Nu vil jeg være Rasmus Modsat et øjeblik.
Om vinteren er der meget lidt andet gæs, ænder og høns kan finde som kosttilskud, så jeg ville umiddelbart mene, at det var vigtigt med et kraftigt foder gennem vinteren, for at sikre at fuglene kan holde varmen og holde et generelt godt helbred = undgå sygdom.
Så kan man evt give dem lidt mindre 'krudt' til foråret og over sommeren for at undgå for meget fedtdannelse.
Du må godt være rasmus modsat. Det er dog ikke ensbetydende med at du har ret

Mange gåseavlere, af de store racer, fodre netop på denne måde. Det er jo nøjagtig det samme der sker i naturen. Om vinteren er mængden af føde knap og når foråret kommer, så stiger mængden af føde igen.
I naturen har dyrene overlevet dette "føde udsving" i millioner af år og er kun blevet stærkere med tiden.
Hvis du læser min tekst igen så skriver jeg jo netop at de selfølgelig skal have noget at leve af. Men så skal man gerne bruge de mindre fedende fødeemner (som jeg også remser op i "foderplanen").
I vinterhalvåret lægger gæs og ænder ikke æg og skal derfor også kun bruge energi til at holde varmen. Du kan ikke helt sammenligne med æglæggende høns.
Jeg har iøvrigt set slagtede høns/kyllinger sidst på vinteren og de kan sagtens have et ordentligt fedtlag (læs: for meget fedt).
Iøvrigt kan du prøve at veje dine gæs før og efter vinteren og du vil se, med egne øjne, at de faktisk tager på hvis de får foder (med meget hvede) ad. lib.
Danny