Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg i rugemaskine med forskellig termin...hjælp!  (Læst 9174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Æg i rugemaskine med forskellig termin...hjælp!
« Dato: 17 Juli , 2010, 20:27 »
Jeg har den blå rugemaskine fra America og for 6 dage siden lagde jeg 8 hønseæg i den. Dvs jeg har hønseæg på 6. dagen i maskinen... så langt så godt.

Jeg har så en andemor der har forladt sin rede fordi der har været en masse uro og en anden andemor i nærheden der har klækket ællinger. Hun ville seføli være med at passe de små, og det var jeg forberedt på ville ske. Hendes æg har jeg taget fra hende nu og lagt i maskinen, og de er på 24. dagen. Andeæggene kan begynde at klække fra om 4 dage jo  :-[

Så hvad gør jeg nu ??? med hønse og andeæg i rugemaskinen, med forskellig termin!!! og fugtighed osv...har ingen fugtighedsmåler, men har indtil videre kørt med vand i et rum og et hul åben i låget.

Skal jeg spraye andeæggene og mindske overfladen ifbm vandskålens størrelse i bunden ??? De skal jo helst ikke ha for meget fugt hønseæggene  :-\

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Æg i rugemaskine med forskellig termin...hjælp!
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2010, 21:44 »
Hvis det er moskus æg så klækker de tidligst om 7-8 dage da rugetiden for moskus er 32-35 dage.

Men du fylder bare godt med vand på når ællingerne har lavet de første sprækker i æggene. Hønse æggene tager ikke skade af et par dage med høj fugtighed.
Det er nok en fordel at ruge helt uden vand både før og efter ande æggene klækker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2010, 21:55 »
åååh altså tak Danny!!!

Når du skriver det er en fordel at ruge uden vand både FØR og efter andeklækning, betyder det så at jeg skal tørruge fra NU til andeæggene viser tegn på klækning ??? Der er jo så 8-10 dage endnu til andeæggene klækker...hvis de da har overlevet den forvirrede andemor  :D

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2010, 22:09 »
Ja, det ville jeg gøre hvis det var mig, der stod i samme situation. Men jeg tørruger dog altid...
Hvis hønseæggene skal ligge i høj fugtighed i ca. 3 dage så mener jeg dog at der er endnu mere grund til at tørruge fra nu af.

Danny

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2010, 22:19 »
Danny, mener du virkelig at hønseæg kan tåle at ligge i høj fugtighed i 3 dage f.eks.? Det er jo en super god ting at vide, hvis man f.eks har en skruk, som går af reden, hvis man samtidig er ved at ruge æg ud i maskinen :)

Jeg var jo sikker på at man blev nødt til at have en seperat klækker, hvis man skulle gøre sig noget håb om at redde æggene...?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2010, 22:28 »
Ingen tvivl om at det er bedst at have en seperat klækker men jeg rugede på denne måde i de første par år af min "hønse karriere" og oftest gik det problemfrit.

Jeg har dog også flere gange klækket kyllinger helt uden vand (af forskellige årsager). Da det skete sidste gang, var vi på ferie på Ærø. Vi tog en ekstra dag i sommerhuset. Min telefon med klække dato'erne var gået i stykker (den kunne ikke tåle vand. Det er da også for dårligt...) og jeg vidste ikke præcis hvornår æggene skulle klække. Da vi kom hjem lå der 10 kyllinger i bunden af maskinen. Det var altså 10 kyllinger ud af 12 æg og der klækkede helt uden nogen form for vand. Da jeg gennemlyste de sidste 2 æg kunne jeg se at de havde været døde i en uges tid.

Danny

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 17 Juli , 2010, 22:30 »
jeg har p.t. 15 æg i maskinen, som ventes at klække 1-2 stk pr dag over de næste 8 dage, så det håber jeg da kan lade sig gøre. :D
Indtil videre er det gået fint.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2010, 22:44 »
Men Erik, har du osse droppet fugten ?

og skal jeg ikke tage hensyn til den detalje at andeæg kræver mere fugt end hønseæg ?
Én ting er at tørruge hønseæg, men kan man osse tørruge andeæg ?
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2010, 22:46 Fra karina dj »

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2010, 22:44 »
@Danny: Det var dog utroligt! Fedt at vide dte kan lade sig gøre :)

@Erik: Håber vi får en "rapport" på hvordan det går så, det er jo rigtig god viden, hvis der skulle gå noget galt :) Er det så med eller uden fugt?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2010, 23:21 »
Det er med fugt, og indtil videre går det fint. For 8 dage siden kom 5 kyllinger, for 7 dage siden 3 stk, i går kom 1 kylling og i dag er kommet 1 og en er begyndt at prikke hul men når nok først ud i morgen.

'Forsøget' kom i stand ved lidt af en tilfældighed. Jeg har isoleret mine 1.4 vildtfarvede silker i egen gård med eget hus.  Den ene lagde sig skruk på 8-9 æg. Efter nogle dage undrede det mig at de 3 andre høns stort set ikke lagde æg, men tænkte ikke videre over det. Efter yderligere nogle dage syntes jeg godt nok skrukken virkede lidt klodset i omgangen med rugeæg, så jeg løftede hende og kunne konstatere at hun nu lå på ca 20 æg, hun havde raget de andre høners æg til sig efterhånden som de kom.

Det var ret tydeligt at 20 æg var for meget at håndtere forsvarligt for en silkehøne, flere af dem var kun delvis dækket af hendes fjerdragt, så jeg fjernede 12 æg og lagde dem i maskinen.

Tyveriet af æg fra de andre høns fortsatte imidlertid og da æggene i maskinen begyndte at klække satte jeg daggamle kyllinger ud under skrukken og 'stjal' over 2 dage alle hendes æg, og lagde dem i maskinen. Da der var plads til yderligere 5 æg i maskinen lagde jeg også de æg som de andre 3 høns havde lagt over de sidste 2 dage i maskinen.

Nogle af de æg jeg havde 'stjålet' fra skrukken, da hun fik kyllinger under sig begyndte at klække allerede efter nogle dage og det/de sidste skal så klække ca 21 dage efter at jeg fyldte maskinen op.

Forvirret? Det er jeg også  ;D

Men spændende er det da at se hvordan det udvikler sig. Som sagt, indtil videre går det helt fint.

Status er at der går 15 kyllinger hos 'skrukken'. Der er 5 dages aldersforskel på de ældste og de yngste i denne flok. 4 mere klækkede omkring samme tid som disse 15. En havde spagatben og blev aflivet. 3 faldt i vandbassinet (Madam Blå) og druknede (vandbassinet er nu forsynet med voliere net over åbningen så det ikke sker igen). Yderligere en klækkede i går, desværre ser den ud til også at have spagatben. En er klækket idag, og en mere er på vej. Og yderligere 14 æg er undervejs. Jeg har lyst og fjernet 4 blanke for et par dage siden, men det er jo ikke garanti for at der er levende kyllinger i de resterende 14 æg.

Det blev lidt langt, men jeg håber det illustrerer hvad jeg har gang i.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2010, 23:37 »
Hold da op, Erik, det lyder godt nok..............udfordrende! ;D

Har du læst min tråd omkring kyllinger med spagatben? :) http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10697.0 Der findes en løsning /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2010, 00:31 »
En lille opdatering. 2 er på vej.

@ Christina
Ja jeg har fulgt med i din tråd, men har valgt den anden løsning. Jeg er af den opfattelse, at hvis de starter så skidt ud, er det nok bedst at afslutte så tidligt som muligt. Dermed ikke sagt at jeg peger fingre af dem der forsøger at holde de små i live.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2010, 05:59 »
Nå ok :) Ville bare gøre opmærksom på det, hvis du ikke vidste at de kunne "fixes" *h

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2010, 20:35 »
Én ting er at tørruge hønseæg, men kan man osse tørruge andeæg ?

Jeg har i år tørruget andeæggene også, da de er i samme maskine som hønseæggene. Luftblæren har været som den skulle men jeg har kun klækket 40-50% af andeæggene. Om det havde været bedre med fugt i maskinen ved jeg ikke...

Danny

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 24 Juli , 2010, 23:20 »
Nok en opdatering.
Status er at der går 15 kyllinger hos 'skrukken'. Der er 5 dages aldersforskel på de ældste og de yngste i denne flok. 4 mere klækkede omkring samme tid som disse 15. En havde spagatben og blev aflivet. 3 faldt i vandbassinet (Madam Blå) og druknede (vandbassinet er nu forsynet med voliere net over åbningen så det ikke sker igen). Yderligere en klækkede i går, desværre ser den ud til også at have spagatben. En er klækket idag, og en mere er på vej. Og yderligere 14 æg er undervejs. Jeg har lyst og fjernet 4 blanke for et par dage siden, men det er jo ikke garanti for at der er levende kyllinger i de resterende 14 æg.

Af de resterende 14 æg nævnt tidligere (ovenfor i citatet) er der kommet 9 raske kyllinger og endnu en kylling er på vej ud her til aften. De sidste 4 æg tror jeg ikke på. Et par af dem kan jeg se er fra de aller første æg jeg tog ind fra skrukken med for mange æg.
Mvh
Erik Andersen