Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kuk i kyllingerne  (Læst 5756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi N.

• Passiv bruger
kuk i kyllingerne
« Dato: 27 Juli , 2010, 16:40 »
Hej

Jeg er nybegynder ud i høns og købte mine smukke 5 høner og en hane, brune danske landhøns, store, hos en avler her i maj. De er faldet godt til og går frit i haven nu, men bliver troligt lukket ud og ind af hønsehuset hver morgen og aften.
ja de skriver jeg!!  ;)lige nu er det kun 1 høne og hanen, der er i haven. Resten ligger på æg eller har kyllinger!! :)
ja det var jo ikke lige planen, at 4 ud af 5 skulle blive skruk.

Den første skruk lagde vi i et rum for sig selv med æg. det fungerede fint hun blev pænt liggende. Samtidig med lagde høne nr 2 sig i æglægningskassen med en bunke æg. jeg besluttede at prøve og se om ikke det kunne gå, at hun blev inde i hønsehuset med æg og sidenhen 5 kyllinger. da hun så havde fået kyllinger, synes jeg hanen var lidt for hård og vi måtte i al hast bygge et lille rum til dem. men ak  mellemrummet ind til skrukhøne nr. 1 var ikke tæt så 4 af skruk nr 2 s kyllinger drønede ind til nr. 1. Dem tog hun dog gladeligt imod som sine egne. Vi fik dog flyttet 2 tilbage til skruk nr 2. den ene døde.
For at opsummere 1høne i eget rum med 9 kyllinger på ca 4 uger, 1 høne i eget rum med 2 kyllinger på ca 4 uger. Så tog vi på ferie
Vi havde endnu en høne der havde lagt sig på en bunke æg i selve hønsehust , så blev 1 kylling udruget og hun hopper af reden for at passe den,( mens vi er på ferie). skraks hopper skruk nr 4 sig op og ruger videre. der er nu kommet en kylling i går, indtil videre passer hun den, men nu er jeg virkelig forvirret over, hvordan jeg skal gribe det an. For jeg havde tænkt at de4 ugers skulle til at komme tilbage til hønshuset, da der ikke er adgang til udenfor hvor de er nu, samt jeg har en høne med 1 kylling, der er meget skræmt der bor i et hjørne af hønsehuset.  hvad gør jeg ??
ja det blev vidst lidt af en roman, men jeg er noget forvirret.
med venlig hilsen Heidi

1,5,15 brune danske landhøns
0,1,1 katte
1 skøn og sej søn på 8 år
1 dejlig og hjælpsom kæreste
Vi bor alle i et dejligt bondehus, (om end ikke helt færdig restaureret, hvis det nogensinde bliver det :-))
Med tiden også nogle geder og en hund og flere forsk. hønserace

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kuk i kyllingerne
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2010, 17:28 »
Velkommen på forum, Heidi  :D
Sikke en redelighed  :D
Kunne du ikke sætte de to skrukker med de ældste kyllinger tilbage i hønsehuset, og så lade de to, der har de små få eneværelserne?
Har du nogen idé om, om æggene under hønen er lagt nogenlunde samtidig, så rugningen af æggene er startet samtidig? For ellers må du nok regne med at hønen forladen reden 1-2 dage efter at første kylling er klækket, for så vil hun jo ud og sørge for at den får mad.
Hvis du er i tvivl om, hvor længe æggene har været ruget, kan du måske alliere dig med en, der har en rugemaskine, og så få ruget dem færdige der.
Du kan prøve at lægge æggene fra skrukken i ca 38o varmt vand, som regel vil du kunne se æggene begynder at vippe ved egen kraft, hvis der kun er få dage til klækning. Det sidste døgn kan du også høre, kyllingerne pipper i ægget. Hvis du lægger æggene i vand, skal du være 110% sikker på at der ikke er nogen revner eller huller i ægget, for så drukner kyllingen. Der kan godt være levende kyllinger i ægget selv om det ikke vipper.
Jeg lader som regel mine høns ruge i hønsehuset sammen med resten af flokken, og det plejer at gå fint, også når jeg har flere skrukker, hvis de klækker forskudt sørger jeg dog for at adskille dem lige omkring klækningen for at ikke de andre skruk skal hoppe af deres æg, når de hører kyllingernes pippen.
Skriv igen hvis du skal have mere hjælp og også gerne for at fortælle, hvordan det går.
*k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi N.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 18:36 »
hej Marianne

Tusinde tak for svar.

Jeg tror jeg prøver at flytte de "nye" høner for sig selv som du forslog. Godt nok med fare for liv og lemmer :D  Det er ikke så nemt at flytte en skruk med kyllinger, når hønsene ikke er specielt tamme. Sidste gang vi prøvede blev vi nærmest angrebet  :D
Jeg vil lige lade den sidste skruk ruge til  imorgen. Jeg må have lavet noget koks i æggene. mht til tidspunkter. jeg havde regnet ud det var i dag de skulle have klækket, men jeg må have blandet dem sammen med æg der var ruget på ??? Jeg lod nemlig æg ligge for at sætte gang i hønernenes skruk. selvom det ikke lige var meningen den sidste skruk skulle ryge på også :D
jeg er nu lidt nervøs for om den nu vil acceptere der kommer kylinger så hurtigt efter den har lagt sig.

med venlig hilsen Heidi

0,1,1 katte
Vi bor alle i et dejligt bondehus, (om end ikke helt færdig restaureret, hvis det nogensinde bliver det :-))

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 19:20 »
Det som om der er gang i den på Fyn :)

Jeg vil anbefale dig at lade de store kyllinger komme tilbage til hønsehuset. Det kan nemlig være svært at tilføre kyllinger til en flok hvis ikke de har hønemor til at passe på dem og ligesom vise de andre høns at disse kyllinger er velkommen.

Den sidste høne der ruger kan flyttes til jordhøjde hvor den selv kan bestemme om den vil ruge videre eller passe den eller de kyllinger der er kommet. Afskærm dem evt. fra de andre så hun ikke lokkes/generes for meget af de andre.

Held og lykke. /o
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 19:36 »
Du skal nok vente med at flytte, til det begynder at mørkne, så går det som regel mest smertefrit.
Vil du så flytte de "gamle" kyllinger ind i huset med deres skrukker. Det er nok en god idé, for så har de deres mor til at passe på dem indtil de er en del af flokken. Det kan godt være skrukkerne ikke gider kyllingerne mere, når de er 5-6 uger gamle, men der kan også gå længere tid.
Held og lykke med det hele. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi N.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2010, 13:00 »
Hej Gitte og Marianne

Tak for svar og gode råd. :)

Ja vi har godt nok gang i den her på fyn :D
 Vi holdt store flyttedag i går og hold da op for nogle slåskampe.

De 2 høner med de "store" kyllinger blev flyttet ind til resten af flokken og hønen med de 2 små kyllinger blev flyttet for sig selv.

Familie sammenføringen foregik i hønsegården og sikke et drama.

De to høner med kyllinger måtte skilles af hanen, da de blev ved med at slås.
Hønen med de 9 kyllinger vandt åbenbart, for hun neglede lige de 2 sidste kyllinger fra den anden høne. Så nu må hun slet ikke komme i nærheden af nogle af kyllingerne uden hun bliver jaget væk.

Det er lidt værre med hanen eller er det normalt ???
Han jager kyllingerne, hver gang han kan se sit snit til det. De løber heldigvis stærkt og jeg har lavet nogle små "rum" inde i hønsehuset, hvor de kan gemme sig. Men ham hanen plejer ikke være sådan en voldsmand :(   Er det noget der går over igen ??? Det skal lige siges at han går målrettet efter dem hver gang han får øje på dem.

Hold da op det er næsten som at passe børn, det her kyllinge show  :D

med venlig hilsen Heidi
med venlig hilsen Heidi

0,1,1 katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2010, 13:49 »
Det er da vildt!
Forsvarer skrukken ikke kyllingerne mod hanen?
Min hane er utrolig sød ved kyllingerne, han besøgte lige dem, der klækkede i tirsdags her til morgen, og de spise fra hans næb, at skrukken så ikke har den store tillid til ham eller nogen anden, er en helt anden historie.
Mine skrukker plejer at passe deres kyllinger i fællesskab, vi kan da håbe at den ene skruk kan få lov til at være en slags skyggetante, det har jeg af og til set i min flok, hvor en af hønerne, der ikke har været skruk er gået ind og blevet skyggetante.
Du kan sætte nogle cirkler op af stormasket tråd, som kyllingerne kan smutte igennem, så de har nogle fristeder.
Hvis du har mulighed for det kan du måske også dele gården op, så de kan se hinanden, og vænne sig til hinanden.
*k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi N.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2010, 14:25 »
Hej

Jeg har lige været ude og kigge til hønsene igen,igen,igen.  :D

Det lader til det går bedre ude i hønsegården, der jagter han ikke kyllingerne, det er åbenbart kun inde i hønsehuset, hvor de var gået ind i formiddags pga regnvejret.

Der er ingen af skrukkerne der forsvarer kyllingerne mod hanen, de skynder sig også bare væk.

Det lader også til de to skrukker har sluttet fred. Det kunne godt ligne det du beskriver med skyggetante: Den høne, der "mistede" sine kyllinger til den anden, hjalp 3 kyllinger, der havde forvildet sig ind i et hjørne, hvor der er et bræt for. uden om hanen og så skyndte de små sig at løbe hen til hønemor.  :D

med venlig hilsen Heidi

0,1,1 katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2010, 15:11 »
Det lyder som om, det nok skal gå  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2010, 21:23 »
Heidi, her kan du se min skrukke mor sammen med sine to kyllinger i dag, kyllingerne klækkede i tirsdags. Som du kan se er hanen ikke farlig for kyllingerne. *p

Her ser du et lidt ældre billede af tre skrukker der passede deres kyllinger i fællesskab, de havde alle tre ruget i hønsehuset, og kyllingerne klækkede inden for de samme to døgn.
Det er forøvrigt Sofia på begge billeder, hun er bare sådan en fantastisk skruk.

Der er mange flere billeder i mit galleri under "Kyllinger 2008".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk