Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad kan der dog være galt med min lille dværgsilkekylling?  (Læst 6637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hej
Jeg har 5 silkekyllinger gående hos en skruk. 3 dværge og 2 store. I går aftes da jeg gik ud for at se om alle var kommet ind så jeg at to af dværgsilkerne stadig stod under huset så jeg tog dem og ville sætte dem ind, men så opdagede jeg noget mærkelige med den ene. Dens hovede sad helt forkert og den kunne ikke holde balancen og gik baglens. Hovedet lå helt ned på siden og det så meget mærkeligt ud. Jeg holdt så lige lidt øje med den, men satte den så ind under skrukken til de andre og så i morges da jeg lukkede dem ud så det først ikke ud som om at den havde det spor bedre så jeg tog den op og holdt dens hoved lidt oppe, og så blev det der sandelig!  :) Så gik den normalt rundt, men så pludselig skete det igen. Den lagde hovedet ned på siden igen og kørte det sådan mærkeligt rundt og faldt så om på ryggen, men efter noget tid rettede den sig op og fulgte de andre.

Siden har den hele dagem gået rundt med de andre helt normalt og været mindst lige så frisk som de andre, men den går hele tiden og med hovedet en meget lille smule på skrå og det er til den samme side hele tiden, men ellers er den frisk. Når man tager den op læger den dog hovedet helt ned på den ene side igen.
Hvad kan der dog være sket? Kan den klare det? Skal jeg bare lade den leve?
Synes godt nok at jeg er lidt uheldig lige for tiden. Først en hane som mister stemmen og så nu en kylling der fejler noget  :-\
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2010, 23:11 Fra Johan »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Johan, jeg ved ikke, hvad det skyldes. Men der er altså flere medlemmer her på forum, der har beskrevet noget lignende hos deres silker. Så vidt jeg husker, har det kun været silker. Jeg ville nu aldrig avle på sådan en, og hvis jeg troede den led, ville jeg også aflive.  :-\
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

johan10

• Gæst
Så det er altså ikke nødvendigt at aflive den   :) Jeg tror ikke at den lider for den er meget livlig. Det eneste der er at se nu er at den hovede hele tiden er lidt på skrå. Jeg har nu heller ikke tænkt mig at avle på dem da de ikke kommer til at gå sammen med en hane af samme race.

Susanne

• Gæst
Jeg har lige nu en lille silkekylling, der gør fuldstændig det samme. Den bøjer hovedet helt ind under maven og møffer baglæns.

Den gør det ikke så tit som den har gjort, og det går over af sig selv.

For et par uger siden havde jeg en, som jeg aflivede. Det har jeg fortrudt nu. For jeg har faktisk en (ja, det er tre ialt) som er kommet helt over det.

Jeg var usikker på, om det var de andre, der havde hakket den i hovedet og givet den en slags hjerneskade. Men jeg har snakke med en, som er vant til at have silkehøns, og hun mener, det kan være en forbigående stressreaktion.

Ihvertfald smitter det ikke, og de kan tilsyneladende komme helt over det.

Held og lykke  :D

johan10

• Gæst
Skønt at høre. Den har også fået det meget bedre nu  :)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Dejligt, hvis det ikke er noget alvorligt, og den kommer sig :)

Skal du ikke ha' ændret din signatur *e ;D

GKV

• Gæst
Vi har også haft et par stykker med disse symptomer. Vi fandt at de havde det bedst, hvis de blev sat op i øjenhøjde, så mindskedes "anfaldene" Så de fik en sygestue i et lille kaninbur der så stod på bordet. Begge to kom sig, men har fået en strips på, så de ikke videresælges eller kommer i avlen.

En af mine englændere( jeg har hende mistænkt for at have lidt silkeblod i dem) fik det samme, men det gik ikke, til sidst måtte vi aflive ham.

VH Gunni.

johan10

• Gæst
Så er signaturen ændret  :D
Her til aften synes jeg at den havde det lidt værre igen. Hvor lang en chance skal jeg give den? Hvor lang tid tog det for jeres der haft det sådan?
Det med at den hele dagen går rundt med hovedet på skrå til samme side, gjorde jeres også det? Er det også noget der bare kan forsvinde lige pludselig?
« Senest Redigeret: 02 August , 2010, 09:15 Fra Johan »

johan10

• Gæst
Er der egentlig nogen logisk forklaring på hvorfor den kun får det dårligt igen om aftenen? Den er nemlig helt gal igen hver aften når de skal ind  ???
Nu er der jo gået et stykke tid hvor den har haft det sådan. Er der stadig en chance for at den kommer sig helt?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Den er jo sikkert mere træt om aftenen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline gitteholk

• Passiv bruger
Det er ikke rart at se sine dyr syge :'(

Jeg købte en dværg silkehane her i foråret. Han skulle hygge sig med mine to høns. Efter 2 dage slog det helt klik for ham og han tabte hovedet helt ned foran sig. Han kunne ikke gå når han havde det sådan. Men vi kunne godt tage ham op og få hovedet sat på plads igen hvorefter han gik fornøjet rundt i mellem de andre.
Efter 2 dage aflivede jeg ham da jeg ikke kunne holde ud at se på det mere. Men måske har det været en stress reaktion over at blive flyttet? Det er ikke andre høns der er blevet smittet.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Susanne

• Gæst
Jeg kan være i tvivl om kyllingen lider eller ej. Det er det, der gør det så svært.

Jeg synes det er længe, din kylling har haft "skavanken", men hvis den er ok det meste af dagen, ville jeg stadig vente og se tiden an.

De to jeg har haft med lignende symptomer blev bedre i løbet af et par dage, og det var helt væk efter yderliger et par dage.

Gad vidst om ikke der er nogen, der ved, præcist hvad der er tale om. Der er åbenbart mange silkehønseejere, der genkender "sygdommen"

Held og lykke med din kylling - uanset hvad du beslutter  :D

johan10

• Gæst
Den har det fint hele dagen. Jeg har ikke oplevet at den har fået det om dagen. Det er altid om aftenen den får det og så tror jeg at den har det hele natten. Om morgenen kan den ikke selv finde ud af at komme ud så jeg tager den og sætter den ned på jorden til de andre. Så rejser den hovedet næsten med det samme og så er der ikke noget at se hele dagen. Mystisk  ??? Jeg synes dog at det er blevet bedre på den måde at den ikke går med hovedet lige så meget på skrå hele dagen som den gjorde tidligere.

Susanne

• Gæst
Jeg ville vente og give den chancen for at komme sig.  /o

johan10

• Gæst
Gunni, det er sjovt at du siger det med at du satte dem og i øjenhøjde for jeg har lagt mærke til det samme. Jeg tror at anfaldene kommer når kyllingen ser opad for det sker jo hver aften når de går ind og de skal op ad en trappe for at komme ind. Når så kyllingen ser efter de andre kommer det.