Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselige dødsfald og meget tynde kyllinger  (Læst 13411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Pludselige dødsfald og meget tynde kyllinger
« Dato: 26 Juli , 2010, 14:38 »
Jeg har efterhånden en del kyllinger i flere forskellige aldre. De to at kuldene går sammen i en gård hvor jeg netop også har flyttet det yngste kuld ind.

Igår morges efter at jeg havde åbnet for dem gik jeg lige ind for at tage et hurtigt bad inden jeg skulle ud og male hønsehuset. Alt var da også fint ved første øjekast da jeg kom derud igen, men en af de ældste kyllinger (selvfølgelig en høne) lå død lige indenfor indgangen. Jeg tog den op for at undersøge den og opdagede da at den var meget meget tynd, ja faktisk ufattelig tynd. Jeg fik drevet resten af kyllingerne indenfor og undersøgte dem da en efter en. Ud af 17 kyllinger var de 14 tynde, meget endda og et par af dem så ud til at hænge lidt, men det kan godt bare være mig der er lidt for pyldret der..

Jeg forstår simpelthen bare ikke at de kan blive så tynde at de ligefrem skulle dø af det?? De får alt det foder de kunne ønske sig. Startfoderet står til fri afbenyttelse og derudover får de også lidt hvede + selvfølgelig grønt og brødrester.

Jeg skrev med Lene fra Rungsted om det, og hun sagde at det muligvis kunne være orm?

Hvad tror i? Hvad ville være det bedste jeg kunne prøve?

HJÆLP!!  <+
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Pludselige dødsfald og meget tynde kyllinger
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2010, 14:43 »
Jeg oplevede også i foråret at komme ud et par gange og finde en død kylling om morgenen. Og selvfølgelig høner hver gang >:( Mistede 4 kyllinger på den måde, og så gik det i sig selv igen. Jeg kiggede selvfølgelig efter, men der var ingen synlige årsager såsom ormeklatter, utøj eller sår. Jeg blev enig med mig selv om at enten var det naturens gang, eller også maste de hinanden ihjel om natten. Det er et par måneder siden, og resten er friske og sunde. Men hvis du synes dine kyllinger er meget tynde, så ville jeg give dem en ormekur. Det kan da ikke skade. Og tjek også lige grundigt for utøj. Held og lykke med resten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 14:44 »
Hej Mikkel,

jeg har læst i en anden tråd, at man kunne prøve at fodre med regnorm og at appetitten da kunne se helt anderledes ud hos kyllingerne. Det kan i hvert fald være en hjælp til at fede dem lidt op igen - stik dem nogle orm!

Vi har desuden givet vores ymer med hakket løg og hvidløg, når de har været syge, men de stod ikke til at redde (Marek), de spiste dog igennem af det, selv da de ikke var spor friske.

Jeg håber du får dem alle på ret køl igen.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 15:20 »
Sikke noget hø, Mikkel! :(
Hvor gamle er de? Kan det være coccidiose? Se efter om de er snaskede i rumpen og se efter blodig diarré. Mine maskinudrugede kyllinger blev alle ramt af coccidiose da de var 6 uger gamle, men fik medicin og overlevede.

Til gengæld mistede jeg en maran-hanekylling mens jeg var på ferie. Jeg havde nogle af de ældre høns mistænkt for luftrørsorm inden jeg tog på ferie,men det blev ved mistanken. Da jeg så kom hjem var der den døde kylling og flere høns der havde rallende vejrtrækning og gaben. Nu får de alle ormekur. Jeg synes dog ikke de er specielt tynde...
Orm er en lidt lusket diagnose at stille, for jeg tror faktisk de kan være ret hårdt ramt uden at have nævneværdige symptomer. Hvis du er "en hård negl" kan du jo prøve at skære den døde kylling op og se om den har orm i tarmene eller i halsen... :P ::) Ellers så ring til dyrlægen og få en recept ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Moos

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2010, 19:59 »

Hej Mikkel

Det kan også være blodmider, ved slemme angreb
 kan de godt tage livet af dem.

Vh Lars

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2010, 20:11 »
Tak for svar til jer alle  :)

Der er ikke noget at se nu, men de er jo bare så tynde. De er under opfedning lige pt med ris og solsikker.

Henriette, jeg tror også at de får sig en ormekur. Så er jeg på den sikre side :)

Julie, jeg vil grave nogle orm til dem med det samme, tak ;)

Tanja, de er 3 og 5 uger gamle, men det er ikke coccidiose, det er jeg sikker på, for der er intet snask i rumpen. Jeg har ikke ligefrem lyst til at skære kyllingen op, den lugter nok lidt ;)..

Lars, det har jeg også overvejet. De voksne høns har haft utøj, men det blev slået ned, og jeg har ikke fundet nogle på kyllingerne. De voksne høns der havde blodmider gik i en anden gård. De små er også blevet behandlet, så tror ikke at det er det :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2010, 23:26 »
At de er tynde trods foder ad libitum tyder jo på at andre stjæler den næring de burde få fra foderet.
Det kunne tyde på parasitter og formentlig indvoldsorm.

Så prøv med en saltsyrekur, suppleret med nogle gode portioner 'hønseguf' med masser af hvidløg.

God bedring. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2010, 23:34 »
Foruden regnorm er mine kyllinger vilde med myrepupper,
der er masser at finde lige nu, og måske, men jeg ved det ikke, er der myresyre i dem,
det skulle også være godt.
God og hurtig bedring.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2010, 12:13 »
Mange tak for svar :-)

Jeg har besluttet at give dem en ormekur. Skal lige have fat i en af naboerne som arbejder ved en dyrlæge, så kan hun sikkert tage en med hjem til mig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2010, 18:11 »
Og så døde nummer to så. Ganske uden varsel ligesom den første. Den var helt smattet bagi, så er ret sikker på at det kunne være coccidiose.. øv øv.. hvorfor fjernede de dog også medicinen fra startfodret.

Kan de få en ormekur samtidig med behandling af coc?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2010, 18:59 »
Ring til dyrlæge-Bjarne på Hårlev dyreklinik, Mikkel (han har en hjemmeside). Han sendte medicin til mig med posten, vedlagt et girokort, efter jeg havde fortalt ham om symptomerne! Så kan du også spørge ham om det med ormekuren. Men hvis de er smattede bagi, og deres alder taget i betragtning, så lyder det temmelig coccidioseagtigt :( Alternativt kan din ven måske også skaffe coccidiosemedicinen?

Problemet med den sygdom er, at når de først er smattede bagi og har blodig diarré, så er der allerede huller i tarmene. Derfor er det måske ikke så underligt, at de dør :-\ Men indtil de når det stadie kan man jo ikke mærke de er syge... Som sagt så mistede jeg ingen, så der er stadig håb for resten *k
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2010, 20:14 »
Tanja, tusind tak for svar! Du er en kæmpe hjælp  *l

Jeg tror jeg har fundet ud af noget nu, så det går indtil videre, men tror desværre ikke at det er den sidste jeg har mistet  /d

Hvor er det ærgerligt at miste ellers fine dyr pga. sådan en sygdom :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2010, 20:23 »
 *k *k *k *k *k *t
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2010, 20:34 »
Hvad gjorde du ud over at give medicin? Tænkte på med rengøring osv :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2010, 20:42 »
Mikkel, saltsyren har jeg hørt også tager cocciose. Lyder som det min også havde noget af sidste år.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.