Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Saltsyrekur til kyllinger?  (Læst 5358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette M.

• Passiv bruger
Saltsyrekur til kyllinger?
« Dato: 21 Juli , 2010, 21:52 »
Hej

Jeg har en silkehøne der går og lyder lidt som et minitågehorn og en hane der har gabt ret meget - synes nu, at han gør det væsentligt mindre. Han klør sig også rigtig meget på halsen (det eneste sted han klør sig).

Jeg har lige været ude og tjekke deres afføring i hønsegården og kan se, at der er lidt rødt i en af "klatterne" - hvilket gør (efter at have gennemtygget alt her på hjemmesiden om emnet), at jeg tror det er orm af en eller anden art!!

Jeg overvejer kraftigt at give dem en saltsyrekur (da jeg kan læse, at det er ret effektivt) - men har her et problem:
Jeg har lige købt en høne med en lille 5-ugers kylling - som pænt går sammen med de andre og drikker af samme vandbeholdere.

Er der nogen der har nogle erfaringer med kylliger og saltsyrekur og lyder det som om, jeg har fat i det rigtige?

Hønsene går i en hønsegård, får voksefoder/kyllingefoder og alt godt fra kølskabet - hvis de kan li' det  :)

Vi har kun haft dem i 14 dage - så vi er ret nye m.h.t. dette emne.

M.h.t. saltsyrekuren - blander I hver dag en frisk portion - eller kan man bare lave 10 L - og så bruge dem op?

Jeg har her til aften givet dem havregryn, kærnemælk med hvidløg - men det var helt klart ikke en succes. Ellers spiser, drikker, sandbader og ordner de sig.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Mette
Med venlig hilsen
Mette M.

Den heldige ejer af:
2,o store hvide silkehøns med skæg
o,1 hvid dværghøne
o,o,3 hvide dværgkyllinger med skæg
o,o,1 dværgkylling (brun - af silkemor)
1,o forkælet kat (:

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Saltsyrekur til kyllinger?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2010, 22:31 »
Man laver en frisk portion saltsyre hver dag da de skal have frisk vand.
Tror godt at din ugers kylling kan klare det hvis det du blander 15 ml til 10 l. vand i stedet for.

Men jeg ved ikke om saltsyren tager halsorm, men det er der nok en anden der kan svare på. prøv evt at åbne gabet og se om der er nogen røde orm i halsen på de værste ramte. Er du sikker på at de ikke har utøj som lus og lopper? Se dem under vingerne ved huden.

« Senest Redigeret: 23 Juli , 2010, 20:55 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mette M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2010, 08:39 »
Her til morgen er der så ret meget afføring med røde streger i - det ser ret slimet ud. Der er også flere tyndmaveklatter.

Nu ringer jeg til dyrlægen - så må jeg høre hvad han siger - øv.

Med venlig hilsen
Mette
Med venlig hilsen
Mette M.

Den heldige ejer af:
2,o store hvide silkehøns med skæg
o,1 hvid dværghøne
o,o,3 hvide dværgkyllinger med skæg
o,o,1 dværgkylling (brun - af silkemor)
1,o forkælet kat (:

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2010, 09:11 »
Jeg synes 15 cl. lyder meget voldsomt? Jeg plejer at give et skvat, svarende til en spiseskefuld, pr. 10 l. vand. Jeg har ingen erfaringer med kyllinger og saltsyrekur...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2010, 09:11 »

Tror godt at din ugers kylling kan klare det hvis det du blander 15 cl til 10 l. vand i stedet for.

Bettina, mener du ikke 15 ml?

Jeg vil ikke være en pernittengryn, men der kan være flere der læser med. Og en mangedobling af saltsyreindholdet er sikkert ikke godt.

Normalt siger man 20 ml til 10 l vand. 20 ml = 2 cl = en snaps
                                                            15 cl = 7,5 snaps

Bare lige til orientering.

(Kan lige se, at Viktor har skrevet noget af det samme :D)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2010, 20:56 »
Jo jeg mente ml. Meget godt at i var opmærksomme. Kæmpe fejl.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2010, 13:16 »
Hej!
Jeg havde et problem tidligere på året med "røde klatter" og tynd mave - det er coccidiose - og de kan desværre dø af det hvis ikke man gør noget ved det - men saltsyrekur virker bestemt - bare ikke for stærk - den balnding der skrives lidt længere oppe er ok.

Held og lykke med det /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2010, 13:29 »
1hætte på saltsyreflasken er fin til 10 l vand, det er jo vigtigt at dosis ikke stiger jo flere gange vi får skrevet om det.
Det er nemt at huske /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2010, 17:36 »
Vi har en 5 liters dunk med saltsyre. Jeg gætter på, at hætten her er større end på de mindre størrelser, saltsyre sælges i.

Så for en sikkerheds skyld er det nok fint med en angivelse i cl (2) eller ml (20)  :D

(Min egen personlige huskeregel er "en snaps" som normalt er på 2 cl )

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2010, 13:43 »
Det er jo rigtigt Susanne, på den anden side er der jo forskel på flasker og dunke  <: men jeg er helt enig
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn