Jeg håber det går fremad, Freja? Hvis det er noget med kroen, der er galt med dine høns, så vil jeg gerne bidrage med mine egne dyrtkøbte erfaringer. Jeg har nemlig mistet 2 orper til sur kro i vinter

Det er virkelig vigtigt at de ikke har mad ad libitum. De foræder sig og jeg er sikker på, at det er det, der (tilsyneladende) gør dem mere disponerede for at få problemer med kroen. Efter jeg mistede nr. 2, så fik jeg et råd af en herindefra om at fodre to gange dagligt og afmåle den ration de skal have. Giv dem en portion havre om formiddagen (det feder nemlig ikke så meget), drysset ud på jorden, så de har noget at tage sig til. Om eftermiddagen giver du dem æglægningspiller eller havd de nu får. Men det skal også være en afmålt mængde som de spiser op.
På den måde bliver de sultne i løbet af dagen, hvilket tvinger dem til at motionere lidt (det er vel godt for mange ting

), de bliver ikke så fede og sidst men ikke mindst: du sparer foder og de lægger ligeså mange æg som de plejer

Jeg husker ikke helt hvilken mængde det er mine får, men så vidt jeg husker giver jeg dem ca. 80 gram pr høne om eftermiddagen. Havremængden er afhængig af hvor meget husholdningsaffald de også får om morgenen. Tommelfingerregel: de skal spise op på ca. 10 minutter.
Nu har jeg ikke længere problemet med deres kro, men det var sjovt at se, at skrukmor, der havde ruget kyllinger, fik problemet igen, da hun gik sammen med kyllingerne og havde mad ad libitum. De kn simpelthen ikke styre det, de små forslugne slørhaler