg endnu... er det måske forde hun ikke er "voksen nok"? nogen der ved hvor gamle de er når de begynder at lægge æg? ::)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 August , 2010, 12:40 »
Orpington skal vokse meget, så jeg tror det er vigtigt, at kyllingerne får al den energi de skal bruge.
Jeg har to høner, der er fra sidste år. Der hvor de kom fra fik alle høns inkl. kyllinger en mængde foder hver morgen, der blev spist op på ca. 10 minutter. I mit hønsehus spiser "cheferne" først og derefter får resten lov (herunder de fleste kyllinger), og jeg tror ikke det er så meget anderledes andre steder. Derfor er det helt sikkert, at mine kyllinger ikke ville vokse nok, hvis jeg fodrede sådan. Hønerne fra sidste år er da heller overhovedet ikke så store som de burde være... ::)

Men tilbage til sagen :D For at bruge mit eget eksempel, så får høns og kyllinger i den ene indhegning 2 ltr. mad om mogenen (det er spist op ca. kl. 11). Derefter kommer der ikke mad før sent på eftermiddagen. De yngste kyllinger er her 8 uger. Indtil de var 6 uger gik de for sig selv og fik mad ad libitum. Grunden til, at jeg er restriktiv med maden, er at jeg har oplevet at miste 2 orpingtonhøner til sur kro. En af de voksne høner jeg har gående nu, har svært ved at styre at der er mad til kl. 11 og hun æder som om hver dag er sidste chance ;D Hun har konstant en kæmpestor kro og er lidt en tikkende bombe, tror jeg... Så jeg glæder mig til at kunne fodre endnu mere restriktivt! /o

Men Heidi, hvis jeg, som du, kun havde kyllinger på 8 uger, så ville jeg bare lade dem spise. Det er ikke nu de bliver fede, det er først når de har overstået det meste af væksten.

jeg har også overvejet at begrænse  fodermængde da jeg læste et sted at fede høns er ikke gode æglæggere... min er nu knap 6 mdr og der er ikke lagt nogen æg endnu... er det måske forde hun ikke er "voksen nok"? nogen der ved hvor gamle de er når de begynder at lægge æg? ::)

6-7 måneder, skal du nok regne med. Glæd dig, der er ikke noget som det første æg /o Ligenu går jeg og venter på det første maranæg. Realistisk set kommer det nok først om en måned, men jeg kan ikke lade være med at kigge efter det hver dag ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #5 Dato: 07 August , 2010, 16:23 »
Tak for svarene. Det var også min fornemmelse at de skal have lov at spise det de kan mens de skal vokse. Men hold fast hvor de to fjertotter kan spise meget sammenlignet med de andre. Jeg er nu ikke længere bekymret for om jeg når at få brugt voksefoderet inden det bliver for gammelt  ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2010, 12:50 »
Er der kun med Orpington man skal være lidt varsom med at de har foder til at stå heletiden eller?. Det er jo ikke meget ved at man er SÅ god ved sine høns at de ikke rigtig gør æg pga de er for mætte/fede  ???

Eller har jeg misforstået noget  /d  /o
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0