Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan behandler man bedst en blødende hanekam?  (Læst 6665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Hvordan behandler man bedst en blødende hanekam?
« Dato: 27 Juli , 2010, 17:29 »
Nu har jeg ledt og ledt - men kan kun finde emner der beskriver problemet med en høne/hane, der bløder fra kammen - ikke noget om hvordan man behandler såret bedst muligt...

Mit problem er at min nye Australorps hane har fået en underlig lys/gul plamage på kammen (synlig fra begge sider) - jeg tænkte svamp! og begyndte at smøre det med Lamisil i går aftes.

For lidt siden var jeg ude at kigge til hønsene og opdagede at han nu bløder på kammen, ikke der hvor pletten er, men længere fremme - jeg ved endnu ikke hvorfor han bløder, men jeg vil jo helst behandle såret rigtigt, så det hurtigt standser og hønerne ikke begynder at pille i det.

Udover det på kammen er hanen frisk og opfører sig umiddelbart helt normalt - og galer stadigvæk dagen igennem...

1. Hvordan behandler jeg det blødende sår?
2. Er jeg nødt til at isolere ham fra flokken? (det ville jo være synd, når nu han lige har fået 6 nye artsfæller til koner)
3. Gad vise hvad den gullig-hvide plamage er? (jeg går ud og tager et billede nu...)
4. Er der andet jeg skal/kan gøre?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvordan behandler man bedst en blødende hanekam?
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2010, 17:34 »
Jeg har haft to haner med blødende kamme, en maran og en silketot.  Det jeg gjorde var at vaske det lidt i sæbevand (pas på øjnene) tørre det godt og så ligger jeg inde med både en desinficerende blå sårspray og noget penicilin pulver så de fik et skvis af begge dele. de efterfølgende dage fik de bare et tjat med sårsprayen.

Mine fik sårene fordi de forsøgte at hoppe gennem tråden for at slagte nabohanen ( ::) ) Og når nu din hane har fået et nyt harem kunne det måske være at han havde været igang med at skræmme rivalerne?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 17:45 »
Ja måske - der er bare ingen rivaler - han er absolut eneste hane i hønsegården - alle de andre ligger i fryseren...   ;D

Jeg har desværre ikke sårspray, men det må jeg hellere få fat i ved lejlighed.

Er der andet jeg kan gøre? husråd? anything??

...og så er der lige billeder - også af den mystiske plet - hvad er det?

Som I kan se er pletten synlig fra begge sider, såret der bløder er kun på den ene side (sidste billede lidt foran den hvide/gule plet)
Mvh. Morten

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 17:55 »
Ved ikke hvad det er, vædsker det? ellers kunne det ligne en hudafskrabning måske. Men det ser betændt ud, så lav du en tyk gang sæbevand og vask det grundigt.  Har du noget helosansalve kan du småre det lidt bagefter og så gentage det hele i morgen. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 18:46 »
Ingen andre bud? Jeg tror ikke helt på hudafskrabning, da det tydeligvis er den samme "plet" der er synlig fra begge sider. Det ser ikke ud til at være betændt...

...håber på flere bud når forumfolket er færdige med aftensmaden...   ;)
Mvh. Morten

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 19:10 »
Er der hul ?
Hvis du mener det er svamp kan du eventuelt prøve med atamon ? men ikke hvis der hus på karmen.

Hvad siger i til at rense det med brintoverilte ?

Jeg har ikke nogen bud på hvad det kan være  ???
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 22:16 »
Jeg ved ikke hvad det hvide er, men det ser godt nok mærkeligt ud! Jeg tror de forreste sår med blod er et "almindeligt" sår fra hak, fordi han har skrabt sig på hegnet eller andet...
Jeg synes du skal væde 2 totter vat med klorhexidin og duppe først det hvide med den ene tot (på begge sider) og så de andre sår med den anden tot. Når det er tørt (du skal lade det tørre af sig selv, så virker det bedst), så smører du det hvide med lamisil. Og gør det to gange dagligt til det er i god heling.
Klorhexidin er bakteriedræbende og når bakterierne er væk fremmes svampevækst, så derfor synes jeg du skal gøre begge dele på én gang (svampeangreb er nemlig ofte også inficeret med bakterier) og så skal du ikke gøre det ene eller det andet en uge, før du kan se om det virker.

Ellers tænker jeg at det hvide kan være dødt væv... Måske her han fået klemt kammen (evt. inden du fik ham, du har ikke haft ham så længe, vel?). Selvom det er dødt væv, så er det vigtigt med klorhexidin for ikke at få yderligere infektion (og lamisil skader ikke)...

Lad os høre hvordan det går! Og held og lykke med ham :) *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk