Velkommen på forum, Heidi

Sikke en redelighed

Kunne du ikke sætte de to skrukker med de ældste kyllinger tilbage i hønsehuset, og så lade de to, der har de små få eneværelserne?
Har du nogen idé om, om æggene under hønen er lagt nogenlunde samtidig, så rugningen af æggene er startet samtidig? For ellers må du nok regne med at hønen forladen reden 1-2 dage efter at første kylling er klækket, for så vil hun jo ud og sørge for at den får mad.
Hvis du er i tvivl om, hvor længe æggene har været ruget, kan du måske alliere dig med en, der har en rugemaskine, og så få ruget dem færdige der.
Du kan prøve at lægge æggene fra skrukken i ca 38
o varmt vand, som regel vil du kunne se æggene begynder at vippe ved egen kraft, hvis der kun er få dage til klækning. Det sidste døgn kan du også høre, kyllingerne pipper i ægget. Hvis du lægger æggene i vand, skal du være 110% sikker på at der ikke er nogen revner eller huller i ægget, for så drukner kyllingen. Der kan godt være levende kyllinger i ægget selv om det ikke vipper.
Jeg lader som regel mine høns ruge i hønsehuset sammen med resten af flokken, og det plejer at gå fint, også når jeg har flere skrukker, hvis de klækker forskudt sørger jeg dog for at adskille dem lige omkring klækningen for at ikke de andre skruk skal hoppe af deres æg, når de hører kyllingernes pippen.
Skriv igen hvis du skal have mere hjælp og også gerne for at fortælle, hvordan det går.