Selvfølgelig skal du lukke dem ud, det skal nok gå fint

Det er en god idé, som nogen foreslår at lukke dem ud sidst på eftermiddagen de første gange, for de vil helt sikker holde sig tæt på hønsehus og -gård, og de vil helt sikkert søge ind i huset ved sengetid.
Høns er meget territoriale, så de tager ikke på langfart.
De fleste høns vil også søge tilbage til hønsehuset for at lægge æg, men her er der undtagelser, mine dværg araucana lagde ALTID deres æg alle mulige andre steder end i hønsehuset

Jeg har ganske rigtig mistet kyllinger til en kæmpestor rød hankat i år, det er første gang det er sket, og skyldes, at jeg har mistet min skønne Talos, som holdt andre katte væk, han var endda neutraliseret. Mine høns har altid gået ude fra ca. 8 om morgenen til sengetid, også selv om vi ikke har været hjemme, det har fungeret fint.
Safir (neutraliseret siam på 1½ år) er ikke den store vagtkat, han erstatter på ingen måde Talos på det område, og lille Nike er jo bare en lille fin siampige på 6 mdr. så hun er heller ingen hjælp på det område. Mine egne katte har aldrig gjort høns/kyllinger noget.
Jeg har altid vurderet, at hønsene får et så godt liv ved at kunne gå frit, at det opvejer evt. farer. Smittetrykket er også meget lavere, for de spreder jo deres klatter på et meget stort område.
Held og lykke med dine høns' udgang, du vil ELSKE synet af en flok tilfredse høns.