Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns...  (Læst 13451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Fritgående høns...
« Dato: 23 Juli , 2010, 12:55 »
Jeg vil så gerne at mine store kyllinger/høns skal komme ud i haven og gå frit en gang imellem... Men jeg tør ikke rigtig, er bange for at de stikker af eller jeg ikke kan få dem ind i hønsegården igen... :-\
Vi har en ret stor have og vi ligger ind mod en skov, selvfølgelig med hegn imellem.
Er der nogle gode råd til hvordan man bedst kan gøre det eller er det bare at lukke dem ud? ???

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Fritgående høns...
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2010, 12:58 »
Når de er vant til at få vand og mad i huset, skal de nok selv finde tilbage. Jeg er mere bekymret for ræv og mår!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

smilla25

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2010, 13:11 »
Det ville jo kun være når vi også er i haven....Kan ræv og mår godt finde på at komme selvom vi også er i haven sammen med hønsene?

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2010, 13:33 »
Du skal ikke være bekymret for om de stikker af. Hvis huset er "hjemme" og du har haft dem et stykke tid, så går de ikke ret langt væk og vil komme igen til aften. Du kan evt. i begyndelsen kun lukke op ca. 2 timer før du ved de som regel går i seng. Det gjorde jeg i starten med mine, indtil jeg var overbevist om at de kunne finde ind igen. En hane er god til at holde styr på dem når de går frit omkring, hvis du har sådan en... Det er i øvrigt et utroligt hyggeligt syn, så jeg håber du kaster dig ud i det! ;)

Vi har meget aktive ræve heromkring, men de kommer ikke om dagen, så vores høns gå frit om eftermiddagen, når de er færdige med at lægge æg. Om rævene er aktive om dagen, tror jeg har meget at gøre med hvor uforstyrret de kan jage - og så selvfølgelig hvor sultne de er ;D (her er der kontant afregning, hvis vi ikke får lukket for hønsegården når det begynder at blive mørkt. Ræven er der med det samme...)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2010, 13:50 »
Jeg ville også gerne have mine kyllinger på 4 uger til og gå sammen med de andre store høns frit i haven.. men er mest bange for kattene i nabolaget, nogen der ved hvor gamle/store sussex kyllinger skal være før kattene lader dem være?
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

smilla25

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2010, 13:54 »
De er jo "kun" 3 mnd gamle... Er hanen allerede om sig med at passe på sine høns når han er så ung? Tror vi prøver et par timer i weekenden.... Og jeg kan vel måske lokke dem ind igen med mad?

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2010, 15:15 »
De er jo "kun" 3 mnd gamle... Er hanen allerede om sig med at passe på sine høns når han er så ung? Tror vi prøver et par timer i weekenden.... Og jeg kan vel måske lokke dem ind igen med mad?

Mine kyllinger har gået frit siden 10-ugers alderen. De går godt nok sammen med nogle voksne høns, så jeg ved ikke om det er derfor det har været helt uproblematisk at få dem til at komme hjem igen... Jeg tror det nu ikke, for de voksne går langt omkring, hvorimod kyllingerne holder sig i en radius af ca. 20 m. ifht. hønsegården. Hanen skal nok lige have et par måneder endnu inden han viser sit værd ;)

Jeg ville også gerne have mine kyllinger på 4 uger til og gå sammen med de andre store høns frit i haven.. men er mest bange for kattene i nabolaget, nogen der ved hvor gamle/store sussex kyllinger skal være før kattene lader dem være?

Marianne Vedel en kylling(er?) til en kat for nylig og så vidt jeg husker var den/de faktisk ret gammel (8 uger?), men jeg kan ikke huske det. Min fordel er, at jeg selv har 2 katte der lader hønsene + kyllinger (af en vis størrelse vel at mærke) være, hvorimod de ikke tåler synet af fremmede katte ;D
Jeg har pt. kyllinger på 8 uger gående i en overdækket gård. De bliver snart lukket ud... 4 uger synes jeg er for ungt, rovfugle er jo også farlige... :(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

smilla25

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2010, 21:54 »
Nu spørger jeg måske dumt.... :-\ Men, hvis jeg nu begynder at lukke dem ud hver dag når jeg nu har sommerferie... Vil de så ikke vænne sig til at komme ud hver dag og blive sure når jeg begynder at arbejde igen og de må være inde i hønsegården? ???

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2010, 22:03 »
Hej.
Jeg skal selvfølgelig ikke fortælle dig hvordan du skal gøre det, men jeg gør det på følgende måde:
Jeg lukker dem ud af høneshus og kyllinghus kl 4.45 om morgen og der får de så lov til at gå til kl 22-23. De mindste af kyllinger var omkring 5 uger da de fik adgang til mark og have. Og de finder allesammen ind igen.
De er ude hver dag også når vi ikke er hjemme, og vi har ikke haft problemer endnu.... (bank under bordet)

Held og lykke med det. ;)
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2010, 22:08 »
Jeg lukker dem ud af høneshus og kyllinghus kl 4.45 om morgen og der får de så lov til at gå til kl 22-23. De mindste af kyllinger var omkring 5 uger da de fik adgang til mark og have. Og de finder allesammen ind igen. De er ude hver dag også når vi ikke er hjemme, og vi har ikke haft problemer endnu.... (bank under bordet)
Er du ikke bange for, at de bliver taget af ræven eller en rovfugl?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2010, 22:16 »
Nu spørger jeg måske dumt.... :-\ Men, hvis jeg nu begynder at lukke dem ud hver dag når jeg nu har sommerferie... Vil de så ikke vænne sig til at komme ud hver dag og blive sure når jeg begynder at arbejde igen og de må være inde i hønsegården? ???

Jo, det vil de...altså nok ikke ligefrem sure, men de vil ihvertfald være vant til at komme i haven, og hver gang de ser dig, vil de stimle sammen ved døren, for at komme ud i haven... :)

Men altså det kan sagtens fungere, at de først bliver lukket ud, når du kommer fra arbejde f.eks.. Mine bliver for det meste først lukket ud, når det sidste dagplejebarn er hentet, og det fungerer fint her :)

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2010, 22:16 »
Egentlig ikke.... Risikoen er der jo. I foråret kom ræven da og tog et dikkelam i vores stald, men som regel er den jo mest aktiv før solopgang og efter solnedgang, så jeg har valgt at give de små høns den daglige "oplevelse" da jeg ikke mener risikoen er så stor. Jeg kommer nok på andre tanker hvis den først kommer og tømmer ud en dag. Rovfugle er ikke det store problem der. Vi har da selvfølgelig musvåger og havørne m.m. men de holder mest til i plantagen og mosen, så...

Nu må vi ses hvordan det kommer til at gå i fremtiden, men indtil videre har vi ikke haft nogle problemer... ;D
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2010, 22:48 »
Har du ikke krager og skader og evt råger  der hvor du bor ?

Her er der ræve der lusker rundt ml 05 og 06 og igen lige inden mørket omkring kl 21-22
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2010, 07:49 »
Selvfølgelig skal du lukke dem ud, det skal nok gå fint  /o
Det er en god idé, som nogen foreslår at lukke dem ud sidst på eftermiddagen de første gange, for de vil helt sikker holde sig tæt på hønsehus og -gård, og de vil helt sikkert søge ind i huset ved sengetid.
Høns er meget territoriale, så de tager ikke på langfart.
De fleste høns vil også søge tilbage til hønsehuset for at lægge æg, men her er der undtagelser, mine dværg araucana lagde ALTID deres æg alle mulige andre steder end i hønsehuset  ;D
Jeg har ganske rigtig mistet kyllinger til en kæmpestor rød hankat i år, det er første gang det er sket, og skyldes, at jeg har mistet min skønne Talos, som holdt andre katte væk, han var endda neutraliseret. Mine høns har altid gået ude fra ca. 8 om morgenen til sengetid, også selv om vi ikke har været hjemme, det har fungeret fint.
Safir (neutraliseret siam på 1½ år) er ikke den store vagtkat, han erstatter på ingen måde Talos på det område, og lille Nike er jo bare en lille fin siampige på 6 mdr. så hun er heller ingen hjælp på det område. Mine egne katte har aldrig gjort høns/kyllinger noget.
Jeg har altid vurderet, at hønsene får et så godt liv ved at kunne gå frit, at det opvejer evt. farer. Smittetrykket er også meget lavere, for de spreder jo deres klatter på et meget stort område.
Held og lykke med dine høns' udgang, du vil ELSKE synet af en flok tilfredse høns. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2010, 08:19 »
Jeg kom til at tænke på flytbare elektriske hegn, som jeg har selv har tænkt på at invistere i, da jeg har totalt paranoia over at komme hjem til en tom hønsegård, men samtidig meget gerne vil have hønsene ud og græsse uden for hønsegården. Kunne det være en løsning? Er der nogen der har erfaringer med sådan et hegn?

Her er et link: http://www.nordicagro.com/elhegn-35/flytbare-el-net-158/flytbart-el-net-til-fjerkrae-orange-107cm-x-50m-354.html

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"