Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rystelser med hovedet, hjælp! :(  (Læst 11869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Rystelser med hovedet, hjælp! :(
« Dato: 26 Juli , 2010, 22:16 »
2 af mine søde orpingtoner ryster på en sjov måde med hovedet. De laver nogle hurtige bevælgelser med det, som om de ikke kan kontrollere det  :-[
Den ene af mine høner har altid haft det. Hun ryster hele hovedet nogle gange, vuuups vuups. Som om hun slet ikke kan kontrolere det. Det er sådan nogle hurtige bevælgelser. Det er så svært at forklare. Og nu er en anden høne begyndt på det.
Vi har lige slagtet vores store orpington hane, pga at han for det første var meget uvenlig og for det andet, han hoppede meget på hønerne og hakkede dem.  :-\ Kunne han være skyld i rystelserne?
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Rystelser med hovedet, hjælp! :(
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2010, 10:02 »
Sjovt spørgsmål, som jeg ikke kan besvare...men alle mine silkehøns ryster sjovt på hovedet når jeg snakker med dem... Ellers gør de det ikke.
Lad de kloge hoveder komme til. ;D
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 10:09 »
...men alle mine silkehøns ryster sjovt på hovedet når jeg snakker med dem... Ellers gør de det ikke.

hmmm.... <A hvorfor mon det ??? *f *f

Med mindre dine høns har noget siddende i hovedet, som irriterer, så skal du ikke være bekymret Freja, alle høns laver denne hurtige hovedrysten ind imellem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 21:49 »
hmmm.... <A hvorfor mon det ??? *f *f

Med mindre dine høns har noget siddende i hovedet, som irriterer, så skal du ikke være bekymret Freja, alle høns laver denne hurtige hovedrysten ind imellem

Problemet er bare, at den gule har gjort det længe. Og det er hele halsen, opfra og ned, der hvor halsen stopper, der bliver svunget rundt. Lige som en snurertop der er ved at standse (min bedste nuværende forklaring). Ingen af mine andre høner gør det, så det er nok ikke normalt.. Jeg vil ikke holde hønerne i live, hvis de lider.  :-[
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 22:10 »

Hm...den beskrivelse kunne så godt lyde som om, der er noget som irriterer. Gaber den også?. Når du siger, at en anden høne også er begyndt, kunne det godt tyde på utøj..eller orm.

Jeg synes bestemt ikke, at du skal begynde at tænke på aflivning, før du har behandlet for de ting.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 22:48 »
Er deres kro hård eller stor? lyder som noget som jeg har oplevet et par gange, som om de prøver at massere det væk på den måde.
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2010, 09:45 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 August , 2010, 20:33 »
Er deres kro hård eller stor? lyder som noget som jeg har oplevet et par gange, som om de prøver at massere det væk på den måde.

Mener du den foran.? Den der hænger som en kæmpe klump?  :-\  Tror du det er dét der er i vejen? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe dem? Er der en kur imod det?

Helle K.
Mine høns hønsehus er CLEAN. De burde ikke have utøj, eller, det mener jeg ihvertfald. Men det kan jo være. Men har tjekket dem, og kigget under fjerene, ingenting at se. De gaber ikke, ikke hvad jeg ved. Hvis de lider, er det eneste rigtige, aflivning  :-[
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 August , 2010, 16:21 »
Er der nogen der kan hjælpe?  ???
- Det bliver værre  :-[
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 August , 2010, 17:55 »
 ???
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 August , 2010, 18:24 »
Har ikke lige set dit inlæg.

Jep det er sådan jeg mener, du skal få noget olie i hende, evt i en sprøjte og lidt i halsen på hende eller en gang ris med olie i eller lignende. Det har hjulpet de fleste gange her.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 August , 2010, 18:37 »
Har ikke lige set dit inlæg.

Jep det er sådan jeg mener, du skal få noget olie i hende, evt i en sprøjte og lidt i halsen på hende eller en gang ris med olie i eller lignende. Det har hjulpet de fleste gange her.

Helt i orden   :)

Okay! Det prøver jeg så! Håber det virker!  ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 August , 2010, 19:06 »
Jeg krydser fingre for at det hjælper....  ;)
Mvh Bettina.

Offline Freja!-20

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2010, 12:26 »
Jeg krydser fingre for at det hjælper....  ;)

Igår fik de den helt store 'oliekur'. Og idag får de mere. Jeg har fundet min helt egen gode mix. Jeg blander hvedemel og rapsolie, så det bliver sådan cremet. Ren guf for dem! Prøvede også med noget pasta, som de bare spiste godt af. De høner jeg håndfodrede, rev pastaen ud af hånden på mig! Så jeg håber virkelig det virker ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 August , 2010, 13:36 »
Jeg ved ikke hvor godt mel er at blande til dem, men du kan bruge havregryn.  :)
Mvh Bettina.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 August , 2010, 14:48 »
Jeg håber det går fremad, Freja? Hvis det er noget med kroen, der er galt med dine høns, så vil jeg gerne bidrage med mine egne dyrtkøbte erfaringer. Jeg har nemlig mistet 2 orper til sur kro i vinter :'(
Det er virkelig vigtigt at de ikke har mad ad libitum. De foræder sig og jeg er sikker på, at det er det, der (tilsyneladende) gør dem mere disponerede for at få problemer med kroen. Efter jeg mistede nr. 2, så fik jeg et råd af en herindefra om at fodre to gange dagligt og afmåle den ration de skal have. Giv dem en portion havre om formiddagen (det feder nemlig ikke så meget), drysset ud på jorden, så de har noget at tage sig til. Om eftermiddagen giver du dem æglægningspiller eller havd de nu får. Men det skal også være en afmålt mængde som de spiser op.
På den måde bliver de sultne i løbet af dagen, hvilket tvinger dem til at motionere lidt (det er vel godt for mange ting ;)), de bliver ikke så fede og sidst men ikke mindst: du sparer foder og de lægger ligeså mange æg som de plejer /o

Jeg husker ikke helt hvilken mængde det er mine får, men så vidt jeg husker giver jeg dem ca. 80 gram pr høne om eftermiddagen. Havremængden er afhængig af hvor meget husholdningsaffald de også får om morgenen. Tommelfingerregel: de skal spise op på ca. 10 minutter.

Nu har jeg ikke længere problemet med deres kro, men det var sjovt at se, at skrukmor, der havde ruget kyllinger, fik problemet igen, da hun gik sammen med kyllingerne og havde mad ad libitum. De kn simpelthen ikke styre det, de små forslugne slørhaler ;D

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk