Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæslinger???  (Læst 9285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pimhund

• Passiv bruger
Gæslinger???
« Dato: 18 Juli , 2010, 17:33 »
Hejsa...
Så tænkte jeg på at anskaffe 2-3 gæslinger til juleaften.... Hvordan skal de "opstaldes", passe og fodres???
Er der mon en derude i nærheden, der vil sælge mig nogle stykker, helst varmefri????
Mvh. Annemette
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline gitteholk

• Passiv bruger
Sv: Gæslinger???
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2010, 23:16 »
Gæslinger elsker græs....... masser af græs. Jeg supplere også med hønse voksefodder og lidt korn.
De behøver ikke at kunne komme ind men læ for vejr og vind samt adgang til frisk vand og de elsker at plaske.
Til natten/mørket skal de beskyttes for ræven i hus eller med strøm. Jeg har selv strøm rundt omkring den indhegning hvor de går.

Jeg har selv nogle danske gråbrogede gæs. Dem som skal spises juleaften er hvide gæs jeg har købt til opfedning sammen med nogle ænder.

Held og lykke.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2010, 21:53 »
Annemette du kan købe nogle hos Arne Hansen i Alslev kro (løgumkloster) han driver et rugeri og får en del gæslinger i morgen... Jeg skal selv ud og købe nogle.. Det skal lige siges at det er 'fede' gæs - altså kun til opfedning/slagt og ikke til alv.
Mvh

Michael

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2010, 11:00 »
hvorfor kan de ikke bruges til avl?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2010, 21:14 »
hvorfor kan de ikke bruges til avl?

Det kan de også sagtens. De er ikke nær så voldsomt voksende som slagtekyllingerne og slagte kalkunerne. Dog er det ikke unormalt at gaserne bliver "for tunge" i løbet af et par år. Jeg kender flere (inkl. mig selv) der har disse "slagte gæs" og laver gæslinger på dem hvert år.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 22:28 »
@Micher...
Er det dagsgamle du har købt ved Arne Hansen?
Skulle helst have nogle der er varmefri, nemlig. Har ikke lige fået anskaffet mig en varmelampe endnu... ;-)
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2010, 11:43 »
Det kan de også sagtens. De er ikke nær så voldsomt voksende som slagtekyllingerne og slagte kalkunerne. Dog er det ikke unormalt at gaserne bliver "for tunge" i løbet af et par år. Jeg kender flere (inkl. mig selv) der har disse "slagte gæs" og laver gæslinger på dem hvert år.

Danny

Bør man så vælge den letteste gasen til avl??
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:21 »
Bør man så vælge den letteste gasen til avl??

Næ, det vil jeg ikke mene. Men mange fodre dem riiigtig godt om vinteren og det kan give bagslag.
Selfølgelig skal de have noget at leve af, men hvis de har foder ad. lib. hele året igennem, så bliver de for fede.
Så mit råd er at holde lidt igen med foderet, om vinteren, og så give dem alt hvad de kan æde når foråret sætter ind.
Hvis man alligevel gerne vil give dem meget foder om vinteren så ville jeg bruge en blanding med stor andel af havre. Den kunne eksempelvis se sådan ud: ca. 50% havre, 25% byg og 25% tilskudsfoder.

Danny

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:32 »
Nu vil jeg være Rasmus Modsat et øjeblik.

Om vinteren er der meget lidt andet gæs, ænder og høns kan finde som kosttilskud, så jeg ville umiddelbart mene, at det var vigtigt med et kraftigt foder gennem vinteren, for at sikre at fuglene kan holde varmen og holde et generelt godt helbred = undgå sygdom.

Så kan man evt give dem lidt mindre 'krudt' til foråret og over sommeren for at undgå for meget fedtdannelse.

Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2010, 00:17 »
Nu vil jeg være Rasmus Modsat et øjeblik.

Om vinteren er der meget lidt andet gæs, ænder og høns kan finde som kosttilskud, så jeg ville umiddelbart mene, at det var vigtigt med et kraftigt foder gennem vinteren, for at sikre at fuglene kan holde varmen og holde et generelt godt helbred = undgå sygdom.

Så kan man evt give dem lidt mindre 'krudt' til foråret og over sommeren for at undgå for meget fedtdannelse.

Du må godt være rasmus modsat. Det er dog ikke ensbetydende med at du har ret ;)
Mange gåseavlere, af de store racer, fodre netop på denne måde. Det er jo nøjagtig det samme der sker i naturen. Om vinteren er mængden af føde knap og når foråret kommer, så stiger mængden af føde igen.
I naturen har dyrene overlevet dette "føde udsving" i millioner af år og er kun blevet stærkere med tiden.
Hvis du læser min tekst igen så skriver jeg jo netop at de selfølgelig skal have noget at leve af. Men så skal man gerne bruge de mindre fedende fødeemner (som jeg også remser op i "foderplanen").
I vinterhalvåret lægger gæs og ænder ikke æg og skal derfor også kun bruge energi til at holde varmen. Du kan ikke helt sammenligne med æglæggende høns.
Jeg har iøvrigt set slagtede høns/kyllinger sidst på vinteren og de kan sagtens have et ordentligt fedtlag (læs: for meget fedt).

Iøvrigt kan du prøve at veje dine gæs før og efter vinteren og du vil se, med egne øjne, at de faktisk tager på hvis de får foder (med meget hvede) ad. lib.

Danny
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2010, 00:20 Fra Danny Westh »