Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har aldrig kørt så langt efter høns! Hvilken farve er disse silker? Rød/gul?  (Læst 4961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nej det er ikke det mindste galt i at spørge, men man skal bare ikke stejle over afstanden først.

Der er rigtig meget som kan arrangeres, hvis man gør lidt "benarbejde" først, jeg har også haft mange forskellige høns og æg med rundt, når jeg har været til møder og udstillinger rundt omkring og det har jeg ikke det mindste imod at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Nå, det er jeg glad for at høre du synes /o Men jeg kan nu alligevel godt finde på at "stejle" over afstanden først, forstået på den måde at jeg kan synes det er dyrt og irriterende :D

Synes de skal omdøbes til pudderkvaste-høns  ;D

Har vi en kommende udstiller iblandt os?

Uh, jeg må da indrømme at al den snak om udstillinger osv. herinde frister :D

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Christina tillykke med med de små røde silker. De ser fine ud.

På trods af at jeg elsker at køre bil, kan jeg nu godt sætte mig ind i, at det bliver lidt mere besværligt, når man har en 2-årig med i bilen.

Min længste tur var dog ikke efter høns, men efter en hund. 2 x knap 1500 km :o
Min datter og jeg valgte at køre til england efter en hund, frem for at hunden skulle udsættes for en flyvetur ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Joankinu

• Passiv bruger
(det blev en halvdyr shoppe tur) :D ;D

Ja hvornår bliver det ikke det, når man endelig får luftet den firhjulede, så sker der ting og sager.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger

Min længste tur var dog ikke efter høns, men efter en hund. 2 x knap 1500 km :o
Min datter og jeg valgte at køre til england efter en hund, frem for at hunden skulle udsættes for en flyvetur ;)

ja, undskyld. men ikke for at lyde meget irriteret - men hvad er lige forskellen på høns og hunde???

Folk kører gladeligt mange km for enten at vise eller hente en hund/kat - men køre efter høns vil de bare ikke - nej så hellere køre efter parolen: hvis ikke jeg kan nå det på 10 min (groft sagt) så vil jeg ikke bruge tid på det.

Ikke dermed sagt at der ikke er rigtigt mange herinde på forum der kører langt efter deres dyr, men at mange nye hønseavlere ikke lige vil bruge tid på noget de mener ikke koster noget - til en start vel at mærke... mange har vel forsøgt sig med hybridhøns og er så efterfølgende gået over til renracde høns uanset race. ;D
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

GKV

• Gæst
Jeg tror det har noget at gøre med priserne på høns, de er jo ikke ret høje.I mine yngre dage blev der hentet hunde i mange lande bl.a. en russisk mynde fra Rusland, en Kommondor fra Ungarn for ikke at tale om de mange amerikanske cockere fra USA. Ja jeg rejste endda til Californiene med en tæve for at få den parret med lige netop den hanhund jeg absolut måtte have i mine linier.

Til gengæld var prisen på hvalpene jo så også derefter samt parringsgebyret på russeren.

Mine heste er hentet i England fordi dem herhjemme ikke var af den rene afstamning jeg ønskede.Derfor avler jeg alligevel ikke føl hvert år, for jeg laver først og fremmest til mig selv.

Jeg har også papirløse hunde og nu sidst de små bitte heste, men jeg avler ikke på det og vil aldrig gøre det, ej heller mine katte.De er lige elsket endda.

De fleste mennesker der vil have racehøns kender jo ikke engang standarden og så længe opdrætterne bare sælger los af de dyr, de har frasorteret, i stedet for at spise dem, ja, så finder jeg det svært at få højnet hønseopdræt i almindelighed.

Køberne er også slemt ligeglade, vi skal jo ikke have udstillingsdyr så det gør ikke noget. Nej det gør det ikke med mindre de bare avler løs uden at skele til om dyrene opfylder den standard der er for dem, bare nogenlunde.

Misforstå mig nu ikke (igen) dyrene kan ikke alle være 94+ point dyr, men til tider er de så ringe, at de ikke burde kaldes racehøns, men blot høns til æglægning.

Jeg har jo ikke selv den store erfaring med høns, men den jeg har, har da gjort mig lidt klogere. Mine sidste importerede æg fra England er noget l..., rent ud sagt. Ikke et eneste af dyrene dur til videre avl, der kamfejl, størrelsesfejl, temperamentsfejl o.s.v hvilket nu har lært mig, at selvom servicen er i top med hensyn til forsendelse og selvom vedkommende kan sende til udlandet, er der ikke altid vundet ret meget ved det.

Man må selv afsted og se hvilke avlsdyr man køber æg fra, eller se dyrene man køber. Det koster og det vil folk sikkert ikke betale for.

Der er i den flok bare to høner jeg vil gå videre med, resten ryger i gryden også selvom jeg måske kunne sælge dem.

Det vil jeg ikke, for i løbet af blot et år ville de så figurere i DBA elle G+G som værende racerene og til spotpris og de ville blive solgt, blot fordi de var tæt på køber.De ville så i mine øjne være dårlige repræsentanter for racen og skade mere end det gavner, for den smule penge mine dyr kunne have indbragt.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
De fleste mennesker der vil have racehøns kender jo ikke engang standarden og så længe opdrætterne bare sælger los af de dyr, de har frasorteret, i stedet for at spise dem, ja, så finder jeg det svært at få højnet hønseopdræt i almindelighed.

Interessant betragtning, som jo har været oppe at vende før. Jeg føler mig lidt "truffet" hver gang, idet jeg selv har købt/solgt "racerene havehøns - ikke til udstillingsavl"

Men jeg tænker videre, at hvis det ikke havde været muligt for mig at starte på den måde, var jeg måske aldrig kommet igang med hønseavl.

Og hvis jeg tænker endnu videre, ser jeg en slags "pyramide" for mig, der fungerer aldeles perfekt: I toppen de dygtigste top-opdrættere, der findes. Næste lag: De rigtig dygtige opdrættere. Tredie lag: De gode opdrættere. Fjerde lag: Dem, der fosøger seriøst....osv....ned til de to nederste lag som består af havehønseholdere, der både har frasorterede racehøns eller en skøn sammenblanding af krydsninger og farver, og som spreder glæde og fornøjelse.

Og "materialet" drysser ned gennem lagene til gavn for alle.

Tænk, hvis alle var så seriøse, at de kun avlede for at få den bedste standard og lavede suppe på resten. Hvor mange familier, der måtte undvære at have havehøns! Den livskvalitet og daglige glæde det er, skal vel ikke mistænkeliggøres.

For mig at se er der plads til alle - og sådan har det vel altid været. Det er da lykkedes gennem de sidste par hundrede år at fremavle stadig nye varianter på trods af hobbyfolkets politiske ukorrekthed?

Måske et sidespring, men en kommentar til dit indlæg Gunni! Jeg føler mig altid en smule stødt, når almindelige, velmenende, dyrevenlige havehøneholdere skal ha på hatten!

GKV

• Gæst
@ Susanne, du har så evig ret og det er heller ikke min mening at gøre folk kede af det, men blot få dem til at tænke sig en smule om.Jeg er ked af at det alligevel sker.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
Og midt i min lange svada glemte jeg helt at ønske Christina Tillykke med de fine røde silkehøns og de nok så små drømme om udstilling.!!!Det er jeg også ked af :'(

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Jeg ville hellere end gerne hjælpe kommende seriøse avlere/udstillere igang med dyr som er af okay kvalitet. Og der mangler virkelig seriøse avlere/udstillere til mange racer og farver.

Grunden til at jeg kun skriver okay er at der må skelnes mellem hvilken race der er tale om, for det er nu engang MEGET NEMMERE at finde f.eks sorte Dværg Wyandotter i super kvalitet end Jersey Kæmper i super kvalitet.

Desværre er nogle racer/farver så lidt udbredte at det er svært at få de aller bedste, på den anden siden giver 97 point parret med 97 point ikke altid 97 point, ligeledes med heste, der nytter det heller ikke at parre to guldmedaljer sammen og så tro at føllet også får en guldmedalje.
Men chancen er selvfølgelig større end hvis det var to l.... heste.

98 % af dem som ringer til mig og vil købe høns, starter altid med at fortælle, at de KUN vil have havehøns  = billige IKKE udstillingshøns.

Men hvis opdrættere ikke skal sælge overskudet, men æde dem i stedet, hvem skal så sælge til dem som bare skal have et par høns i baghaven.
Skal de så købe hybrider fra hønserierne ??? og avle på det s...  istedet, jeg vil nu nok mene at avl på mindre gode racehøns altid er bedre end avl på hybrid høns.

Men alt i alt så skal sælger da oplyse om det er gode høns eller høns med grelle fejl og mangler og køber oplyse om hvad de skal bruges til.
Få en dialog igang og ikke skjule noget - men der er desværre brådne kar alle steder.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg solgte engang 2 hvide silkehøns, og jeg skrev i annoncen at de havde fodfejl og ikke var egnede til udstilling. Hende som købte dem, var super glad for dem, og sender mig indimellem en mms med billede af dem ;D Sådan noget gør mig super glad, og skulle folk begynde at avle på dyr som ikke er så gode, og det ender med at de prøver at udstille osv., så er der jo bare større chance for at ens egne dyr vinder, og at folk så får øjnene op for at deres dyr ikke er så gode endda ;D

Og midt i min lange svada glemte jeg helt at ønske Christina Tillykke med de fine røde silkehøns og de nok så små drømme om udstilling.!!!Det er jeg også ked af :'(

VH Gunni.

Nu ikke så ked af det, Gunni, jeg bliver jo helt bange for dig! :D Jeg kan bedst lide dig, når du er lidt brysk...så kender man dig igen *g *l

Og tak *h

Susanne

• Gæst
@Gunni: Du skal vide, at jeg har uendelig stor respekt for din måde at gå til hønseriet på! Jeg læser altid et indlæg, hvis jeg ser, det er fra dig  /o

Min mening var bestemt ikke at gøre dig ked af det - bare at forsvare det brogede danske hønsefolk lidt - fordi jeg jo selv kender til alle de forskellige motiver, der findes, til at ha lidt hyggefjerkræ i baghaven.  :D

GKV

• Gæst
Jeg er slet ikke så firkantet som det af og til lyder. Jeg går ind for, at alle der måtte ønske det har høns også de sikre hybrider, hvis det er et spørgsmål om at have egne æg.Tråden startede jo også med at Christina havde været ude at køre langt, efter hendes mening.

Det er sjovt som det er forskelligt, mange tager laaange ture rundt i verden for at finde den rigtige, hund, hest eller kat, andre der bare vil have et føl går om til naboen som tilfældigvis har en hingst stående. Det er mest ponyerne det gælder og resultaterne er også derefter, en masse skrammel og upassde små heste!!!

Når vi får de små kalve her i huset er de meget triste, især de økologiske, for de har gået ved deres mor i tre uger, så må de fjernes og det bliver de så. Så ikke flere økokalve her, skal de tages fra skal det gøres med det samme inden båndet er for stærkt mellem mor og barn.

Lidt det samme med hønsene, måske fordi de ikke holder så længe eller måske fordi folk mener de ikke fortjener samme behandling som øvrige dyr, jeg skal ikke gøre mig klog på det.

Husdyr generelt har ikke samme forståelse fra menneskenes side som hunde og katte.Jeg har gennem mit efterhånden lange liv med dyr set køer der sørger, heste der savner og jeg har haft ondt af dem hver gang.

En ting har jeg da også nu fundet ud af og det er, at høns også savner, især deres vante artsfæller og at der går lidt tid inden de falder til i en ny flok.Jeg har det lidt skidt, hver gang jeg bytter rundt på kræene og ser deres småfrustrationer over det. Der går ikke ret lang tid, jeg ved det godt.

Jeg undrer mig derfor af og til over den kynisme der til tider finder sted, mange sælger til folk som de intet ved om, om dyrene bliver passet ordentligt o.s.v.Jeg tror ikke, at det er folk herinde jeg bør henvende mig til, men mere den brede del af hønseejere.

De tre Araucanere jeg fik af Jørn sidste år, de er stadigvæk en sammentømret treenighed. De fem fra Lone går også stadigvæk sammen. En dag skal de jo skiftes, men de vil blive slagtet.

Jeg er ikke ude på at gøre nogen kede af det, blot at få dem til at tænke sig lidt om, hvad der er bedst for dyrene og jo ringere dyrene er jo mere ligegyldige er folk oftest med dem.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
Ja, hvis alle dyremenneske var ligeså ansvarsbevidste, ville det se dejligt ud!

Jeg kan også være bekymret for kynismen, der af og til popper op - især i industrien, selvfølgelig, men også hos almindelige mennesker. Tror, det er rigtigt, at høns gennem generationer ofte har været betragtet som det usleste.

Vi er kommet vist omkring, Christina - og langt væk fra dit emne. Håber du synes det er ok med små sidespring - sålænge de er meningsfulde  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: